Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av Oslo, 31. august, norsk film fra 2011

Drama Spilletid: 95 minutter

Trailere

  Oslo, 31. august - Trailer 18.08.2011

Depressiv og melankolsk hipsterrealisme

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 19.10.2013]

Et studie i hvordan det moderne mennesket takler et samfunn der alt er og bør være tilsynelatende perfekt.

Annonse:

Oslo 31. august åpner med at en mann legger massevis av stein i lommene på jakka han har på seg. Deretter vasser han ut i et vann, og forsvinner under overflata. Etter ei stund kan vi ane bobler, stadig flere bobler, før han kommer opp igjen, hikstende etter luft. Dette setter tonen for hele filmen.



Anders har fått permisjon fra avrusningsklinikken han til daglig oppholder seg på, og skal inn til byen for et jobbintervju. Han benytter muligheten til å oppsøke gamle venner og kjente, og dras samtidig på nytt inn i det svarte hullet som er vårt moderne samfunn.

Både i stil og framføring ligner denne filmen på Joachim Triers anerkjente debut Reprise. Dette er et portrett av et menneske i oppløsning. Det er hipt, moderne, filosofisk, poetisk, skittent, skambelagt, melankolsk og flere andre ord som er en naturlig del av vokabularet til den gjennomsnittlige utstuderte, kreative, deprimerte, rusmisbrukende Oslo-bohemen. Dette er et nærblikk på høykulturelle Vestkant-fester, på asfaltpoesi, på bunnløs håpløshet, og på hva som skjer når kaffe latte-generasjonen likevel ikke passer inn i glansbildet sosiale medier prøver å fortelle oss at vi må passe inn i.



Alt i alt er dette godt gjennomført håndverk, både med tanke på det filmtekniske og det kunstneriske. Massevis av flotte kameravinkler og klippinger, og et sterkt manus som sklir naturlig inn i talemåten til våre hovedpersoner, finstemt og lyrisk i all sin jordnærhet. Dette kunne selvfølgelig ikke vært gjort uten innsatsen fra skuespillerne, som alle gjør autentiske tolkninger av diverse ambisiøse jyplinger i kræsjmøte med en omverden som forventer for mye av dem. La meg også nevne at trikkesekvensen helt innledningsvis er fenomenal.



Filmen stiller spørsmål ved de helt grunnleggende tingene i livet, og er tankevekkende og sår, morsom og lett å relatere til. Den takler balansegangen mellom det nøkterne og det svevende særdeles godt, og så er det jo heller ikke noe minus at det hele er utrolig fint å se på.

[ Foto/Copyright: Motlys / Norsk Filmdistribusjon ]




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Thelma - Spiller på flere svært vellykkede strenger samtidig
- Louder Than Bombs - Finskrevet og beskjedent forløsende familiedrama
- Reprise - Fullendt frisk norsk film som imponerer og underholder deg

Diskusjon

19.10.2013 sier Pål Frostad: Takk for at du minnet meg på at denne må jeg anskaffe meg :)
08.09.2011 sier Karoline: Lang og god anmeldelse, det er jo bra ;) Og ja, det er virkelig en kvalitetsfilm ja, verdt å se, absolutt!
08.09.2011 sier Pål Frostad: Takk for en lang og god filmanmeldelse. Denne filmen skal jeg se. Jeg digget Reprise som var Joachim Triers forrige film og det hørtes her ut som han har klart det igjen, nemlig å skape en solid norsk film som det oser kvalitet av.
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(5 av 6 - 46 stemmer)

Anmeldelser i media

  • Dagbladet
  • Dagsavisen
  • Natt&Dag
  • Side2
  • FilmMagasinet
  • Film&Kino
  • Nordlys
  • Avisa Nordland
  • Øslandsposten
  • Tønsberg Blad
  • Fredrikstad Blad
  • Svenska Dagbladet
  • Rbnett.no
  • Jyllands-Posten
  • Lyd og Bilde
  • filmstedet.no
  • RogerEbert.com
  • Verdens Gang
  • Adressavisen
  • Aftenposten
  • Stavanger Aftenblad
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Filmfront
  • Filmbyen
  • Berlingske Tidene
  • Politiken (Danmark)
  • Cinemazone
  • Filmbasen.no
  • Film-nyt.dk
  • Filmz.dk
  • Rose-Maries litteratur- og filmblogg
  • Cinemaonline.dk
  • Gudbrandsdølen Dagningen
  • Fedrelandsvennen
  • Cinerama

Land:

Norge

Språk:

Norsk

Filmselskap:

Motlys AS

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2017 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.