Anmeldelse av Django Unchained, amerikansk film fra 2012

Western, Drama, Eventyr Spilletid: 165 minutter Aldersgrense: 18 år

Film blir ikke bedre, Tarantino har gjort det igjen!

[Skrevet av: Jacob Andersen, Dato: 15.01.2013]
Anmeldelsen av Django Unchained blir en noe uvanlig anmeldese for Django Unchained er en ganske unik film. Filmen handler for øvrig om en slave kalt Django som får fjernet sine lenker, og som sammen med en annerledes tannlege kalt Dr. Schultz setter ut på en ferd for å finne Djangos kone.

Django Unchained gir deg en unik filmopplevelse. Du har aldri, og kommer aldri, til å se noe lignende igjen. Ikke fordi du ikke har sett mye av det før. Klassiske western-elementer, Tarantino-dialog og topp skuespill er trekk du har sett (som regel adskilt) i forskjellige filmer. Hva som gjør Django Unchained annerlede er ikke det at den er helt latterlig bra laget. Det er det også andre filmer som er. Den er enestående pga. et navn: Quentin Tarantino. Filmen har absolutt alt OG så mye mer! Hvem andre enn Quentin Tarantino har en episk skytescene i westernfilm med rapmusikk rungende ut av høytalerne etterfulgt av Johnny Cash og en god dose Ennio Morricone?

Det finnes mange gode regissører der ute som lager fantastiske filmer, men flere av de mangler noe Tarantino har, ett særpreg som gjør at det er umulig for andre å lage noe i nærheten av det han lager. Mange klassikere eller "sekserfilmer" er ofte laget av en dyktig regissør, men de kunne vært laget av andre og oppnådd et ganske likt resultat. Å skulle gå inn på det en ofte først nevner i en omtale, manus og skuespillereprestasjoner etc. føles nesten som et hån mot filmen. Ikke fordi det ikke er bra, det er helt perfekt. Nei forbi perfekt. Det er enda mer rått enn perfekt. Her får du så mye på en gang at en ikke vet hvor en skal begynne, og hvis en først begynner så vil det være umulig å slutte. Det ville nesten vært et hån å starte med å nevne det vanlige for alt i Django Unchained er gjennomsyret av Tarantions praktfulle regi. Så mange scener oser bare av Tarantino med sin kraftige dialog, mørke humor, spenstige grafikkbruk, sjeldne klipping, overdrevne vold, energisk skuespill og sin originale musikkbruk, for å nevne noe. Her får man i tillegg en gripende historie. Du heier ikke bare på hevneren Django, du vil virkelig at han skal få det han ønsker. Da en får mye av det man forventer av en Tarantinofilm og i tillegg blir engasjert vil nok Django Unchained overaske mange.

En av vår tids største regissører har laget en av tidenes beste filmer. En ser ofte ikke storheten av en film før et par tiår etterpå, men du skal være bra sær, for å ikke si smålig for å ikke bli overveldet av dette her. Eneste jeg kan se som noen ikke vil like med filmen er all volden (som er blitt et stort tema i USA). Noe som er forståelig for det er mye vold. Men Tarantino lager ikke ukontroversiell film og hans publikum skal ikke få spise popcornet sitt i fred. Filmen slår hardt, hver forberedet. Til volds-kritikken kan man vel uansett ikke si det stort bedre enn regissøren selv: "If You Think 'Django Unchained' is Violent, Try Slavery. The slaveholders did "far worse" than any of the gory scenes depicted in "Django Unchained".

For å gi dette her noe annet enn terningkast seks må man nesten enten, være en hyklersk amerikaner som gir film skylden for all vold samtidig som en har livsmedlemsskap i NRA, eller være en smålig norsk anmelder som håper på store filmopplevelser hver uke, og da de først kommer skal en heve seg over alles begeistring. Django Unchained er en av Tarantios aller beste filmer, en av årets aller beste filmer og vil helt garantert om et par tiår bli sett på som en klassiker og en av tidenes beste. Hvis en ikke allerede kan innrømme det nå da. Jeg kunne skrevet så mange mer ord, men det viktigste med denne anmeldelsen er egentlig å få frem følgende: KOM DEG PÅ KINO. Ofte etter å sett gode filmer er det første man sier da rulletekstene kommer at filmen var bra eller snakke om en scene man digget. Fra meg kom det bare et langt "WÆÆÆÆ!". Django Unchained er over alt. Det er så utrolig mye å ta fatt i. Du blir kanskje ikke like begeistret som meg, men du går garantert ikke likegyldig fra dette. Django Unchained er overveldende underholdning. Noe av det beste jeg har sett noen gang. Film blir ikke bedre!

- The Hateful Eight - Nok et frustrerende ujevnt mesterverk
- Inglourious Basterds - Tarantino tolker andre verdenskrig
- Quentin Tarantino's Death Proof - Death Proof
- Sin City - Stødig voksen tegneserieadopsjon
- Kill Bill - Vol. 2 - Annerledes og mesterlig oppfølger
- Kill Bill - Vol. 1 - Sinnssykt underholdende av mesterregissør Tarantino
- Jackie Brown - Tarantino på valium
- Pulp Fiction - 1990-tallets store mesterverk!
- De Hensynsløse - Hensynsløst drama i god Tarantinoånd

22.01.2013 sier Pål Frostad: Jeg gleder meg veldig mye til denne filmen. Digget den forrige Tarantinofilmen og her forsøker den godeste seg på en av mine barndoms kuleste sjangere i westernfilmen. Jeg tenker meg at han harselerer litt med den? Tenkte kanskje jeg skulle se om igjen de foregående filmene i rekkefølge for å lade opp til den nye filmen. Får se om jeg får den med meg på kino, hvis ikke er det ikke så farlig for jeg kan vel like gjerne se den på projektoren hjemme, bare at da må jeg vente :(
21.01.2013 sier Jacob: Hehe, det jeg skrev om terningkast (så vel som resten av det jeg skrev) er jo bare min mening. Og i denne omtalen skrev jeg bare rett ut det jeg tenkte etter å ha sett filmen! Selvfølgelig ingen fasit, bare min opplevelse og påfølgende tanker. Ja Tarantino er unik! Hollywood trenger slike cowboyer! Jeg er glad at han er som han er og lager filmene som han gjør, men jeg ser jo at noen skulle ønsket enda mer dybde.
17.01.2013 sier Tore Andre Øyås: Hehe, tørte nesten ikke gi filmen karakter jeg nå... :/
Tror Tarantino går veldig mye på smak og behag... Heldigvis er han en kar som tør, det er jo alt for få av slike som ham innen Hollywood! Imidlertid hadde jeg ønsket at han kunne vært litt mindre "enkel", om du skjønner.... det blir litt som en overvoksen guttunge, i både positiv og negativ forstand... :)

• Avisa Nordland
  • Ranablad