Anmeldelse av Hobbiten: En uventet reise (The Hobbit: An Unexpected Journey), amerikansk film fra 2012

Eventyr, Fantasi Spilletid: 159 minutter Aldersgrense: 11 år

Visuelt overlegen underholdningsbombe

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 11.12.2012]
En ny filmtrilogi av Peter Jackson er her når den Oscar-vinnende regissøren igjen vender tilbake til J.J.R Tolkiens verden. Mesterverket i boken ”Hobbiten” har blitt til tre filmer og den første av dem er titulert ”Hobbiten: En uventet reise”.

Denne uventede reisen er betegnelsen på hobbiten Bilbo Baggins ferd fra sitt trygge hjemsted og ut på en farefull ferd for å vinne tilbake det tapte dvergenes rike, Erebor, fra den fryktede dragen Smaug. Sammen med 13 dverger, samt trollmannen Gandalf, treffer Bilbo på både tusser og troll, orker, dødelige varger og flere trollmenn.

På veien møter Bilbo på blant andre Gollum som mister sin kostbare ring og som nå faller i lomma til Bilbo. Handlingen finner sted i Midgard 60 år før ”Ringenes Herre”.

Det blir både kjente og kjære gjensyn i denne fantastiske filmen og historien, mens mange nye karakterer fortsetter å trollbinde med Tolkiens og Jacksons formidling. Det er mye gjenkjennelig i regissørens uttrykk og stil, det er helt klart en Peter Jackson film denne gang også, i alt det positive dette innebærer. Det er altså lite nytt i den narrative fortellerstrukturen, her er igjen en reise det legges ut på, og flere hindre kommer i veien.

Helt nytt i anledningen ”Hobbiten”-filmene er imidlertid filmingen med de nye kameraene som tar opp 48 bilder i sekundet. Dette gir et helt særegent uttrykk som kan minne mye om tv-produksjoner og slike bilder, veldig detaljerte og nærmest skremmende nære og tilstedeværende. Dette kan videre nærmest virke som om bildene og bevegelsene får en litt for rask fart, som om man spoler fremover i et hakk raskere hastighet enn hva som er vanlig. Likevel, dette bare virker slik, for ting er selvsagt ikke satt opp i fart, det er trolig bare litt uvandt for øynene som ser.

Man blir fort vandt med dette, for så vidt, og foruten disse bildene er filmen også filmet i 3D, noe som gir ytterligere liv og dybde i bilder og scener. Jackson utnytter 3Den meget godt, både når det gjelder nærbilder, avstandsscenarioer, oversiktsbilder og kamerasveiping, alt gjort på en smakfull og tidvis morsom måte.

Rent visuelt er det en liten forskjell i ”kvaliteten” og utformingen på CGI/dataeffektene, særlig på dyrene og skapningene, men alt over selvsagt alltid på et skyhøyt nivå. Her får vi nemlig servert den ene nye skapningen, etter den andre, samt mer kjente som Orkene, ringskrømtene, Gollum og flere.

Spesielt imponerende oppleves alle orkene nede i Orkehulen/redet, et scenario som med sine jaktscener er så makeløst hakesleppende heftig gjort at man kan bli stum av mindre! Når dvergene og Gandalf forsøker å rømme fra Orkene her er Jacksons kameraarbeid som musikk for øynene og det ser fullstendig ekte og troverdig ut, det er simpelthen ikke mulig å se hva som trolig er kullisser og/eller etterpålagte effekter og animasjon!

Martin Freeman i hovedrollen som Bilbo er en fryd med sin tilstedeværelse og vittige fremtoning, ikke overdrevet, ikke underspilt, bare rett og slett herlig stødig! Flere av dvergene er også en fryd for øyet og humorsiden i filmen, mens andre forsvinner litt, selvsagt siden de er så mange som 13 stykk. Det er vel unødvendig å nevne at musikken er hjertelig tilstede og er igjen god på gjenkjennelse som temamusikk og emosjonsskaper, akkurat som i den første trilogien.

Regissør Jackson bruker klare enkeltscener som stykker opp historien og filmen oversiktelig. Enkle, men effektive overganger kunne alltids vært bretta mer ut, men da hadde vel filmen vart enda lengre selvsagt. Flere enkeltscener er likevel ganske så lange, lengre enn i den første film-trilogien, inkludert lengre dialogscener. Av de mer heftige og actionfylte scenene er hver av dem som en liten film i seg selv, både imponerende, spennende og en fryd for øyne og ører.

Men, skal en trekke litt på det hele, så må det bli på denne veldig enkle fremgangen, uten de mer forseggjorte narrative elementene og vendingene. Enkelte karakterer oppleves også like enkelt puttet inn, som for gjensynets skyld, og ikke særlig for historiens grunn. Nå skal det også sies at Hobbiten ikke inneholder så mye som én eneste større kvinnelig karakter, noe som heller ikke filmen gjør, bortsett fra et gjensyn med alvedronning Galadriel i Cate Blanchetts skikkelse. Dette er på alle måter upassende i 2012 og filmen bærer faktisk også savn etter dette, uten at alle de mannlige karakterene skuffer av den grunn.

De flere lengre utdragende scenene føles, etter å ha tenkt over dette litt, som ekstra unødvendige. Jackson og Co har tross alt dratt ut Hobbiten i hele tre filmer, så er ikke dette litt utspekulert? All den tid historien altså er såpass enkel, ja så oppleves de overtydelige oppstykkede digresjonsscenene og avbruddene på ferden som bare for å strekke ut ”Hobbiten” i tre filmer, noe som kanskje er én film for mye rett og slett? Det smaker litt skuffende kommersielt og uthalende å dra ut dette i tre filmer liksom…

”Hobbiten” er altså litt overraskende tydelig latterlig enkel i form og historie, samtidig som denne enkle fortellingen stadig blir avbrutt av det ene slaget, monsteret og digresjonen etter den andre, en narrativ fremgang alle og enhver kan lage og få til. Heldigvis, og selvsagt ikke uventet, imponerer det audiovisuelle og regimessige forøvrig så til de grader at man på ingen måte rekker hverken kjede seg eller misliker å nyte de flere hinsides vakre, svulstig orkestrerte kameraføringene og kompleksiteten i de mange visuelle godbitene i dette eventyret! En klar underholdningsbombe igjen dette, fra Peter Jackson og Co!

- Hobbiten: Femhærerslaget - Kommer nesten opp mot Ringenes Herre-kvalitet
- Hobbiten 2: Smaugs ødemark - Smellvakker plankekjøring, igjen.
- Alle mine kjære - Nært en katastrofe for PJ
- King Kong - Årets popcornfilm 2005
- Ringenes Herre - Atter en konge - Solid avslutning på eventyret over alle filmeventyr
- Ringenes Herre - To Tårn - Særdeles underholdene eventyrfilm
- Ringenes Herre - Ringens Brorskap - Eventyrfilmen over alle eventyrfilmer!
- The Frighteners - Eventyrlig spøkelsesthriller
- Forgotten Silver - Dokumentaren som leker med filmhistorien
- Braindead - Sykere enn sykest!
- Meet the Feebles - Absurd blanding som aldri når helt ut til deg
- Bad Taste - Ambisiøs lavbudsjettsfilm som imponerer

12.12.2012 sier Tore Andre Øyås: Du må selvsagt for all del se den på kino, i 3D ja! ;) 2t og 50 min går så fort atte! :)
12.12.2012 sier Pål Frostad: Takk for en gøy og god anmeldelse av en sann Ringens Herre-fan, som også jeg er ;). Jeg begynner faktisk å glede meg til filmen nå etter å ha lest dette. Det er artig å spennende å skulle på nytt dukke ned i Tolkinens verden som jeg har så mange gode minner fra både gjennom film og bøker. Du spår en ny Hobbiten-feber og jeg føler meg litt smittet av den ;)
12.12.2012 sier Pål Frostad: Takk for en god og lang omtale av den første Hobbiten. Fett at du liker filmen, jeg hadde begynt å tvile på filmen etter det jeg har lest i det siste om den. Tre timer er lang tid å sitte på kinoen, men det må vel gjerne til for å se den i 48-bilder i sekundet? Ellers kan jeg nok se den i 3D hjemme, men det er jo så lenge til ;)
07.11.2011 sier Pål Frostad: Og du er ikke den eneste...
06.11.2011 sier Jacob: Gud som jeg gleder meg til Hobbiten!

• Hamar Arbeiderblad
  • Filmforumet