Anmeldelse av De Blå ulvene, norsk film fra 1993

Action, Drama Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 11 år

Friskere enn Giftige løgner, men ikke akkurat Pelle og Proffen på sitt beste

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.10.2012]
Pelle og Proffen er tilbake. Den uredde aktivistgruppen ‘De blå ulvene’ kjører på Proffens mamma i en bilkollisjon. Proffen begynner å jakte på ungdommene i aktivistgruppen. Proffen liker tankene deres men ikke når de går for langt og skader folk. Men Pelle har nok med seg selv og sine familieproblemer. Faren hans har nettopp hatt sitt gjennombrudd som kunstner og oppfører seg litt fjernt i tiden etter det. Plutselig stikker han av med en ung dame ut av landet. Pelle og Proffen følger etter faren og det resulterer i at de også kommer på sporet av De blå ulvene...

Filmen begynner med at vi får se en totumpæle som faren til Pelle betrakter og fikser litt på. Han skal åpenbart ha en kunstutstilling og går rundt og fikser på gjenstander slik at de skal ta seg ut fra sin beste side alle sammen. Ute på fortauet følger vi en dame som går med en akvariefisk i en plastpose. En bil kjører forbi henne på gaten og ut spretter det en gjeng ungdommer med blå gensere og blå spraybokser som de bruker til å skrive noe på et butikkvindu. De skriver ‘Dyrene lider av din luksus’ på vinduet til en pelsbutikk. Etter at beskjeden er skrevet hiver de seg i bilen og kjører sin vei i stor fart. På vei bort krasjer de i en blå bil som akvariefiskdamen sitter i før de skyter fart bort fra åstedet. Deretter beveger vi oss over til Pelle og Proffen som går ned en gate og snakker med hverandre akkompagnert av en cover av sangen People in Motion fra Saft. De snakker om kunstutstillingen til faren til Pelle. De går så for å se på utstillingen. Der treffer de Pelles mor og far og en gjeng med kunstinteresserte mennesker. De tar for seg av kanapeer og slår av noen vitser om utstillingen mens Leffy går rundt å tar bilder.

Filmen bygger på Ingvar Ambjørnsens roman med samme navn som filmen. I første film fikk vi se Oslos undergrunn. I andre film var det miljøet som skulle kjempes for, og i tredje film er det dyreaktivister som står i fokus. Man får også familieproblemer med Pelles far som stikker av med en ny dame til utlandet. Han forsøker å fortelle at det er ikke som de tror. Og når Pelle finner igjen sin far så får han seg nok en overraskelse. Med et haltende ekteskap med en skilsmisse som truer i det fjerne så er dette ikke like lett for Pelle, Mutter og Fatter. Det er ikke alle ting som er like lett å forklare og slikt blir det selvsagt konflikter av når man ikke tror at man fikser sannheten.

Heldigvis er denne filmen litt bedre enn den forrige, men ikke fult så underholdende som den første. Og med enda en ny Pelle og Proffen-film får vi også en ny regissør. Denne gangen er det Morten Kolstad som har regissert filmen. Han debuterte med ungdomsfilmen Piratene i 1983 og lagde humorfilmen Noe Helt Annet sammen med KLM litt senere på 80-tallet. Fotoarbeidet er passe bra gjort med myk kameraføring og frisk visuell stil. Handlingen denne gange er ikke så actionfylt som i de foregående filmene. Man forventer jo litt spenning og action i Pelle og Proffen og man blir litt skuffet når man ikke får ting man forventer doser av. Spenningen er også flyttet mer over på forholdet mellom karakterene på flere plan. Det vil si at det er mer drama her og ting er ikke så spennende som i de forrige filmene. Filmen er med det vridd over fra en thriller til en mer leken sjarmaktig med mer dramakomedie. Det er jo noe action her, men i det store og det hele er det ikke mye å skryte av. Det har jo også vært noe humor i de forrige filmene, men her er den mye mer fremtredende. Den er av den enkle sorten med litt ordspillhumor og litt andre treffende kommentarer, men det fungerer fint og man flirer litt av noen av kommentarene. Pelle og Proffen spilles med stor sjarm av Håvard Bakke og Tommy Karlsen. Men jeg må si at selve historien ikke klarte å engasjere en nok her. Det hele blir litt svakt dramaturgisk sett og man skulle nok ha jobbet litt mer med manuset for å få mer 'svung' på sakene. Det trekker noe opp at ting er bra laget. Filmen har også dradd seg over på en mer voksen stil og ting passer litt bedre for ungdom enn for barn her.

For å oppsummere så er dette ikke så bra som man hadde håpet på i Pelle og Proffen-finalen. På den måten så blir dette ku nok en oppfølger som man forsøker å smi over samme lest som de andre bare med en ny og mye svakere historie. Filmen blir litt kjedelig i lengden og klarer ikke å få deg helt med på notene. Tematikken er dog okei i filmen og er dens triumfkort, men det føles litt nakent å bare spille på den. Filmen har noen øyeblikk som er bra og friske, men det hjelper ikke nok til å maskere over at dette ikke er den helt store filmen. Her spiller man på både humor og alvor i en sann harmoni og det tiltaler nok noen, men jeg synes ikke det fløt godt nok i denne alt for tynne historien. Da hjelper det fint lite at dette føles bedre enn den andre filmen som var skikkelig middelmådig. Men dette er helt ok og for Pelle og Proffen-frelste nordmenn er dette nok en helt grei forestilling.

- Giftige Løgner - Klarer ikke helt å følge opp suksessen til den første Pelle og Proffen-filmen
- Døden på Oslo S - Tenåringsfilm med greit driv og en ok spennende fortelling

- Villhesten - Sjarmfull barnefilm med fine verdier om en villhest