Anmeldelse av Kon-Tiki, norsk film fra 2012

Drama Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 7 år

Kon-Tiki - Trailer 10.07.2012

Kon-Tiki-eposet overbeviser også på Blu-Ray

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.12.2012]
Thor Heyerdahl var en norsk forsker. Under et opphold på en øy i Polynesia på 1930-tallet tenker han på hvordan øyene har blitt befolket en gang i tiden. Han får med seg hvordan strømmene går i havet rundt Polynesia og danner en teori om at øyene er blitt befolket fra Sør-Amerika. Han møter stor motbør med sine teorier. Mot alle odds gir han ikke opp og kjemper for sine teorier. Han stabler til slutt på beina en flåte som han kaller Kon-Tiki som han planlegger å seile med over havet fra Sør-Amerika til de polynesiske øyene. Han får med seg et tøft mannskap og så begir seg ut på denne farefulle ferden i 1947 med Kon-Tiki-flåten. Det blir en vanvittig reise bare prisgitt vinden. Det er en lang reise som er lengre enn fra Chicago til Moskva. Kon-Tiki skal legge ut på en 8000 kilometer lang tur ute på åpent hav. Han skal bevise at verdenshavene ikke var barrièrer, men veier. Ikke hindringer, men stier. At Sør-Amerikanerne kunne seilt til Polynesia for 1500 år siden. Mange kjenner hvordan det gikk, og her får man se hva som skjer i filmversjonen av Kon-Tiki...

Filmen begynner med dramatikk fra første stund. Det hele starter med at Thor som liten gutt viser seg som en modig kar ute på isen. Han skal hente en issag på et isflak. Men han faller i vannet og kan ikke svømme. Heldigvis blir han reddet i siste liten før han fryser i hjel av en annen gutt. Thor får da en klar beskjed fra foreldrene sine om å aldri gjøre noe så farlig igjen. Men når man vet hva han skal møte senere i livet sitt så er dette bare en dråpe i havet forhold til den risikoen og de farene han da utsetter seg for. Man får her se hvordan Thor blir en mann som vier sitt liv til forskningen.

Første gang jeg hørte om at man skulle lage film av Kon-Tiki-ekspedisjonen tenkte jeg at den kom til å bli dørgende kjedelig, men det var helt til jeg så dokumentaren og fikk vite om alt det spennende som skjedde underveis her. Og filmen har klart å ta alle de spennende situasjonene fra dokumentaren og gjort litt om på dem slik at ting henger mer sammen, som et underholdende filmepos. Dette bygger på den ekte ekspedisjonen som Thor Heyerdahl gjorde med Kon-Tiki. For de som har sett dokumentaren kjenner igjen en del av det som skjer her. Ting er riktignok flyttet litt rundt på, satt i en annen rekkefølge og med et tempo som skaper flyt i filmen. Filmen er også dramatisert litt ekstra for å skape underholdning, faktisk mer enn man kanskje tror på forhånd. Kon-Tiki er navet på den polynesiske solguden som Thor Heyerdahl forsøkte seg å identifiserer seg med for dette prosjektet. Han ville som folk den gang krysse havet på en flåte slik Polynesierne også kunne ha gjort det.

Det er akkurat som man aldri tviler på det filmen her forteller siden alt virker så autentisk. Men man vet jo i ettertid at ikke absolutt alt her stemmer overens med virkeligheten. Men filmen har 'spritet' opp eventyret noe og dette er blitt en storslått norsk film som jeg tror vil vekke bra internasjonal interesse. Vi vet jo at filmen har slått bra an på kino her hjemme og filmen er blant de mest sette filmene på kino noensinne i Norge. Denne filmen blåser også liv i bragden som Thor Heyerdahl klarte med Kon-Tiki. Dette var en bragd som var i stor norsk eventyrerisk stil i stil med Nansen og Amundsen og de andre store norske våghalsene. Det er en tøff gjeng man her har med å gjøre utenom Herman Watzinger, som bare er med her som dramatisk element. I virkeligheten var han en skikkelig tøffing og stikk i strid med det filmen viser. Man har tatt seg noen kunstneriske friheter, men det er blitt en film som viser mye av det man også fikk i dokumentaren. Dramatiseringen forsøker å fange mye av det som kunne skjedd mens man ikke filmet i dokumentaren. Man tror jo aldri at alt på en slik ferd bare var fryd og gammen, og det er noe av det filmen forsøker å fange.

Thor Heyerdahl var en skikkelig tøffing. Denne ekspedisjonen var egentlig det reineste vanvidd, men hva gjør man ikke for å bevise en teori i forskningens navn? Her risikerer han livet og setter ut på en vanvittig ferd på det store havet for å forsøke å kunne si at han muligens hadde rett i sine tankerekker. Han kunne til og med ikke en gang svømme. Og da vet man at Thor må ha en del galskap i seg for å begi seg ut på en slik reise som dette i det våteste av det våteste element, med hundrevis av meter med vann ned på alle kanter av den primitive flåten han hadde bygget.

Skuespillet er også meget bra som det ofte er i norske filmer der en bruker av våre beste stjerner. Og i spissen for det hele finner vi kromtappen: Pål Sverre Valheim Hagen. Han gjør en stram og solid versjon av Thor Heyerdahl som ikke gjør skamme på hovedpersonen selv. Man tror på han i rollen som Heyerdahl og man merker at Pål som Thor tror på Kon-Tiki. Resten av gjengen gjør også bra rollefigurer og man kan trekke frem navn som Odd-Magnus Williamson og Jakob Oftebro. I tillegg får man sterke navn som Anders Baasmo Christiansen og Agnes Kittelsen i andre roller.

Filmen er laget av de to superregissørene Joachim Rønning og Espen Sandberg. De har vist at de kan lage film før. De begynte sin karriere med Hollywoodfilmen Bandidos med Penélope Cruz og Salma Hayek. Og siden den gang har de lært mye fra film til film. Men de har aldri lagt fra seg det å tenke stort, og det ser man også en del av i denne filmen. De har også vist seg å lage film som det norske folk setter stor pris på, blant annet i publikumsvinneren Max Manus som ble sett av over millionen på norske kinoer. Denne filmen er faktisk enda et hakk bedre enn den. Det flott å se at Rønning og Sandberg igjen lykkes stort med denne filmen. Selv om denne filmen er den dyreste norske produksjonen gjennom tidene til nå, er klarer den å få mye ut av sine kroner forhold til Hollywoodfilm som sikkert minst ville hatt dobbelt så høyt budsjett. Man merker at denne filmen er og ser dyr ut i alle ledd. Dramaet er solid i bunn og man får en film her som spiller på flere strenger. Filmen har en unik eventyrstemning her hele veien. Det blir også tid til en del humor mellom slagene som blir servert slående her til tider. Det kan være kommentarer eller situasjoner som skaper komiske poenger. Stormene pisker deg om ørene og man føler at alt er meget spennende her underveis. Fotoet er også svært godt i filmen. Man får noen stilige scener som gjør mye som da man får se kameraet bli dratt fra Kon-Tiki og opp i verdensrommet der man ser solen, månen rundt jorden før kameraet dukker ned igjen til Kon-Tiki for at vi skal oppleve en ny dag. Effektene er svært tøffe og effektive. Haiene er store, mange og farlige.

Manuset er også ganske bra det også. Det går omtrent en halv time før man går ut på havet. Det føles nok akkurat passe forhold til det å bli mest mulig kjent med flåtegjengen, men jeg skulle nok ha sett at det tok enda litt mer tid slik at man kunne fått blitt mer kjent med blant annet Thor Heyerdahls kone Liv her. Man klarer nemlig ikke å knytte seg nok til henne i filmen og der skulle man gjort noen grep for å få den biten til å sitte mer, men man klager ikke nevneverdig over dette når resten av filmen sitter ganske bra. For min del synes jeg nok at filmen kunne tålt en skikkelig Watzinger også slik at folk ble enda mer stolt over flåtegjengen, men da hadde det sikkert ikke blitt så interessant for filmdramatikerne å lage film av dette materialet.

For å oppsummere så er dette en god norsk film som klarer det å underholde folket nok en gang. Med dette i mentet gleder jeg, og sikkert mange andre seg til kommende Joachim Rønning og Espen Sandberg-filmer. Her får vi en bra spennende og solid norsk film. Det er også mye 'Hollywoodsk' å skue her og vi viser med denne filmen at vi Nordmenn også kan lage store episke filmer. Jeg så ikke Kon-Tiki på kino, men hang meg på bølgen over de mange som kjøpte filmen på Blu-Ray på slippdagen, og dette angrer jeg ikke på for Kon-Tiki gjør seg godt i full HD og er et 'must' for de med store lerret. Nå har jeg jo sett dokumentaren for kort tid siden, så jeg visste litt hva jeg gikk til, men filmen oppleves også som ganske god dramatisering av hvordan ting kunne blitt også mellom de dagene man har valgt å ta frem i dokumentaren. Man har her laget film og det legger man heller ikke skjul på. Og dette har blitt en herlig norsk film som jeg føler meg bra fornøyd med.

- Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge - Stødig piratunderholdning fra Rønning og Sandberg
- Max Manus - Vellykket Historisk Portrett
- Bandidas - Forglemmelig simpel westernaction

24.08.2012 sier Pål Frostad: Dette hørtes gøy ut. Ikke hver uke vi får en slik norsk film ;)
23.08.2012 sier Jacob: Gleder meg!

• Filmbloggen.net
  • Romerikets Blad