Anmeldelse av Epidemic, dansk film fra 1987

Drama, Grøsser Spilletid: 106 minutter

Lars Von Trier ‘Fucker’ med oss i sin andre film!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.01.2014]

Niels og Lars har gjort klart et manus som de har lagret på en diskett. I det han skal til å skrive det ut kommer det bare ut noen ord. Det har skjedd noe med disketten slik at de har mistet lat de har laget. De husker ikke hvordan historien begynte. Lars husker vagt slutten og midten av filmen forsvinner som en tåke i fjellheimen. De var egentlig så fornøyd med manuset de hadde mistet og velger å lage noe mer dynamisk i neste forsøk. Deres nye manus kaller de for ‘Epidemic’. I løpet av fem dager blir filmmanuskriptet til ‘Epidemic’ forfattet. At en virkelig epidemi er under fremmarsj nettopp i løpet av disse fem dagene, og at de grusomme utbruddene falt sammen med avslutningen av manuset er bare en stor tilfeldighet...

Dette er den andre filmen i Lars Von Triers Europa-trilogi. Den første filmen handlet om en etterforsker som forsøkte å forstå en barnemorder for å avsløre ham. Her får vi en helt annen greie. Epidemic er en film som forsøker seg på noe helt annet enn det å bare fortelle en vanlig historie. Dette føltes svært friskt og annerledes i noe som kanskje har inspirert den store amerikanske manusforfatteren Charlie Kaufman. Men til tross for at dette er litt i samme gate som Adoptation, så er de to historiene og konseptene ganske så forskjellige. Men som Adoptation er dette også en såkalt metafilm. Det vil si en film om film. Vi følger Lars og Niels som skriver på manuset til Epidemic og følger dem på dansk mens man også parallelt også får se hvordan scener til denne filmen blir seende ut. Selve filmen deres forgår på engelsk slik som tittelen på manuset også antyder. Det som linker filmene sammen er litt skjørt, men det manuset som de mistet her heter ‘The Policeman and the Whore’ og er en referanse til den første filmen Forbrydelsens element.

Vi får her Lars Von Triers andre spillefilm og han begir seg ut på noe helt annet enn han gjorde i første film. Som vanlig er det kunsten som står i sentrum. Von Trier viser her at han også her, som i alle hans andre filmer, velger å tenke alternativt. Men dette er ikke like mye driv i som den første filmen hans. Det hele kan virke litt oppstykket og for sært for den jevne mann i gaten. Man kan på mange måte si at Lars Von Trier treffer blink med sitt sitat fra filmen: ‘En film bør være som en stein i skoen’. Man lider ofte litt når man ser dette og selv om det er annerledes er ikke denne filmen like gøy å følge. Det hele virker litt mer som en intern greie som Von Trier forsøker å påtvinge seg på hans fans og andre filmfreaks der ute. Jeg må ærlig innrømme at dette var igrunnen litt kjedelig og langdrygt å følge.

Epidemic er også laget på et beskjedent budsjett på en million kroner. Dette er en svært naken film på flere måter. Filmen inneholder bare sorthvitt og litt rød farge til tider. Lyden er også svært enkel. Selv om man har lagt på noen effekter her underveis så føles filmen ofte som veldig dokumentarisk i sin stil. Hvorfor dette må være så fordømt enkelt skjønner jeg ikke helt. Det gir ikke så mye tilbake til denne filmen som man hadde ønsket. På mange måter kan man si at denne filmen kan bli sett på som forgjengeren til de mange Dogmefilmene på 90-tallet. Dette kan også minne litt om noe av det David Lynch lager med sine forsøk på flotte kunstneriske betraktninger som ikke nødvendigvis alle finner mening i men som folk finner vakre likevel. En slik scene er en sorthvitt trafikkscene som foregår i en tunnel der bare lysene i taket lyser ned på veistripene og lager en flott lys og skyggespill.

Manuset er som i den første filmen i Europa-trilogien litt under par. Jeg vil si at utgangspunktet for denne andre filmen faktisk tiltalte meg ganske mye, men gjennomføringen ble nok litt for monoton for min del. Det er ofte bra beskrivelser og filmen har sine øyeblikk, men i lengden ble den som å se på en proff maler som maler en vegg og så skal vi se på at det hele tørker etterpå. Dessverre vil jeg nok meddele for dere at dette nok er den dårligste filmen til Von Trier som jeg har sett. Jeg sier ikke at det er dårlig, bare alt for alternativt etter min smak. Jeg vil nok også tro at folk flest vil hate dette og slå av før filmen når rulleteksten. Dette er nok mest en film som mest tiltaler de som lager med film selv. Jeg føler dette ble en mye tammere versjon av den norske Motforestilling. Epidemic mangler litt driv, friskhet og humor for å ikke kjede oss i hjel. Filmen forsøker seg på litt glimt i øyet ved noen anledninger som da Lars Von Trier ser seg i speilet og imiterer Robert DeNiros scene fra Taxi Driver med den ultrakjente replikken ‘You talkin to me?’. Slutten trekker også noe opp og er det beste med filmen da den tilfører litt mer poenger og litt skrekk og horror som man nok forventet på forhånd av tittel og filmen. Men man redder egentlig bare stumpene med dette.

For å oppsummere så mangler denne filmen et skikkelig plot. Hele filmen er egentlig bare en hel del masse usammenhengende scener som er fine hver for seg, men som ikke gir den helt store engasjementet å se på i lengden. Det er som om Lars Von Trier her spøker med oss ved å vise denne filmen. Han gir oss for lite eller for mye å jobbe med, alt ettersom hvordan man ser det. Dette føltes litt som spøken til Andy Kaufman drar på et av hans show. Når publikum begynner å skrike etter hans mest morsomme numere, responderer Kaufman med å lese en bok med britisk aksent for dem til alle sovner eller forlater lokalet. Men i motsetning til Kaufmans bok så får man en masse snakking mellom skuespillere utenfor rolle midt i filmen som en slags pause i en del minutter. Jeg dro på smilebåndet et par steder her som med replikken til en farget mann som ligger i vannet sammen med en rekke andre og presser frem at alt en neger trenger er gode sko, stram vagina og et sted å drite. Men til tross for noen lyspunkt underholdningsmessig så leverer ikke dette varene slik man forventer av en Von Trier film som pleier å ha mye mer substans enn dette. Filmen er og føles i seg selv ironisk nok som en pest. Jeg ruller en svak treer for en film som bare oppleves som litt for mye lekser å komme igjennom.

[ Bilder er hentet fra filmen og rettigheter tilhører filmens eiere ]

- Nymphomaniac - Erketypisk Trier, dog uten den helt store effekten
- Melancholia - Mektig og vakker dommedag
- Antichrist - Originalt og dystert verk, men som blir litt for sykt i lengden
- Direktøren for det hele - Sært, mørkt og morsomt med en eksperimentell form
- Manderlay - Begynner litt trått, men kommer seg voldsomt underveis
- Dogville - God samfunnskritisk film som er verdt å få med seg
- Lars von Triers fem benspænd - Du vil gå smilende ut av kinosalen etter denne godbiten
- Dancer in the Dark - Sterkt og velspilt
- Idiotene - Både svært original og sinnssyk på samme tid
- Breaking The Waves - Kjærlighet er en mektig kraft og får oss til å gjøre mye rart!
- Europa - Mesterlig snuoperasjon som viser mer av potensialet til Von Trier
- Medea - Usedvanlig vakkert foto, men resten av filmen når ikke helt ut
- Forbrydelsens element - Von Triers debut er en vakker kunstnerisk murstein av en film

• Village Voice
  • Chicago Tribune