Anmeldelse av Kjærlighetens Kjøtere, norsk film fra 1995

Drama Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 15 år

En av 90-tallets beste norske filmer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.09.2013]

Året er 1925 og Norges hovedstad har skiftet navn til Oslo. Henrik er en ung forfatter. Han frir til kjæresten sin Gjertrud, men får avslag da hun vil at deres kjærlighet skal være fri. Like etterpå drar han til Grønland for å overvintre som fangstmann. Henriks opphold på Grønland blir et møte med livets ekstremiteter og harde realiteter. Han tilbringer tiden i en øde hytte sammen med vitenskapsmannen Holm og den vulgære svensktalende fangstmannen Randbæ. Randbæk bruker alle tenkelige triks for å ødelegge Henrik, og oppholdet på Grønland blir etterhvert virkelig en kamp for å overleve i isødet...

Filmen åpner med at vi får se mektige golde fjell- og islandskap med en passende følelsesrik el-gitarspilling. Etter vi har glidd over disse flotte naturskjønne landskapene, beveger vi oss mer over på mer siviliserte og urbane strøk. Vi får se garden spille musikk ved slottet. En mann og en dame går rundt til de tilhørende og forsøker å selge sin diktsamling. For å spe på underholdningen og få solgt mer ligger mannen med et pornobilde inni boken. Damen blir fortrollet av en staut gardist. Etterpå bærer det rett hjem til Henrik som mannen heter. Han snakker om å forlove seg med sin Gjertrud som hun heter.

Det hele er basert på den danske forfatteren Peter Tuteins roman ‘Larsen’. Filmen tar for seg et mannsdominert miljø med den barskest vinteren som bakteppe. ‘Kjærlighetens kjøtere’ handler om hvordan isolasjon kan påvirke mennesker. Det er et spennende tema. Her får vi se at selv den snilleste mann får problemer i møte med den bitende vinteren isolasjonen og en mann som gjør sport i å knekke ham å holde ham nede. Randbæk er en svært frittalende mann som ikke legger noe i mellom når han snakker med de andre. Særlig går dette ut over Henrik som ikke kan fordra ham, men som er fanget i hans selskap. De er med hverandre i en liten trang fangsthytte. Det går ikke helt som de hadde forstilt seg. Her får vi se at isolasjonen og forholdet mellom de tre begynner å tære på hverandre. De kjemper om revir og den som er sterkest klarer seg best, men det koster. Villmarken og kulden gjør at forskjellene mellom mennene og dyrene de fanger etterhvert blir mindre og mindre.

Skuespillet er også svært solid med en virkelig krumtapp i spissen. Jeg tenker på stjerneskuddet Stellan Skarsgård som spiller en litt usympatisk tøffing. Skarsgård gir mye tilbake til filmen gjennom sitt gnistrende skuespill med sin sterke tilstedeværelse og karisma. Det norske filmesset Bjørn Sundquist spiller forskeren Holm og spiller godt med på laget rundt Skarsgård. I hovedrollen finner vi den norske underdogen Gard B. Eidsvold. Han spiller Henrik, en mann som får sin prøvelse på denne turen. Eidsvold er dyktig som den helt vanlige mannen som vi sympatiserer med og selvsagt først kjenner på det sterke indre og ytre presset i møte med den sindige forskeren og rabagasten Randbæ. De tre spiller mesterlig sammen og gjør hverandre gode.

Hans Petter Moland debuterte med spillefilmen ‘Secondløitnanten’. I den filmen viste han at han var et norsk stjerneskudd av en regissør, og med ‘Kjærlighetens kjøtere’ tar Moland det hele til enda et nytt nivå. Dette er en fremragende eksplosivt drama. Jeg digger hvordan forholdet mellom karakterene skrues mer og mer til etter hvert som vinteren begynner å bite seg fast på Grønland. Moland forteller historien på en ypperlig måte. Fotoet er virkelig flott. Man føler at de bitende kalde og usedvanlig vakre omgivelsene er et visuelt trekkplaster til filmen. De er også en viktig kulisse som trekker frem filmens handling. Her spiller foto og manus virkelig på lag. Musikken er også særegen og passer sammen som hånd i hanske med fotoet. Terje Rypdal har virkelig klart å legge god klang på denne filmen.

For å oppsummere så synes jeg dette var ganske solid. Dette er en avansert norsk psykologisk thriller. Alt begynner i som rein lykke og gjennom hovedpersonen Henriks øyne får vi se hvor langt han villig til å gå for å forsvare sin tro på det gode og kjærligheten. Regien og det intense skuespillet gjør dette virkelig severdig. Filmen er vill, vakker og intens. Det er en fin utvikling igjennom filmen. Dette er med andre ord interessant fra begynnelse til slutt. For min del synes jeg dette er en av de aller beste norske filmene fra 1990-tallet. Den skiller seg også bra ut og er lett å like om man setter pris på god film. Filmens manus føles frisk og man vet liksom ikke helt hvor dette kommer til å ta veien. Det er bra driv i dramaet her og man elsker konflikten mellom hovedpersonene og den sorte humoren vi får servert i små porsjoner underveis.

- Kraftidioten - Herlig vittig voldsgalskap.
- Når boblene brister - Velregissert om finans
- En ganske snill mann - En ganske så vellykket komedie!
- Gymnaslærer Pedersen - Flott innpakning men mangler litt gjennomslagskraft
- The Beautiful Country - Jeg vil, jeg vil, men får det ikke til...
- Aberdeen - Vi blir bokstavelig talt med på en emosjonell reise når datter møter igjen sin norske far
- Secondløitnanten - Moland åpner sitt filmball med en annerledes krigsfilm

• Filmhjerte.blogg.no