Anmeldelse av Dogville, engelsk (britisk) film fra 2003

Drama, Thriller Spilletid: 177 minutter Aldersgrense: 11 år

Tankevekkende sterkt drama om makt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.01.2014]

Dogville var en by i Rocky Mountains i USA. Byen ligger på enden av veien ved en tidligere sølvgruve. Innbyggerne i Dogville var ærlige og gode folk som var stolte av byen sin. Husene i Dogville var gamle og slitne. Det beste huset var det som Thomas Edison bodde i. Vi besøker Dogville først en ettermiddag. Tomas sitter å hører på musikk fra radioen. Han er forfatter av yrke. Litt senere spiller Tomas Dam med sin barndomsvenn Bill Henson. Thomas vinner som vanlig fordi han er mye smartere enn Bill. På kvelden på vei hjem hører Thomas noen skudd. Litt etter treffer han på Grace. Hun har rømt fra noen gangstere og forsøker å gjemme seg for dem. Thomas tar seg av henne og tilbyr henne å hjelpe henne. Han foreslår at hun vil gjemme seg hos ham i Dogville. Han får med byens innbyggerne på å skjule henne. De bestemmer at de først må bli kjent med henne før de kan skjule henne. De gir henne to uker på å knytte seg til innbyggerne før de kan ta henne skikkelig i samfunnet sitt...

Det hele begynner med at vi får se Dogville sett ovenifra. Gaten og husene er krittet opp slik at hus og gater bare dannes med krittstreker slik at vi ser fint hva som er inne i alle husene av møbler og rekvisitter. Det er med andre ord ingen vegger eller bygninger i det hele tatt. Du tenker kanskje at dette er veldig rart, og det er det. Alt er spilt inn på en teaterscene der man kan se alt som forgår. Dette kan virke noe pussig i begynnelsen, men man vender seg raskt til den nye formen å presentere en film på. Lars Von Trier viser her at så lenge man har et godt manus og gode skuespillerprestasjoner i bunn, så er det ikke så viktig med resten når ting er bra presentert. Dette er på samme måten som man når jeg var liten og dataspillene hadde mye dårligere grafikk. Man følte at man fikk store opplevelser av det også. Det er jo også slik når man leser bøker eller hører på hørespill. Da danner man egne bilder og hjernen tar seg av de bitene som mangler. Men til tross for at det mangler bygninger og slikt her så får man lyder av at døre åpnes og lukkes, regnet og annet som skaper illusjonen av at man er på et virkelig sted.

Det var ikke klart hva Lars Von Trier ville finne på etter Dancer in the Dark. Med tanke på Von Triers filmbiografi før denne filmen, gledet jeg meg faktisk ganske mye til Dogville. Og dette er igjen blitt en bemerkelsesverdig stykke film. Her beveger han seg bort fra det dokumentariske dogmeinntrykket, men skaper en helt annen atmosfære. Dette er en konseptfilm uten sidestykke. Jeg tror ikke denne filmen kunne vært laget like solid av ingen andre enn Von Trier selv. Denne filmen er som de fleste andre av Von Triers filmer imponerende fascinerende. Hadde dette vært en Hollywoodfilm så hadde dette nok aldri gått igjennom ‘pengesensuren’. Ingen vil nok investerer i noe slikt som dette som ser ut til å gå motsatt vei av alt annet som ble laget på samme tid. Dette er på mange måter en protest mot alle de voldsomme effektfilmene som plaget oss i tiden før og etter denne filmen kom ut. Dette er med andre svært modig gjort av Von Trier å satse på noe så annerledes som det Dogville er. Og det at Lars Von Trier lykkes på alle punkter her gjør filmen til et aldri så lite mesterverk.

Lars Von Trier lager en dansk film med internasjonale skuespillere. Her får han hjelp fra Hollywoods kjente fjes som i den vakre Nicole Kidman. Kidman leverer en meget god rolleprestasjon her og gir oss noe litt uten om det vanlige. Man treffer også andre stjerner som Lauren Bacall (The Big Sleep), Paul Bettany (A Beautiful Mind, A Knight's Tale og Master and Commander), James Caan (Gudfaren), Philip Baker Hall (Magnolia) og Stellan Skarsgård (Pirates of the Caribbean 2 og 3).

Det er litt av et manus man stilles overfor her. Filmen er delt inn i ni kapptitler og en prolog. Kapittel er noe Von Trier er kjent med og brukte blant annet i ‘Breaking The Waves’. Det er ting som passer bra inn i teaterstykker og her får man en mesterlig ‘teaterproduksjon’ i så måte, men med alt det som hører til i en skikkelig film. Hvis teaterstykker kunne gi oss noe i den samme gaten hadde jeg oppsøkt teateret mye oftere. Utgangspunktet er igjen veldig enkelt, men det hele er såpass interessant formidlet at man aldri klager på noe. Von Trier bruker alle karakterer for det de er verdt for å fortelle oss hva som skjer. Selv barna er viktige her med sine oppriktige observasjoner som at Grace bare vil at folk skal like henne så hun ikke må dra avgårde. Vi får gjennom Grace oppdage Dogville med alle menneskene som bor der. I tillegg til det som man ser foregår her får vi en fortellerstemme som gir oss de instruksjoner vi trenger for å forstå sammenhengen i det som skjer.

Historien rommer også et merkelig kjærlighetsforhold mellom den snille Thomas og Grace. Vi får også øst litt av Thomas sin interesse for filosofi over på filmen. Man får mange spørsmål fordi man ikke kjenner bakgrunnen til karakterene og man tenker at det kanskje skjuler seg noe der som senere vil komme til overflaten. Det er denne interessen for å grave i karakterene som gjør Dogville til en svært interessant film å følge. Dogville er en både sterkt og engasjerende fortelling om hva makt kan gjøre med folk. Vi får se at alle føler de trenger å bruke Grace til å gjøre en hel del masse ting i takknemlighetsgjeld for at de skjuler henne. Dette er en ting som man kjenner igjen i Von Trier i at han liker å leke litt med folks moral med en galgenaktig fryd. Og man får se hvor galt ting kan gå i en liten by full av tilsynelatende gode mennesker. Man får her en fortelling som gir oss en tidløs samfunnslekse i hvor lett vi mennesker lar oss påvirke i flokk.

Lars Von Trier har laget mye bra. Han overrasket oss med Riket, gav oss en vakker gripende skildring i ‘Breaking The Waves’, brakte oss en syk filmopplevelse med ‘Idiotene’ og leverte svært hjerteskjærende med ‘Dancer in the Dark’ og i Dogville overgår han seg selv igjen. Dette er en smal men særdeles god filmproduksjon. Lars Von Trier har med andre ord gjort det igjen. Han har vist at man kan fortelle en historie med enklere grep også. Man glemmer jo raskt at det her faktisk er snakk om en teaterscene hele filmen utspiller seg på.

Jo lenger man kommer inn i filmen jo mer interessant er den. De som slår av etter 10 til 15 minutter får ikke ta del i denne filmskatten. Jeg må faktisk si at jeg elsker å bli lekt med av Lars von Trier på denne måten. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at denne filmen til den dag den kom ut var Lars Von Triers beste film i karrièren. Det at filmen også har engelsk tale og med A-skuespillere gjør at også dette fremstår som noe resten av verden også vil ta del av. Det er utrolig kult å få Von Triers film ut i verden slik at flere enn bare fansen får ta del i hva denne spennende filmskaperen har å by på.

[ Foto/Copyright: Rolf Konow / Nordisk Film ]

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Australia - Klisjéladd Oscar-frieri

- Nymphomaniac - Erketypisk Trier, dog uten den helt store effekten
- Melancholia - Mektig og vakker dommedag
- Antichrist - Originalt og dystert verk, men som blir litt for sykt i lengden
- Direktøren for det hele - Sært, mørkt og morsomt med en eksperimentell form
- Manderlay - Begynner litt trått, men kommer seg voldsomt underveis
- Lars von Triers fem benspænd - Du vil gå smilende ut av kinosalen etter denne godbiten
- Dancer in the Dark - Hjerteskjærende musikal helt utenom det vanlige
- Idiotene - Både svært original og sinnssyk på samme tid
- Breaking The Waves - Kjærlighet er en mektig kraft og får oss til å gjøre mye rart!
- Europa - Mesterlig snuoperasjon som viser mer av potensialet til Von Trier
- Medea - Usedvanlig vakkert foto, men resten av filmen når ikke helt ut
- Epidemic - Lars Von Trier ‘Fucker’ med oss i sin andre film!
- Forbrydelsens element - Von Triers debut er en vakker kunstnerisk murstein av en film

• Stavangerpuls
  • Filmnytdvd.dk
  • Bergenpuls
  • Trondheimpuls
  • Filmanmelderen.no

England, USA, Frankrike, Sverige, Norge, Japan, Tyskland, Finland, Italia, Danmark, Nederland

Kuzui Enterprises, Memfis Film, Zentropa Entertainment, Film i Vast, Summit Entertainment, KC Medien, MDP Worldwide Entertainment, Q&Q Medien GmbH, Det Danske Filminstitutet, Sigma Films, Canal+, Le Studio, Alan Young Pictures, Edith Film Oy, Hachette Première, Isabella Films B.V., J&M Entertainment, Kushner-Locke Company, Liberator Productions, Pain Unlimited GmbH Filmproduktion, Slot Machine, Something Else B.V., Sveriges Television (SVT), Trollhättan Film AB, Trust Film Svenska, What Else? B.V., Zoma Ltd., Produksjon 4 1/2