Anmeldelse av Flukten fra Dakar, norsk film fra 1951

Dokumentar, Drama, Krig Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: Alle år

Solid krigsfilm sett fra norske sjømenns side

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.11.2013]

Over 1000 norske skip var i fart på havene da Norge kom med i andre verdenskrigen. Dette er sannferdig beretning om ett av disse skip og dets menn. Motorskipet Lidvard av Oslo var i mai 1940 på vei med en last ris til Dakar i fransk Vest Afrika. Utenfor byen Dakar ligger øya Gorée. Sterke festninger beskytter byen, som er den viktigste havn mellom Casablanca og Cape Town. Lidvard seiler som en del av den allierte handelsflåten. Men krigen raser der ute og Tyskland holder på å invadere Frankrike. Lidvard får grei beskjed om å ikke forlate havnen og får fjernet sitt startrør slik at de ikke kan stikke av. Det ser med andre ord mørkt ut for besetningen som hverken har fått lønn eller nye ordre. De må bare innfinne seg med situasjonen. De som prøver å flykte blir skutt i senk eller blir sittende fast i nettet som er spendt over sundet. Men desperate tider, krever desperate løsninger...

Filmen er basert på en dokumentarbok av Eiliv Odde Hauge og Vera Reff om hvordan et internert fruktskip rømte fra Dakar i 1941. Filmen tar virkelig pulsen på livet om bord og fanger mye av spenningen som det var med å være på sjøen i denne farlige tiden. Det er spennende å se hvordan det føltes å seile på verdenshavene og se Nordmenn møte andre kulturer fra en dramatisk tid. I Afrika er det varmt og ikke ‘levandes’ for en stakkars nordmann. Denne filmen gir et unikt innblikk i hvordan sjømenn hadde det under krigen med stor risiko og lite takk for arbeidet. Sjømennene vil være med å kjempe kampen, men får ikke lov da de brukes til de livsnødvendige forsyningene for de allierte.

Filmen har et svært dokumentarisk preg over seg. Her gjelder det å gjenskape det som virkelig skjedde med skipet i den dramatiske tiden under andre verdenskrig. Man har virkelig klart å dramatisere handlingen uten at det går ut over realismen i det hele. Alle snakker sine respektive språk. Det går på engelsk, norsk og fransk. Det er laget en hel del masse filmer på samme resept som dette. Det er filmer som ‘Shetlandsgjengen’, ‘Kontakt!’ og ‘Kampen om tungtvannet’. Denne filmen er bra spennende og har fint driv. Det å ha både de virkelige karene med og også noen skuespillere er en smart fremgangsmåte som regissøren, Titus Vibe-Müller, også brukte i ‘Kampen om tungtvannet’. Her er det dog snakk om mindre kjente navn som Kåre Wicklund, Stig Egede-Nissen og en pur ung Per Christensen.

Musikken er glimrende presentert av Gunnar Sønstevold. Han setter alltid sin signatur på sine filmtoner og det merker man allerede her. Alt er gjort for å skape maksimal dramatikk. Handlingen er svært spennende og dette fremstår som en bra vellykket film i de fleste ledd. Man kjøper det man ser og føler at dette er en meget solid krigsblanding. Alt er ikke så rett frem som man kanskje tror med en slik film. Skuespillet er greit gjennomført. Litt varierende av og til. Av de som ikke er skuespillere er det Bjarne Smørdal som utmerker seg mest som maskinsjef. Han fremtoner seg nesten som en slags Joachim Holst-Jensen-lignende figur med stor personlighet og karisma.

For å oppsummere så ble jeg faktisk litt overrasket over denne filmen som jeg ikke hadde hørt om før jeg fikk sett den ved en tilfeldighet. For deg som ikke kan få nok av krigsfilmer fra andre verdenskrig representerer denne filmen noe litt unikt med sin oppbygning og tema som man ikke har sett fra akkurat denne vinkelen før. Dette er nesten like solid som 'Englandsfarere' fra 1946, men det mangler litt for å nå helt opp til klassikerstatus. Men om man sammenligner med de andre norske filmene fra samme tid, klarer dette seg overraskende godt. Jeg ruller en sterk firer for en solid norsk film som forteller historien på svært spennende vis. Det er også tid til litt humor og glimt i øyet mellom slagene. Det blir også dramatikk til siste slutt her.

- Kampen om tungtvannet - Norsk heltemot i en spennende og viktig millitæraksjon

Engelsk, Norsk, Fransk