Anmeldelse av Lars von Triers fem benspænd (De Fem benspænd), dansk dokumentar fra 2003

Dokumentar, Drama Spilletid: 91 minutter Aldersgrense: Alle år

Lekende, flott og skøyeraktig dokumentar om det å skape film på sære premisser

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.01.2014]

Von Trier tar fatt i kortfilmen ‘Det perfekte menneske’ som Jørgen Leth lagde i 1967. Han har fått med Jørgen Leth også for å gjenskape filmen på diverse finurlige måter som Von Trier har pønsket ut. Det hele blir både morsomt og annerledes alt annet vi har sett i dokumentarer fra før. Vi får se prosessen om å lage film som en reality med Jørgen Leth og Lars Von Trier som konverserer sammen om å lage kunstneriske utfordringer for Jørgen når han skal lage sitt mesterverk om igjen på nye måter. Dette blir både lattervekkende og vi får se den humoren som bor i Lars Von Trier når han forsøker å spenne bein på Jørgen Leth og hans nye svenneprøve som filmskaper...

Etter at Lars Von Trier hadde forsøkt seg med den storslåtte Dogville uten en eneste kulisse på en teaterscene var jeg jammen litt spent når Von Trier skulle til med en dokumentarfilm. Det er heller ikke noe lettvekter han kommer med heller. Dette fremstår som særdeles originalt og er også svært god underholdning om man liker Von Trier eller ikke. Det var nok ikke noen bombe at Von Trier ville komme med noe skøyeraktig og nyskapende når han først satte for seg at han skulle lage en dokumentar. Ideen her er enkel og genial på samme tid. En film skal lages på nytt. Lars Von Trier har sett kortfilmen ‘Det perfekte menneske’ over 20 ganger og han elsker den. Han formulerer at dette er en perle som de nå skal ødelegge.

Første benspend er at filmen ikke kan ha med enn 12 bilder i sekundet. Han vil også ha svar på spørsmålene som fortelleren stiller i kortfilmen. Og siden Jørgen Leth røyker en Kubansk sigar får han den rett i ansiktet og den første filmen skal da lages på Kuba. Han får heller ikke lov til å ha noe filmsett. Da er vi i gang. Jeg skal ikke avsløre flere av benspendene for å ikke ødelegge filmen for deg. Men tilbake til filmen, der vi får så se hvordan Jørgen reagerer på alle valgene og den første kommentaren hans er at han føler at man allerede har smadret filmen fra starten av. Vi får se hvordan filmene tar form og vi får se en kunstnerisk sjel i aksjon. Lars Von Trier er den som kommer med ideene og benspendene. Det er utrolig gøy å se Jørgen Leth eksperimentere ogs skape interessante filmer med sine mange regler og begrensninger. Dette er dogmer på en helt annen måte på film.

Man har litt følelsen av at denne filmen har blitt til på et sent nachspiel med inntak av mye alkohol, men til tross for dette gjennomfører Von Trier dette med en bra gnist. Filmen er like interessant og underholdende hele veien. Man kommer tett inn på Jørgen Leth og også Von Trier og alle hans artige påfunn. Vi får se hvordan filmene blir seende ut og prosessen med å lage dem. Man hadde aldri trodd det skulle bli så mye moro ut av å se noen lage kortfilm. Von Trier vil at Jørgen skal være med å komme med kommentarer underveis og innspill med ideer, men Leth er litt forsiktig med å komme med ting da han er redd for at Von Trier skal bruke det mot ham. Man fryder seg litt med de finurlige og intelligente vriene som Von Trier kommer med.

Det er overraskende mye underholdning i å se hvordan film blir til med det glimtet i øyet som Von Trier har som utgangspunkt når han begav seg i kast med denne filmen som passer godt inn i hans biografi med filmer som etter alle kunstens regler kommer med en spennende form. Også her eksperimenterer Von Trier med hvordan film kan lages som han også gjør i de fleste andre av sine filmer. Det er en ekstra snert i denne filmen og selv om man lager denne kortfilmen fem ganger, blir det heldigvis ikke følelsen av å få noe statisk eller noe gjentakende, som det lett kunne blitt med en slik film. Man får også litt flashback til store filmopplevelser med andre filmer som også overrasket deg som den norske Jaken av Erik Løchen eller Reprise av Joachim Trier. Også i ‘Lars Von Triers Fem benspend’ står eksperimentet i sentrum. Dette er både vakkert, sterkt og morsomt. Det er gøy å overbære det psykologiske spillet mellom Von Trier og Leth.

Vanligvis så pleier jo Lars Von Trier å leke med oss publikum, men her er det endelig litt artig å se ham lete med Jørgen Leth på samme måten som han gjort med meg i alle filmene hans. Vi får se at Jørgen Leth virkelig lider og føler seg utilpass. Man føler virkelig med Leth når han eksempelvis får straff fordi han har tatt seg litt for store friheter med en av filmene og blir bedt om å lage den på nytt. Dette er virkelig et slag i trynet for en filmskaper om å lage på nytt igjen noen man nettopp har gjort. Man fikk det man forventet og litt til ut av denne stilige og kunstnerisk perfekte dokumentaren der Von Trier forsøker å sette ut sitt idol i Jørgen Leth. Vi får se hvordan den sympatiske Jørgen Leth tar alle oppgaver dødelig seriøst. Han vil ikke skuffe Von Trier og lage noe møl. Denne filmen er et 'must' å få med seg for alle som bryr seg om film. Her utleverer både Jørgen Leth seg og fremstår som en svært dyktig mann som forsøker å levere hele veien til Von Triers store fortvilelse. Lars ville nok sett Jørgen mer som et vanlig menneske enn den ‘perfekte’ filmskaper.

[ Foto/Copyright: arthaus ]

- Manderlay - Begynner litt trått, men kommer seg voldsomt underveis
- Dogville - God samfunnskritisk film som er verdt å få med seg
- Dancer in the Dark - Hjerteskjærende musikal helt utenom det vanlige
- Idiotene - Både svært original og sinnssyk på samme tid
- Breaking The Waves - Kjærlighet er en mektig kraft og får oss til å gjøre mye rart!
- Europa - Mesterlig snuoperasjon som viser mer av potensialet til Von Trier
- Medea - Usedvanlig vakkert foto, men resten av filmen når ikke helt ut
- Epidemic - Lars Von Trier ‘Fucker’ med oss i sin andre film!
- Forbrydelsens element - Von Triers debut er en vakker kunstnerisk murstein av en film

Les mer om dokumentaren

• Filmanmelderen.no

Danmark

Engelsk, Spansk, Dansk, Fransk

Zentropa Real ApS, Almaz Film Productions S.A., Panic Productions, Wajnbrosse Productions