Anmeldelse av Broen - Sesong 2, dansk tv-serie fra 2013

Kriminal

Broen - Sesong 2 - Solid andre omgang!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.11.2013]

13 måneder er gått sist gang Martin Rohde og Saga Norén møtte hverandre sist. Etter at et skip kolliderer i Øresundbroen under mystiske omstendigheter står politiet nesten uten spor på hvorfor dette skjedde. Ombord finner man fem svenske og danske ungdommer i lasterommet. Ungdommene er bundet fast og sterkt medtatte med en lungevirus. Mannskapet på båten er forsvunnet. Dette er starten på en voldsbølge som gjør at det svenske og danske politiet igjen må samarbeide. Nok en gang blir Norén og Rohde satt på saken som går på tvers av landegrensene for å forsøke å komme nærmere sannheten om hvem som står bak episoden ved broen...

Dette begynner med at skipet Faxbo endrer kurs utenfor det som fastsatt lovlig kurs inn mot Øresundsbroen. Trafikkmannskapet for broen prøver å påkalle båten uten at den svarer. En kvinnelig seiler er også ute denne dagen og blir nesten kjørt ned av båten. Et annet sted står det en mann og filmer det hele. Ombord på skipet er det ingen mannskap. Skipet treffer broen. Saga Norén blir tilkalt og går ombord sammen med ett etterforskningsteam. De finner flere ungdommer lenket sammen på skipet, men de er så medtatt at de ikke får noe ut av dem. De hadde kontakt med skipet en stund før det kjørte i broen. De snakket da med en mann med dansk aksent. Teorien er at han må ha forlatt skipet i en liten båt som ikke synes på radaren.

Med den første sesongen i bakhodet gledet jeg meg faktisk vilt til å sette meg ned med andre sesong av Broen. Jeg vil våge å påstå at første omgang nok er den beste nordiske lengre TV-serien gjennom tidene. Den revolusjonerte hva man kunne forvente seg av spenning og underholdning i en TV-serie på en måte man aldri hadde sett før. Her fikk man elementer av krim, politi, terrorisme, en massemorder samt to vidt forskjellige etterforskere som braket sammen på underlig vis.

Jeg likte godt den mystiske stemningen at man ikke visste helt hva som foregikk, som også er tilfelle med denne andre sesongen også. Man får også heldigvis litt av den samme stemningen og atmosfæren. Om du ikke fikk med deg første sesong kan du lett begynne rett på andre omgang da det er oppsummering av slutten fra forrige sesong, men om du velger å gjøre det, så skal du vite at du virkelig har gått glipp av noe stort. Den første sesongen bør være obligatorisk å se og du finner den blant annet på Netflix.

Min første intuisjon når man begynner å se på denne sesongen er at den begynner slettere enn opprinnelsessesongen, men fremdeles er alt temmelig fengende. Dette er jo en serie det er vanskelig å kjøre en ny sesong av da alt dreier seg om en sak som er såpass intrikat og omfangsrik at det er vanskelig å komme opp med noe like solid. Det er ikke like tydelige og klare linjer denne gangen.

Mysteriet er igjen intrikat, men det er litt mer diffust hva som egentlig foregår her. Ting føles ikke like klassisk og storstilt. Igjen får man de mange sidehistoriene som vi følger og som nøstes sammen på samme vis som forrige gang. Man får mye gratis med at man kjenner igjen etterforskerteamet fra forrige gang. Man er dog glad for å være tilbake til litt av den samme atmosfæren som kjennetegner den første omgangen.

Skuespillerne spiller bra. Særlig er Kim Bodnia en klippe som han alltids er. Han klarer å spille solid i de verste stundene. Det er jo han som tross alt har den tyngste rollen da han må vise virkelige følelser. Igjen får man det litt komiske med Saga Norén som er en rivende dyktig etterforsker, men som ikke har like stor sosial intelligens da hun åpenbart lider av mild autisme. Det oppstår mye rundt henne og hennes håndtering av situasjoner, hun lærer av situasjoner og hva hun skal svare til hvilke spørsmål, men vi ser at hun fremdeles er i villrede i en rekke situasjoner. Sofia Helin spiller godt i sin rolle også som dyktig, kald og smart. Hennes rollefigur har virkelig et fortrinn i en slik etterforskerjobb som dette, da hun har evnen til å glemme det hun ikke vil fokusere på. Vi får også se norske Jakob Oftebro i en liten rolle som en bombemannen Mads Nielsen.

Fra den litt mystiske begynnelsen roer man det hele litt ned. Man er fremdeles litt usikker på hva som virkelig er i ermet. Det er som i forrige omgang en rekke sidehistorier som syes sammen underveis på passende vis. Etterforskerne er hakk i hel på spor etter stråmannen. Ting bygger seg sakte men sikkert opp og tråd for tråd blir nøstet som en del av det store spillet. Det hele er svært komplekst og det er nærmest umulig å avsløre på forhånd hva som er i gjerdet. Man får jo litt tips og vink av å se første sesong, fordi dette er et mysteriet litt i samme gaten.

Alt er også veldig proft laget denne gangen. Fotoet er særs bra gjennomført. Enkelte bilder er svært stilig som foto av en bynatt sett ovenifra med masser av lys som lyser opp i mørket. Produskjonsdesignet er stilig utført med kjølig blå- og gråtone i bildet som går igjen i både bymiljøet og området ved Øresundbroen. Innimellom får man nesten en litt grøssende atmosfære over det hele.

Man følger ikke bare denne kriminelle saken. Det er et virvar av tråder som slenges mot deg, så er det opp til deg å finne ut av hvilke som kan være viktige og ikke. Det er svært mange personer å holde rede på her og de har større og mindre betydning i den store saken. Jeg liker godt at man blir relativt godt kjent med dem alle. Det hele er lagt opp som et solid drama og det gjør at serien føles spenstig å se på.

Det tar noen episoder før man kommer skikkelig inn i sesongen, men når man først gjør det, er dette veldig spennende. Man sitter nesten å hopper i stolen over enkelte ting som skjer. Ingen kan føle seg trygg, selv ikke etterforskerne som får føle terroren på kroppen selv. Når man har fått presentert det store persongalleriet digger man det at detaljer bruker flere episoder på å åpenbare seg.

Det blir også en del humor rundt Saga. Hun har fått seg kjæreste og samboer. Det skaper ekstra utfordringer for henne når hun eksempelvis skal hilse på svigermor på sin helt egen måte. Hun er fremdeles morsom i hennes sosiale omgang med alle hun treffer. Hun er bare ute etter å pumpe folk for informasjon og skjønner ikke at slike situasjoner kan være dramatiske for ofrene som må gjenoppleve episoden.

Jeg liker det man har gjort med denne andre sesongen begynner svakere enn den første sesongen, men bare blir bedre og bedre etter hvert. Jeg blir nesten henrykt inni meg episode for episode. Denne andre filmen klarer å følge opp suksessen selv. Det skal jo litt til å overgå den første sesongen, og det klarer dette ikke helt. Når det er på sitt beste er det fint på høyden med første omgang, og alt i ett så er dette ikke langt bak og det vil nok blidgjøre hele Broen-fansen.

Her er det spenning frem til siste slutt. Og selv i den siste episoden i sesong to sitter man på nåler og venter på hvordan det hele vil ende. Dette er nesten på høyde med sesongavslutningen i første sesong. Jeg liker hvordan man igjen klarer å skape spenning fra episode til episode. Det blir alltid nye spenningsmomenter å bygge på. Nå skal det avsløres at mysteriet blir løst, men at ikke alle brikkene avsløres fult ut. Med andre ord blir det nok litt å ta fatt i også i neste sesong med en aldri så liten cliffhanger.

26.11.2013 sier Tore Andre Øyås: Enig i at denne var nært opptil førstesesongen ja, skjønt annerledes også på mange måter...
Imponerende karakterrikdom, og alle er i tillegg interessante på hvert sitt vis. Digget de flere hengende elementene i slutten, de bygger slik en bro (hehe) over til neste sesong.
06.02.2012 sier Tore Andre Øyås: Denne bare skal jeg få med meg, virker som midt i min gate! :)

Anmeldelser i media av S01

• Serienytt.no