Anmeldelse av Riket 2 (Riget 2), dansk miniserie fra 1997

Drama, Grøsser Spilletid: 286 minutter

Riket 2 - Den herlige absurditeten fortsetter!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.01.2014]

Vi skal tilbake til Rikshospitalet i København. Sykehuset er bygget på grunnen til en gravplass hvor det åndelige er begynt å komme til synet i det porten til det som kalles riket er i ferd med å åpne seg. Den lille piken (Mary) ble hjulpet i forrige avsnitt og man trodde det var godt med det, men ingenting er det samme etter skriket. Det er skriket over riket. De onde øyne sår ondskap i kloke og dumme, for at fortidens forbrytelser skal bli nåtidens. Det starter som dumskap, men ender som ondskap. Alt forfaller og ingen ser det. Det vil si uten om Fru Drusse som er litt bergtatt av riket, og når hun er på vei bort fra Riket så draes hun tilbake. Det er fremdeles ting som ikke er som de skal være på Rikshospitalet. Her får Fru Drusse nok å stri med enda en gang i tillegg til å være pasient på sykehuset. Hun vil hjelpe riket og det gjør hun på sitt helt eget vis...

Rikets andre sesong begynner der den første sluttet. Man får riktignok en oppsummering av det som har skjedd. Selve handlingen begynner i det Fru Drusse er i ferd med å dra fra sykehuset, men hun klarer ikke helt å gi slipp på sine opplevelser og erkjenner at det faktisk er mer bruk for henne på sykehuset nå enn noensinne. På vei ut av sykehuset får hun vite at ambulansen kjørte igjen i natt og det er et tegn på at ikke alt var over likevel. Fru Drusse forlater sykehuset, eller det vil si at hun kommer seg rett utenfor døren før hun blir påkjørt av en sykebil og må inn igjen. Og det er i samme stund som Overlege Stig Helmer er tilbake etter en kort tur på Haiti på to uker. Hans kjæreste Kirsten er i tilsynelatende godt humør igjen når Stig er tilbake.

Men Stig selv er seg selv lik og får her smake på hva det vil si å ha mer ansvar da han tar over administrative oppgaver mens Einar Moesgaard er borte litt etter en mislykket presentasjon av hans stolthetsprosjekt som han kalte ‘Operasjon morgenluft’. Helseministeren hadde et uhell der han slo hodet og ryktene vil ha det til at han er på vei til avdelingen. Bondo som fikk operert inn en kreftsyk lever i seg har nå sagt nei til å få en frisk lever fordi han vil at tumoren, som er en del av hans forskningsprosjekt, skal vokse. Helmer får oppgaven med å operere Fru Drusse. Vi følger også Jørgen Krogshøj og hans kjæreste som har født et meget spesielt vesen av et missfoster som stikker av fra sin kuvøse. Stig Helmer er fremdeles plaget av sin katastrofale operasjon som gjør at hele hans legekarrière står på spill.

Denne gangen fortsetter dette på den åndelige hovedhistorien som man fikk presentert i første avsnitt. Det er en underholdende historie man får presentert og i denne andre sesongen får vi ser mer av det riket har å by på. Man er jo også blitt godt kjent med de utrolig artige rollefigurene som krydrer denne serien. Her får man mer moro og litt grøss også. Den andre miniseriesesongen er ikke fult like solid og spekket som den første. Men heldigvis har denne sesongen også mye å by på. Første omgang med riket fikk mye gratis med at den fikk tid på å forme konseptet og vi fikk våre første betraktninger av rollefigurene og hva som egentlig forgår på sykehuset. Den andre delen surfer videre på det den første bølgen bygde opp, og det gjør den også svært bra. Lars Von Trier har klart å også skape et interessant utgangspunkt for denne andre kikken på Riket.

Man får heldigvis mer av de sære finurlige morsomhetene som går litt over streken, men som fungerer som underholdning i en TV-serie som denne sykebilsjåføren som risikerer livet hver natt for et slags internt gamling med penger tipper hvordan han skal klare seg gjennom bølgen av biler i motsatt kjørebane. Det er digg med alle de fortryllende detaljene som at hun som jobber på søvnobservasjonsavdelingen alltid ser på splatterfilm der man ofte med motorsag parterer hverandre. Man får også litt mer sære rare ting som eksempelvis denne babyen som Udo Kier spiller med en liten kropp og et voksent hode som til og med snakker med sin mor etter fødselen. Overlegen, Stig Helmer, byr på mye ubetalelige situasjoner og øyeblikk denne gangen også. Det blir også litt ekstra sært når avdelingslederen får et tips om å finne seg en hobby som behandling og velger seg å begi seg inn på erotikk.

Lars Von Trier har også klart å sette sitt preg på denne andre sesongen også. Skrekkelementene er fremdeles tilstede og bildet er stadig litt kornete. Man får mer av det som skapte første avsnitt av Riket. Spøkelseseffektene er mesterlig laget. Man får også litt andre effekter som at man ser gjennom et grønt ondt spøkelsesøye. Man får også noen effekter om hører mer hjemme i splatterfilmer og lignende som at et spøkelse skjærer i skallen til en mann på sykehuset uten at vi ser spøkelset. Det blir mer nye perspektiver på ting som fra toalettskålen og opp når Stig Helmer kikker ned for å finne ut om han har laget 'flytere' eller 'synkere'. Dette er jo et originalt skutt foto som også pryder bildet på forsiden av coveret for sesong to. Det blir også litt makabre øyeblikk som da en farget mann spiser litt av Fru Drusses hjerne, eller det ser det i alle fall ut som. Von Trier kan det med å sjokkere og det gjør han på flere vis med denne andre sesongen av Riket.

For å oppsummere så er denne andre sesongen er nesten like magisk som den første. Her får man møte flere spøkelser, ånder og til og med demoner. Von Trier klarer å følge bra opp med denne andre sesongen. Dette er både engasjerende, absurd, rørende, ekkelt og skummelt. Det er bra å se at nettet begynner å snøre seg om den usympatiske drittsekken Stig Helmer. Om man likte første runde av Riket, kommer man også til å digge dette. I andre sesong er bildet blitt mye mer komplekst og det er også mye å spille på. Avslutningen er også ganske bra. Litt åpent er det jo, og man legger opp til en tredje sesong, men man får litt mer svar her. Selve handlingen viser mer av hva Riket har å by på. Om du ikke har sett denne andre delen av Riket så har du gått glipp av noe stort. Jeg kan ikke annet enn å anbefale dette like varmt som jeg gjorde med første sesong.

[ Bilder er hentet fra serien, rettigheter tilhører seriens eiere ]

- Riket - En svært underholdende tv-serie!

Les mer om miniserien

Danmark, Frankrike, Sverige, Norge, Tyskland, Italia

Svensk, Dansk

Det Danske Filminstitutet, Liberator Productions, Sveriges Television (SVT), Norsk Rikskringkasting (NRK), Danmarks Radio (DR), Zentropa Entertainments, La Sept-Arte, Radiotelevisione Italiana (RAI)