Anmeldelse av Bør Børson Jr., norsk film fra 1974

Komedie, Musikal Spilletid: 175 minutter Aldersgrense: 7 år

Folkekomedie med innslag av sang og dans

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.11.2013]

Bør Børson Junior er en ung bygdegutt. Året er rundt 1920 og det et harde kår, men det er også en tid der det svinger mye. Bør får smaken på forretningslivet. Naiv og slu som han er tror han at han er bygdens konge. Bør er forelsket i Josefina Torsoeien, men hun er dessverre del av en familie som ikke liker storkaren Bør. Han starter butikk hjemme i Olderdalen og drar ofte til byen for gjøre forretninger. Han er nær ved å gå konkurs, men blir reddet av en tilfeldighet. I byen er det mange fristelser for ham. Det gjør at Bør kaster seg inn i enda heftigere forretninger på Børsen. Nå er pengegaloppen for alvor i gang i et spill det er vanskelig å hoppe av i tide...

Filmen begynner med at bondegutten Bør Børson Junior kommer til Trondheim. Han kikker på alt det byen har å by på. Det er mye liv og røre. Han er ute og handler for å starte butikk i Olderdalen. Da han kommer tilbake til bygden er det ingen som har tro på han Bør. Den unge kvinnen Josefina Torsoeien kommer først for å kikke og snakke med Bør. Men da butikken åpner er alle andre også på plass for å se hva Bør har stelt i stand. De rike bøndene ønsker ikke å tape ansikt, så de spiller uinteressert. Storbonden Torsoeien kjøper 25 kilo hvetemel og lurer på om Bør kan gi igjen på en hundrelapp. Og alle ler når Bør kan virkelig gi igjen og setter Torsoeien på plass.

Dette er filmversjonen av den kjente teatermusikalen fra 1972, også den med Rolv Wesenlund i hovedrollen. Begge er basert på Johan Falkbergets roman Bør Børson Jr. fra 1920. Manuset er skrevet av Harald Tusberg. Det er nå svært lenge siden jeg så denne filmen sist, og derfor synes jeg det var på høy tid å se denne filmen på nytt for å se om den fremdeles duger.

Det er artig med Bør Børson Junior. Han er som David Brent i ‘The Office’. En skikkelig klyse med alt for god selvtillit som man ser opp til fordi det går bra med ham, men som man missliker fordi han på død og liv skal spille så stor kar. Han er også svært godtroende og også svært slu. Dette er både hans styrke og svake side. Bør Børson Junior fortoner seg som en trøndelagsbygdens svar på Idar Vollvik alla tidlig 1900-tall. Man kan nesten ikke skjønne at det går bra for Børson så mye han sløser.

Det er vel nærliggende å sammenligne denne filmen med musikalversjonen av Ungen som også er skrevet av Johan Falkberget og kom på kino samme år. Også der spilte Rolf Wesenlund en rolle, som riktignok var betydelig mindre enn denne hovedrollen, men som stod for mye av komikken i den filmen også. Britt Langlie spiller også en sentral rolle i begge filmene. Til tross for at mye er på plass i Bør Børson, føler man ikke at man distanseres litt til det man ser og alt er ikke helt så godt filmatisert som man ønsker. Men man fikk litt mer forhold til karakterene i musikalen Ungen. Det var mer dramatikk i Ungen og det var mer som stod på spill. I Bør Børson er det mye mer fjas og moro. Begge er regnet som norsk films første filmmusikaler.

Alt er skikkelig overtullete. Mange vil vel synes dette kanskje kan bli litt mye overdreven spøk. Det ligger i alt alle foretar seg her, særlig denne Bør Børson karakteren som er slik ingen er. Dette er til og med mer overdrevent enn Olsenbanden. Men resten av folket trykte dette til sitt bryst på midten av 1970-tallet. Selve handlingen er jo stort sett god og sangene er også fine gjennomført. Dette er er i alle fall svært lystig. Historien om bygdesamfunnet og den klønete og stormannsgale kremmer Bør Børson er ganske morsom. Man tar mye på kornet her.

Det er noe litt overdrevent teatralsk over hovedpersonen Bør Børson Junior i denne filmen. Rolf Wesenlund spiller rollen godt, men jeg vil tro at det henger en del igjen fra musikalen som han også spilte i før denne filmen. Man kjøper ikke denne rollen like godt som man gjorde med Rolf Wesenlunds Fleksnes som var litt mer naturlig og er en person som man føler man godtar mer enn dette tullballet her. Men til tross for at det ikke er alt som serveres helt stødig, redder virkelig Rolv Wesenlund denne filmen. Han gjør den alene verdt å se.

For å oppsummere så er dette en litt enkel film der musikalen bare smøres ut over lerretet. Enkelte scener føles også som de ikke sitter helt og det kan også virke litt kunstig og oppstykket av alle sangnumrene underveis. Men til tross for en del rusk i maskineriet, så er dette blitt en greit underholdende film. Det gjør at jeg premierer filmen med en svak firer. Noe av dette har jo gått ut på dato, men man skal ikke kimse av at Bør Børson er den syvende mest sette norske filmen på kino gjennom tidene. Filmen er også litt for lang og det gjør at man mister noe tålmodighet underveis, men i det store og det hele er dette grei moro.

- Bør Børson 2 - Stormannsgale Bør Børson med nye sprell

- Deilig er fjorden! - Sjøsprøyt i Oslofjorden om en mann som går i luksusfellen
- Lucie - Sånn passe kvinnekampstraggedie alla 1800-talls
- Kjære Maren - Enkelt og småtrist