Anmeldelse av Gjest Baardsen, norsk film fra 1939

Komedie, Kriminal, Romantikk Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: Alle år

Gjest Baardsen - Trailer 07.01.2009

Den beste norske filmkomedien gjennom tidene!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.07.2013]

Gjest Baardsen er norgeshistoriens mest berømte tyv og utbryterkonge. Her får vi fortalt historien om Gjest som rømmer fra fengsel for å hevne seg på lensmannen og øvrigheten for at han ble uskyldig dømt. Han stjeler til livets opphold og alt som han har til overs gir han til de fattige. Historien begynner her med at Tollbetjent Reincke har bedratt staten for 25 000 for å sikre sin datters (Anna Reincke) fremtid. Dette får arrestforvarer Mons Peder Mikkelsen greie på og presser Reincke. Han vil gifte seg med Reinckes datter og få overrakt alle pengene straks de er gift. På et besøk i Bergen møter Gjest, Anna. De blir forelsket og da Anna blir uskyldig dømt for å motsette seg giftemålet med Mikkelsen, hjelper Baardsen henne å rømme...

Filmen åpner med at vi får se Gjest sitte innesperret bak et gitter. Han begynner så å file på gitteret. Kameraet flytter da seg bort på fengselsmuren der de som er med i filmen er inngravert som i en gravstein. Dette er noe av det stiligste man finner innenfor kreative eldre ikke-digitale måter å vise hvem som er med i filmen. Og akkurat da man har fått med seg hvem som spiller og har laget filmen har Gjest Baardsen klart å bøye løs gitteret slik at filmen kan starte. Han rømmer så fra fengselet over taket uten at en levende sjel ser ham. Dette er en veldig solid begynnelse som setter deg straks inn i stemningen i filmen med utbryterkongen Gjest Baardsen.

Jeg husker godt første gang jeg la mine øyne på denne filmen. Det var den 17. mai en gang på slutten av 1990-tallet. Jeg avslo først filmen som en kjedelig affære, men da jeg satt meg ned for å se litt nærmere i sømmene ble jeg virkelig tatt på senga. Dette vil jeg påstå er den aller beste norske komedien som er laget noensinne. Den kommer også høyt på listen min om man tar med all konkurranse fra utlandet også. Filmen er laget så langt tilbake som i 1939 og er gjort i sort/hvitt, men likevel klarer filmen å skape situasjonskomedie på ypperste plan slik man sjelden ser maken til. Det er noe med hvordan denne myteomspunnede Gjest Baardsen fremstilles her. Man føler at han egentlig er en varm og koselig fyr innerst inne. Man knyttes til ham og ser gjennom fingrene med at han både er mestertyv og utbryterkonge siden han bare ser ut til å stjele til livets opphold. Det er riktignok tatt seg mye kunstnerisk frihet når det gjelder å skildre Gjest Baardsen og hans bedrifter, men dette gjør seg bra på film.

Mange peker på Fant som Tancred Ibsens beste film, men jeg vil virkelig slå et slag for Gjest Baardsen som virkelig er et folkefilmmesterverk. Ikke bare viser det en av de mest berømte tyvene igjennom Norgeshistorien, men det blir gjort på en svært underholdende måte med ypperlig komikk og et gnistrende skuespill av Alfred Maurstad. Denne filmen er rett og slett kostelig til tider. Det er flere scener som virkelig får deg til å smile og le. Det hele er gjort med stor sjarme og en måte som får deg engasjert i filmen. Dette er på mange måter som en norsk versjon av Steven Spielbergs ‘Catch Me If You Can’ bare med en mye mer Robin Hood-aktig tilnærming. Filmen er meget solid filmkunst med bred folkelig apell.

Jeg vil også påstå at dette er en av de topp ti beste norske filmene gjennom historien. Det er ikke uten grunn at jeg setter denne filmen høyt som film. Den er ikke bare en makeløs komedie, men innehar også en hel del andre kvaliteter. Den har både spenning og stort driv. Scenene er svært godt satt sammen og man føler at denne filmen er laget av en som virkelig har satt seg inn i filmfaget. Det mangler ikke på noe her og regissør Tancred Ibsen kan nok være skikkelig stolt over denne filmen. Det at den også fungerer den dag i dag er jo også et voldsomt kvalitetsstempel. Mye eldre komedie har så mye komikk som en gang var morsomt, men Gjest Baardsen finner frem den tidløse komikken. Her får vi se den herlig frekke Gjest Baardsen som kler seg ut og lurer både den ene og den andre på skikkelig Robin Hood-vis, men uten våpen og med enkle hjelpemidler som stemmebåndet og noen filler han finner her og der.

For å oppsummere så er dette en flott norsk film som viser både fjellnatur og forteller en god historie. Alfred Maurstad får også fri utfoldelse her og her viser han seg frem som en gullskatt av en skuespiller. Det er ikke hver dag man får en slik tilstedeværelse som det han leverer her som Gjest Baardsen og han løfter filmen fra en god film opp til en virkelig sjelden storfilm. Det er mange uforglemmelige øyeblikk som da Gjest Baardsen utgir seg for å være en rik fyr som skal betale et pantebrev. Han betaler ut pantebrevet og ber dem oppbevare lommeboken sin også i safeskapet og ber om å få overnatte. Om natten stjeler han alle pengene i skapet og neste morgen finner de ut at de er bestjålet. Gjest ber da om å få tilbake pengene fra lommeboken, men de kan de ikke gi ham. Resten av denne kostelige scenen er det nok best at du opplever selv fordi her er det mye frekk lurerikomikk. Denne filmen har med andre ord alt du ser etter med en god film.

Sist vil jeg be om at filmen vil bli lettere tilgjengelig. Filmen kan nemlig være litt vanskelig å få tak i. Selv hadde jeg tatt den opp da den gikk på TV for mange år siden på NRK. Jeg har sett denne filmen ganske mange ganger og blir ikke lei. Den skal også ha blitt restaurert på nytt etter dette og forhåpentligvis kommer filmen også med tid og stunder på DVD. Den finnes bare i dag brukt på VHS i sirkulasjon.

- Venner - Kampen om å ha besteget fjellet
- To mistenkelige personer - En svært spennende jakt på to lensmannsmordere dramatisert ut fra virkelige hendelser
- Den Hemmelighetsfulle leiligheten - Dramatisert mystisk særegent lite filmeksperiment
- Tørres Snørtevold - Fornøyelig norsk folkekomikk som leverer
- Fant - Folkelig norsk klassiker om fantene på sørlandet
- To levende og en død - Passe underholdende drama som leverer sakene på bra folkelig vis
- Den Store barnedåpen - Flott norsk samtidsdrama som leverer

03.10.2007 sier Pål Frostad: Dette er nok den mest vellykede komedien i Norsk films historie. Den funker like godt i dag som i 1939.

Norsk Film A/S