Anmeldelse av Eventyrland, norsk film fra 2013

Drama Spilletid: 91 minutter Aldersgrense: 15 år

Eventyrland - Trailer 01.01.1970

Sår, fin og spennende med en glitrende Silje Salomonsen i front

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.03.2013]
Jenny og Frank er kjærester. Hun venter barn og de skal bli foreldre til en liten jente. Dette hørtes jo vel og bra ut og lykken er å ta og føle på, men så skjer det som ikke skal skje. Frank skal bare levere en sekk til noen i et gartneri. Jenny er med, men kompisen Odne dukker ikke opp. Dette fører til en farlig situasjon der Jenny kommer i skade kjæresten og drepe en fremmed mann. Hun havner i fengsel og det eneste lyspunktet i tilværelsen datter hennes som hun besøker hver gang hun har perm. Når hun slipper ut av fengselet har hun rett og slett ingenting å tape. Hun vil forsøke å vinne datteren tilbake, men det er ikke så enkelt når fortiden også forsøker å innhente henne...

Først virker filmen veldig lett. Ting ser ut til å gå greit, men så venter et kaos under overflaten. Det som begynner som en dramafilm med et mord og den store kjærligheten går over i håpet når Jenny slipper ut av fengselet. Her er det også en del humor og mange lyse glimt å spore, for det hele snurpes en del til igjen og dramaet begynner å ta form for alvor når Jenny ikke ser ut til å klare å bryte ut av sine vonde sirkler. Jeg kan si så mye at Jenny har hengt med de feile folka da hun var yngre og en slik fortid er det vanskelig å bryte med når man bor i en by der man kjenner igjen alle i miljøet. Dette er en film som slår deg litt i magen. Man føler virkelig med Jenny i alt hun opplever. Hun forsøker jo bare å gjøre det rette, men problemene bare tårner seg opp. Disse karene er ikke å spøke med og selv om hun har sonet sin straff og ikke tystet på noen så slipper de henne ikke så lett. For dem står hun i gjeld til og da draes hun inn igjen i det hun forsøker å flykte fra. Hun vil bare leve i drømmen sin, der hun og kjæresten er foreldre til sin flotte jente.

Regien her er ved Arild Østin Ommundsen. Han debuterte med Mongoland som også bø på skuespillere som Vegar Hoel og Silje Salomonsen. Etter dette har han fulgt opp med flere Stavanger-filmer som Monstertorsdag og Rottenetter i tillegg til en film om Knerten i knipe. Man merker at denne filmen har et lavt budsjett, men man har fått utrolig mye film for pengene her, og Ommundsen viser at han kan sjonglere flere filmfaglige posisjoner i tillegg til å være regissør som å styre kamera, ta opp lyd, styre lys, og til slutt klippe det hele sammen. Når en mann gjør så mye så blir det alt veldig helhetlig, og filmen viser å ha et veldig sårt fint kunstnerisk preg over seg. Alt er veldig 'basic' men bra og han har valgt å heller fokusere på å gi skuespillerne plass.
Ommundsen når virkelig ut til oss med denne filmen. Man blir praktisk talt redd for hovedpersonen i denne filmen og vil henne bare vel når man ser når hun blir både lurt så direkte og ‘føkker’ til livet sitt totalt. Filmen har også en helt spesiell rytme som gir oss både noe fint, noe spennende og litt dritt med på kjøpet. Det er ofte en fin balansegang i slike filmer og jeg føler at Eventyrland er en film som virkelig lander på beina og gir deg en filmopplevelse på flere plan som du tenker igjennom også etter at du har forlatt kinosalen.

I hovedrollen finner vi regissør Ommundsens kone, Silje Salomonsen. Hun leverer en av sine helt klart beste rolleprestasjoner til nå i karrieren. Hun viser seg så sårbar som Jenny at det slår helt inn i hjerteroten på deg. Hun blir fult og helt Jenny for oss, og vi tror på henne fult og helt. Jeg ar jo sett Silje i en del filmer fra før av og likt henne der, men dette var noe spesielt. Her viser hun at det også bor noe mer i henne annet enn bare å være en kjæreste som griner litt i ny og ne og som kan levere morsomme replikker. Hun blir her det ultimate midtpunktet som gjør veldig mye av filmen bare der. Jeg må si at jeg ønsker meg flere hovedroller av Silje. I andre mindre roller finner vi Vegar Hoel (Mongoland, United og Monstertorsdag), Egil Birkeland (Jarle i Åpen Post), Fredrik S. Hana og Tomas Alf Larsen (Fritt vilt og Trolljegeren). Også Iben Østin Hjelle klarer seg meget godt i sin barnerolle som Jennys datter Merete.

Jeg må si at Eventyrland bergtok meg litt. Den strekker seg elegant fra den intense spenningen til de vakre øyeblikkene som forteller oss om den store kjærligheten til både mann og barn. Her får vi se hvor skjørt livet kan være og at små valg kan få store konsekvenser. Det er nesten en liten skatt som åpenbarer seg i denne lille fine filmen. Også naturen spiller på lag med filmen og landskapene er flott fotografert her på en skjønn måte. Man liker også historien som her fortelles. Man kjøper den og trykker Jenny til sitt bryst. Det er når man ser slike filmer man skjønner hvor trygt og godt folk flest egentlig har det. Her får man historien om drapet som bare ikke skulle ha skjedd og de ringvirkninger det setter i gang. Men det finnes heldigvis alltid håp, og det er det som holder Jenny og oss gående selv hvor mørkt alt ser ut. Dette minner jo egentlig en god del om den gode gamle onsdagsfilmen på TV-Norge, bare mye mer spennende.

- Now It's Dark - Psykoser og drømmer, gatelangs i Stavanger.
- Knerten i knipe - Fremdeles ganske sjarmerende, men...
- Rottenetter - Mørk og dyster finansthriller
- Monstertorsdag - Fungerende norsk romantisk drama om livet