Anmeldelse av Kampen om tungtvannet, norsk film fra 1948

Action, Drama, Krig Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 12 år

Norsk heltemot i en spennende og viktig millitæraksjon

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.02.2013]
Filmen begynner med en rapporter fra 17 november 1943. Andre verdenskrig raser som verst. Den tyske krigsmaskinen blir angrepet dag og natt på sårbare punkter. En tysk fabrikk i Rjukan i Norge blir bombet av amerikanerne. Fabrikken kan spille en avgjørende rolle for resten av krigen. Bombardementet var bare en enkelt episode i et drama som kom til å vare i fem lange år. Fra Alliert side ble den mest spennende del av denne kampen ført i Norge av 11 sabotører fra det berømte kompani Linge. De landet i fallskjermer på Hardangervidda, hvor de slet i snø og is, måned etter måned. Derfra holdt de England oppdatert over tyskernes posisjoner. Slaget om tungtvannet begynte i 1939. En fransk atomforsker samarbeider med Norge om å skape en fabrikk. Som en festning av stål og betong plasserte fabrikken seg midt i fjellveggen. Fabrikken produserer kvelstoffgjødning for landbruket. Gjennom rørene ledes vannmassene ned til kraftstasjonen som da var en av de største i verden. Dypt nede i kjelleren av fabrikken foregår en annen produksjon. Der er det det dyrebare tungtvannet som produseres. Tyske spioner får nyss i produksjonen. Niende april 1940 overfaller den tyske krigsmakten Norge og marsjerer deretter rett inn i fabrikken på Rjukan. Man tror at ingen kan stoppe dem. I dag vet vi at det er feil, men hvordan hadde det gått om ikke nordmenn hadde stappet kjepper i hjulene for det tyske arbeidet med den fryktede atombomben som kunne snudd krigen helt? Her får du hele historien om denne heltemodige kampen om tungtvannet...

Dette er en film basert på virkelige hendelser under andre verdenskrig. De menn som medvirker i filmen er med få unntakelser også nær de samme som deltok i kamphandlingene. 70 år er gått siden den norske sabotasjeaksjonen mot tyskernes tungtvannsanlegg på Rjukan. Vi feirer med å se filmen om aksjonen som beskrives som verdens mest vellykkede militære operasjon gjennom tidene. Handlingen ligger tett på de faktiske hendelsene. Filmen starter også som en dokumentarfilm. Man får først en oppsummering av krigens forløp opp mot situasjonen i Rjukan på en svært lærerik kort måte. Det gjør denne filmen svært god til å lære om hvilken rolle Norge hadde i andre verdenskrig reint krigstaktisk. Man blander også inn autentisk krigsdokumentarisk foto som gjør at det hele ser veldig autentisk ut.

Filmen er en samproduksjon mellom Norge og Frankrike. Dette er et okkupasjonsdrama med svært dokumentariske trekk. Filmen foregår da selvsagt på de representerte språkene fransk, tysk, engelsk og norsk. Man får en fortellerstemme som binder sammen det som skjer i kulissene og holder oss orientert over det som sies på de andre språkene. Man har også blandet inn en del kjente norske skuespillere som Henki Kolstad, Johannes Eckhoff og Einar Vaage. Disse bærer filmens dramatiske side, mens de andre som er med her er de virkelige heltene i Telemark. Dette er en ganske grei blanding og det gir mye for filmen å få det presentert på denne måten. Filmen lider ikke like mye som eksempelvis Shetlandsgjengen der man ikke klarer å skape filmmagien da man mangler skuespillere til å skape øyeblikkene.

Til tross for at dette er dokumentarisk i stilen er innholdet svært spennende. Fotoarbeidet her er også ganske vellykket utført, og sammen med musikken får man øyeblikk her som gjør at man sitter på nåler og betrakter dette til tider. Man har her klart å lage en bra oppslukende norsk film fra andre verdenskrig. Her kjemper man kampen både mot tyskerne og naturkreftene som til stadighet jobber mot dem. Det blir sult, nød og kulde på fjellet. Man spiller med livet som innsats og det blir innimellom en del desperate handlinger som følge av dette. Filmen er dog mest laget som en heroisk forhold og i mangel på kvinner å føler romantikk med i filmen er forholdet til det ideologiske svært sentralt her og kampen mot tyskerne nesten altoppslukende får våre helter i tillegg til kampen mot den norske naturen. Det hele er lagt opp på en meget bra måte som gjør at filmen blir bra informativ og spennende på samme tid. Om ikke alt er helt naturlig fremstilt hele veien så virker den militære aksjonen svært autentisk skissert. Man får en dramatisk beretning om en militæraksjon og en katt og muslek som etterspill.

For å oppsummere føles dette som en dugenes og lærerik norsk krigsfilm. Det er noe ved denne filmen som gjør at den føles så kul å se også så lenge etter den ble laget. Det gjør jo noe ved dette at filmen er laget så kort tid etter at dette tok sted. Det er et vanvittig oppdrag de har begitt seg ut på som får alt annet til å se ut som barnemat. En del av alvoret har de klart å bevare. Den er kanskje noe i overkant 'heltete' gjennomført, men det er lov å være litt stolt når man har gjennomført en bragd som dette. Man får heller ikke noe av den indre kampen til heltene og de holder oppe humøret og psyken uansett hva som skjer her. Bragden de gjennomførte er blitt Norgeshistorie og også hett internasjonalt. Det gjorde at man også laget en britisk versjon av denne historien i 1965 med Kirk Douglas i hovedrollen.

27.10.2012 sier filmelsker77: kjempefilm om andre verdenskrig

Norge, Frankrike