Anmeldelse av Nymphomaniac, dansk film fra 2013

Drama Spilletid: 240 minutter Aldersgrense: 18 år

Nymphomaniac - Teaser 02.11.2013

Erketypisk Trier, dog uten den helt store effekten

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 23.01.2014]

Dette er en vill og poetisk historie om en kvinnes erotiske reise fra fødselen av til 50-årene, fortalt av hovedpersonen selv, Joe. Hun er selvdiagnostisert nymfoman og forteller sin historie til ungkaren Seligman en kveld etter at han har funnet henne forslått i bakgården sin. Hjemme hos ham bretter hun ut det mildt sagt utsvevende livet sitt, sine saftige og overdådige historier, fordelt over åtte kapitler.

Charlotte Gainsbourg er Joe, kvinnen som forteller sin livshistorie til Seligman, spilt av Stellan Skarsgård. Han er på sin side hennes rake motsetning, en rolig, behersket munkeaktig kar som selvsagt oppå det hele også er jomfru. Dermed blir det litt av et treff i dette umake paret, og aldri så få humoristiske sammenlikninger i deres store forskjeller og i det at Seligman, som den tørrpinnen han er, forsøker å finne realistiske og vitenskapelige forklaringer på Joes mange utskeielser i livet, både seksuelle og andre.

Foto/Copyright: Christian Geisnæs / Zentropa Entertainments

I kjent Lars Von Trier stil deler han også denne gang filmen sin inn i kapitler, stort sett av ubetydelige titler og meninger. Det er mer innholdet som selvsagt fenger her. Joe starter sin livshistorie i barndommen og vi følger hennes seksuelle oppvåkning og sitt forhold til både faren, moren, venninnen, med flere. I sine ungdomsår møter vi også på hennes arbeidsgiver og den kommende kjæresten, spilt av Shia LaBeouf. Blant alle kjendisene som, bokstavlig talt, er på plakaten til denne filmen, er det stort sett bare hun selv, altså Gainsbourg og LaBeouf som viser tissen sin i hele filmen. Ja, faktisk.

Foto/Copyright: Christian Geisnæs / Zentropa Entertainments

Skuffet? I så fall er du nok ikke alene, ikke fordet, disse skuespillerne har jo uansett fått stand-ins til sexscenene, men den utspekulerte jævelen Von Trier har brukt orgasmebilder av Hollywood-trynene på filmplakaten, så litt mer nakenhet fra disse var vel strengt tatt ventet. Men akk nei… ingen orgasme å se, nei ikke så mye som naken hud engang, så langt filmrullen rekker gitt, fra noen av dem egentlig, bortsett altså fra to-tre av dem. Markedsføringsgrepet til Trier har nok altså likevel hjulpet, igjen, i hvert fall om man skal dømme ut ifra forhåndsomtale av filmen!

Foto/Copyright: Christian Geisnæs / Zentropa Entertainments

Mens Joe og Seligman bedriver sin interessante samtale denne natten, trekkes paralleller og linjer til både religion, musikk, fluefiske og porno, tidvis genialt sammensatt til en herlig blanding. Og humoren er noe som ofte sitter løst her, særlig i kontrasten mellom frittalende Joe, som jo ikke har noen hemninger, og den salige jomfru Skarsgård. Og vi kan jo likeså godt ta for oss alle de forskjellige sexscenene først som sist, scener som faktisk er overraskende både milde, lite sjokkerende og dominerende, tross alt. Kjønnsorganer i aktivitet med mer er med, joda, men det blir aldri i mer enn noen sekunder og aldri gjort på annet vis en, tja…skal man si stilfullt og passende. Selv fjorårets ”Blå er den varmeste fargen” og ”Fremmed ved sjøen” var langt dristigere spør du undertegnede. Førstnevnte med en over 6 minutter lang lesbesexscene, den andre med utløsning i nærbilde. Dette får vi ikke i ”Nymphomaniac”.

Foto/Copyright: Christian Geisnæs / Zentropa Entertainments

Nå er da også denne norske kinoversjonen fire timer lang, noe som er hele en og en halv time nedklippet fra Triers egentlige mente lengde på fem og en halv time. Dermed er trolig det aller meste av de dristige sexscenene også blitt borte. Derfor blir sexscenene i Triers film behagelig lite ”forstyrrende”, men heller mer som bare en del av helheten. Det er ofte andre ting som provoserer mer, som når f.eks Joe og venninnen konkurrer om å ligge med flest menn på toget, eller når hun stjeler mannen fra en hustru og deres barn, og for ikke å snakke om når hun oppsøker en sadist, spilt av Jamie Bell, for desperat å forsøke å få sexlysten tilbake. Her smeller det virkelig i pisken og blodfylte sår på rompa kommer raskt til syne.

Foto/Copyright: Christian Geisnæs / Zentropa Entertainments

”Nymphomaniac” er tidvis en svært underholdende film. Man vet jo aldri hva Trier skal gjøre i neste bilderamme, og særlig førstedelen av filmen, der hvor Stacy Martin spiller den ungdommelige Joe, oppleves som både spennende, erotisk pirrende og til og med morsom. Lekenheten til Trier blomstrer her, og det smitter virkelig over på oss som ser. Martin er for så vidt god og særegen i rollen, og skulle uansett hatt mye mer kred og spotlight på seg enn hva hun trolig har fått rundt filmen. Men bevares, kan ikke unnlate å igjen rose Gainsbourg som blottlegger seg mye som skuespiller, i flere tøffe enkeltscener, og hun er virkelig oppslukende bare å høre på fortelle sin livshistorie. Det er både følelser av befriende vulgæritet, livserfaring, og tragisk skjebne man sitter igjen med når man tenker på hennes karakter. Man får både vondt av henne, men samtidig blir man også ravende sint og får mest lyst til å smekke til henne, og da av helt andre grunner enn seksuell lyst!

Foto/Copyright:
 Christian Geisnæs / Zentropa Entertainments

Ikke alt funker like godt i ”Nymphomaniac” dog. Scenen hvor Uma Thurman kommer drassende på barna og brasende inn til unge Joe, som nettopp har stjålet mannen hennes, er først en veldig morsom scene, absolutt. Men den blir i overkant overdrevet og for lang, og Joe og denne karen er merkelig passive i sin reaksjon. Passiv og dvask er i det hele tatt en god betegnelse på den unge Joe, hun virker nærmest død, både utvendig og innvendig. En scene hvor faren hennes dør (spilt av Christian Slater) blir derfor for oss både lang, kjedelig og uten følelsesmessig engasjement. Også sistedelen av filmen føles som å falle litt, både i fascinasjon, intensitet og spenning. Joe skal finne en arvtaker til sin nye ”jobb” som pengeinnkrever, og engasjerer den unge 'P' (Mia Goth) til å ta over hennes arbeid. Dette resulterer blant annet i barne- og lesbesex, bare sånn for at Joe skal få prøvd ut dette også liksom. Denne delen virker likevel ikke like frisk, sprudlende og leken som størstedelen av historien.

Filmatisk er det mye kjent Trier her, både i bruk av musikk, grove klipp, rytme, montasje, inndeling, tilbakeblikk i sort/hvitt, med mer. Scenografisk er det også typisk Trier å bruke minimalistiske settinger, men hvorfor skal det være så nakent, kjedelig og tydelige kulisser, istedenfor ekte bygninger, bakgater og slik? Tematisk unnlater Trier (feigt?) å gå inn på områder som for eksempel seksuelle sykdommer, eller mentale for den saks skyld. Karaktermessig blir vi kanskje heldigvis ikke, (siden de fleste av oss trolig ikke sliter så hardt med seksualiteten som hun gjør), så knytta til Joe, noe som videre gjør at vi heller ikke får så veldig stor empati rundt henne i det hun gjør.

Foto/Copyright: Christian Geisnæs / Zentropa Entertainments

Når vi så mot slutten har lært Joe bedre å kjenne, er det knapt noen ting som kan sjokkere verken oss eller akk så tapre lyttende Seligmann. Slutten skal ikke røpes her, men, den både irriterer, provoserer og engasjerer. Mest fordi man som mann blir sittende og føle at man får en knytteneve i trynet, man blir skuffet, sint og irritert på Trier. Hvorfor kunne han ikke latt være det siste der?! Gå, se og døm selv.

”Nymphomaniac” er ikke bare en Lars Von Trier film, noe som burde gjøre filmen særegen og spesielt nok naturligvis, den vil videre dele sitt publikum i alle retninger. Det spørs rett og slett hva type menneske man selv er, hva erfaringer man har fra livet, om man har sett mye film fra før av, og så videre. Om den er like provoserende og sjokkerende som Trier skulle ønske? Nei, det er den nok absolutt ikke, og slik kan man kanskje videre hevde at mye av filmen og regissørens intensjoner er borte, eventuelt har mislyktes. En sitter heller ikke igjen med noen helt klare sterke følelser rundt hva filmen vil man skal ha igjen for etter å ha sett den. Men én ting er i hvert fall sikkert, ”Nymphomaniac” innehar såpass mange interessante, fascinerende og sterke enkeltkvaliteter at dens underholdningsfaktor likevel er udiskutabelt stor. Summen av dette og utfallet vil dog bli svært forskjellig fra hvilket øye som ser.

- Melancholia - Mektig og vakker dommedag
- Antichrist - Originalt og dystert verk, men som blir litt for sykt i lengden
- Direktøren for det hele - Sært, mørkt og morsomt med en eksperimentell form
- Manderlay - Begynner litt trått, men kommer seg voldsomt underveis
- Dogville - God samfunnskritisk film som er verdt å få med seg
- Lars von Triers fem benspænd - Du vil gå smilende ut av kinosalen etter denne godbiten
- Dancer in the Dark - Sterkt og velspilt
- Idiotene - Både svært original og sinnssyk på samme tid
- Breaking The Waves - Kjærlighet er en mektig kraft og får oss til å gjøre mye rart!
- Europa - Mesterlig snuoperasjon som viser mer av potensialet til Von Trier
- Medea - Usedvanlig vakkert foto, men resten av filmen når ikke helt ut
- Epidemic - Lars Von Trier ‘Fucker’ med oss i sin andre film!
- Forbrydelsens element - Von Triers debut er en vakker kunstnerisk murstein av en film

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood