Anmeldelse av Nattens krigere (The Warriors), amerikansk film fra 1979

Kriminal, Drama, Action Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 18 år

Gjengkamp for livet

[Skrevet av: Kim Andreas Dalskau, Dato: 10.01.2014]

Gjenger kontrollerer nå New York, alle har respekt, og kjemper seg imellom og mot politiet. Cyrus (Roger Hill) vil nå holde en tale for å få fred i mellom alle gjengene. Cyrus kaller et møte om natten i parken og de fleste kommer med ni gjengmedlemmer hver. De kommer til å høre ordene ”lets all come together to form one gang and split the proceeds”. Et skudd blir avfyrt på Cyrus og gjerningsmannen legger skylden på The Warriors.

Målet til The Warriors blir nå å komme seg tilbake til hjemplassen, Coney Island. På veien må de kjempe mot andre gjenger som The Furis, The Boppers, Hi-Hats, The Lizzies, og mange flere. De må også se seg for å ikke møte på politiet. The Warriors er ledet av Cleon (Dorsey Wright) og nestkommanderende Swan (Michael Beck). For å sikre at noen i gruppa kommer hjem i live blir de delt i to grupper. Og nå er kampen i gang om å komme seg hjem før soloppgang.

Dette er en av de store kultfilmene igjennom tidene. Og jeg fikk noen ganger en følelse på at filmen omhandler en helt annen tidsepoke en det filmen spilles ut i fra. Jeg antar at grunnen til at filmen føltes litt futuristisk er alle de gjengene som går på forsamlingen i starten av filmen. Gjenger i helt absurde kostymer samlet. Det er helt fantastisk bruk av design i filmen, med neon, graffiti og noen slitte tog er området akkurat i den settingen som regissøren Walter Hill ville ha det. Den lave klassen i New York er det inntrykket vi får, vi får ingen villaer, limousiner eller menn i dress i gatene her.

The Warriors er en merkelig film. I utseende på filmen er det blodig alvor og mye vold. På en annen side er stilen så sent 70s at det blir vridd humor i filmen. Da jeg så filmen for første gang var jeg nok ikke mer en 12 år, og det var igjennom videospillet The Warriors jeg bare måtte få bestilt den filmen fra utlandet. Plottet er enkelt, ganske klassisk. Den er basert på den greske historien ”Anabasis”. Det finnes ikke noe mer tidløst enn helter som må inn i voldelige kamper med fiender. Filmen lykkes i å trekke deg inn i sin spenning. Ja, de er voldelige antihelter, men de er uskyldige og prøver å komme seg hjem. Det er tilegnelig for alle seere. Det er en solid klassisk plott som overbeviser selv den dag i dag! Til syvende og sist, dette er en tidløs film som jeg vil anbefale at dere sjekker ut! Låta til filmen er utrolig kul og glir perfekt inn i gang-sjangeren.

[ Bilder er hentet fra filmen og rettigheter tilhører filmens eiere ]

- Bullet to the Head - Sliten Stallone i brutal actionfilm
- Undisputed - Hovedrolleinnehaverne gjør filmen sebar
- Last Man Standing - Nådeløs og hardbarka skyteaction
- Nye 48 timer - Gutta er tilbake med masse billig action
- Red Heat - Samarbeid på tross av kald krig...
- Brewsters Millioner - Artig konsept med en Richard Pryor i storform
- 48 timer - Ikke så mye action, men en okei politifilm
- Døden i Sumpene - Soldatøvelsen som utvikler seg til det reneste mareritt
- The Long Riders - Heftig western med en nådeløs gjeng som herjer vilt

11.01.2014 sier Pål Frostad: Bra anmeldelse Kim. Lenge siden jeg har sett denne filmen nå. Er vel kanskje på tide med et gjensyn. Skal sette filmen på den alt for travle skal se igjen listen ;)

• Flickchickcanada.blogspot.no
  • Horrorfanzine.com