Anmeldelse av Hodet over vannet, norsk film fra 1993

Komedie, Thriller Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 15 år

Underholdende tett thriller med humor

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.09.2013]

Nygifte Einar og Lene koser seg. De er helt alene, bortsett fra Lenes barndomsvenn Bjørn som holder til i den andre hytta på øya. Da Bjørn og Einar drar til sjøs blir Lene alene hjemme. Alt oser av idyll, men så kommer Gaute. På kvelden har de en fyllekule og Gaute ligger seg naken i sengen til Lene og Einar, mens Lene ligger på sofaen. Neste morgen våkner Lene av at Einar og Bjørn kommer tilbake og går raskt for å vekke Gaute, men Gaute er helt livløs. Hun får panikk og gjemmer Gaute i kjellerlemmen. Når Einar kommer å tråkker på kjellerlemmen brekker han nakken til Gaute. Nå har de et lik på hytten sin av en naken eksmann. Dette lover ikke bra, og verre skal det bli...

Filmen begynner med å vise Edvard Munchs maleri skrik. Og når man zoomer ut viser det seg at det er et frimerke på et postkort. På postkortet står det en hilsen til noen kjente. De som har skrevet postkortet hevder å ha det dødfett og hett. Så besøker vi Lene mens hun ligger på stranden og soler seg mens sjøen ligger fin og blank denne supre sommerdagen. Bjørn kommer så bort og spruter litt jordbærsaft på henne. Hun går så inn i boligen sin og henter sin kjære Einar. Lene vil egentlig bruke tid med Einar hele dagen, men han har lovet å dra ut på sjøen med Bjørn. Alt virker nesten til å være komplett idyll på det vakre Sørlandet. De holder til og med på å bygget sitt eget lysthus.

Denne filmen har jeg sett en gang før og da likte jeg den ganske godt. Filmen begynner ganske kult med fin flyt. Man får gradvis se mer av hva som egentlig foregår. Selve plotet er passe bra gjennomført. Hovedpersonene har egentlig ikke gjort noe galt, men det ser så mørkt ut etter at han er død og nakken er brekt og han ikke har sine egne klær på seg siden Lene har kastet dem på sjøen. I et desperat øyeblikk tenker de at de vil kvitte seg med liket uten å melde fra. Denne planen blir ikke så lett å gjennomføre som de hadde trodd. Alt er svært fornøyelig lagt opp med mye humor med et friskt konsept uten at ting blir for dumt. Denne filmen fungerer svært godt i begynnelsen. Det blir også mye spenning rundt det at den innpåsliten naboen ikke skal få vite om hva som foregår.

Dette ligner igrunnen ganske mye på Shallow Grave bare at filmen er laget litt før. Den er dog ikke like mørk som Shallow Grave, men har de samme vendingene. Det blir også litt ekstra absurd med denne store skjærgårdsidyllen. Det er også godt med humor i dette og alt er bra underholdende selv om det er mørk tematikk. Alt fungerer her knirkefritt og man kjøper alt som skjer her da det er god forklaring på alt. Alt er dramatisert som en utypisk norsk svart komedie. Alt er lekent og frekt laget. Regien er svært god og man føler at Nils Gaup har klart å lage nok en suksessfilm med denne lekre lille saken full av overraskelser og vendinger.

Filmen er laget helt uten dødpunkter. ‘Hode over vannet’ er fortalt på en enkel men velfungerende måte. Skuespillerne gjør også en ganske god jobb her for å få dette til å virke naturlig opp i alt det ville som foregår. Det er god spenning i filmen og det hele utvikler seg til litt av en tett thriller underveis. Dette er ikke like stødig som eksempelvis Hodejegerne, men er en bra vellykket film for sin tid. Dette er både originalt og særpreget laget. Det er ikke rart at Hollywood valgte å plukke opp filmen for å lage remake av den noen år senere.

For å oppsummere så synes jeg Gaup igjen har klart å skape noe det virkelig svinger over. På sitt beste er dette nesten like bra som Veiviseren, bare at Veiviseren var en mer gjennomført ambisiøs film hele veien. ‘Hode over vannet’ fungerer brillefint i begynnelsen og man er godt med på hva som skjer underveis, men filmen mister litt styrken midtveis når ting går litt over styr. Likevel er man godt fornøyd med denne filmen. Dette er lekent og fungerer glimrende som underholdning. Det er en god nerve gjennom hele filmen og det hele er blitt veldig severdig. For meg ligger denne filmen og bølger litt mellom fire og fem på terningen. Jeg tenker at jeg premierer filmen med en svak femmer fordi dette var så gjennomført gøy og spennende.

- Head Above Water - Hodeløst forsøk på en remake

- Birkebeinerne - Forventet enkel fremstilling av 'Game of Nidaros'