Anmeldelse av Lupin III - Slottet i Cagliostro (Rupan sansei: Kariosutoro no shiro), japansk film fra 1979

Animasjon, Eventyr, Mysterie, Romantikk Spilletid: 110 minutter

Flott animert actioneventyr!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.03.2014]

Vi følger den internasjonale mestertyven Lupin III på eventyr. Etter et brekk kommer de seg avgårde med falske sedler. De drar for å lete etter kilden til falskmynteriet. Det fører dem til det bittelille hertugdømmet Cagliostro. På veien møter de en ung kvinne i brudekjole som blir jaget av banditter. Den unge kvinnen mister en dyrebar ring i jakten. Lupin og kompani har litt av et oppdrag foran seg for å komme seg umerket inn på slottet for å finne ut av hva som er på ferde og redde prinsessen ut av hertugens fangenskap. Men det er ikke enkelt når Lupin i tillegg har interpool i hælene...

Falske sedler
Filmen begynner med at noen raner et Casino og stikker av så sedlene fyr rundt dem. De kommer avgårde med fem milliarder umerkede sedler i den lille bilen sin som er stappet full med alle de store verdiene. Når de får kjørt ut på motorveien finner de ut at sedlene er falske og de kvitter seg med dem på en måte som gjør at det snør sedler for de andre bilistene. Men våre venner er ikke sure av den grunn. De ser heller fremover og tenker på at de skal få tak i store penger på sin neste jobb. For om man er så listig som det Lupin er så vil det komme mange sjanser.

Miyazakis debutfilm
Dette er den japanske animasjonsmesterregissøren, Hayao Miyazakis, første film. Han blir av mange omtalt som Japans Disney og det er et stempel som han virkelig fortjener. Allerde i Miyazakis debutfilm, overrasker han oss med et voldsomt kjør. Man vet aldri helt hva man får fra Miyazakis stødige hånd, men det som er sikkert er at han har vanvittig mange filmer med underholdning og filmmagi av ypperste klasse. Det gjør at jeg regner han med blant verdens beste filmskapere.

I reine James Bond-stil
Det er bra høyt tempo i filmen med mye kul action. Det blir heseblesende biljakter. Lupin og kompani bruker sin superbil som er en bil selv James Bond kunne misunne dem. Den er en voldsom ulvebil i fåreklær. Det blir også tid til å bruke en rekke andre gadgets som Q i James Bond også kunne skapt. Det blir også noe slåssing. Til tross for at filmen er sjangerbeskrevet som familiefilm, får vi både vold og skytevåpen, selv om man får se lite blod. Det er også bra med spenning i filmen. Blant annet noen scener med Lupin på taket av slottet der han holder på å falle ned, er svært nervepirrende. Man klarer virkelig å leve seg inn i filmen og man merker ikke at dette er noe så lett som tegnefilm. Dette vitner om at filmen treffer i alt den forsøker seg på.

Hitchcock-begynnelse
Filmen bergtar deg fra første stund og den bygger opp øyeblikk etter øyeblikk. Musikken og stemningen er som i 1970-tallets spionfilmer og serier med et viss ekstra eventyrpreg. Filmen begynner litt på samme måte som en god Hitchcock-film. Jeg tenker selvsagt på en mystisk stemning der man skal finne ut av hva som virkelig foregår. Manuset er bra sydd sammen og man føler allerede her at Hayao Miyazaki viser at han virkelig har noe for seg som noen av de ypperste fortellere som filmverden har avlet.

Tregninger av ypperste klasse
Denne tegnefilmen er laget i animestil med ca halve antall bilder i sekundet. Som alle de andre av Miyazakis filmer er også denne svært fengende. Han har virkelig klart å skape en svært solid film også allerede på sitt første forsøk. Man kjenner igjen stilen til Miyazaki og ser mye av mesterens storhet også i denne filmen. Tegningene er bra detaljerte og av ypperste klasse. Animasjonen er svært livlig. Alt er håndtegnet ned til minste detalj og dem er det mange av her. Enkelte tegninger ser bra ekte ut. Karakterene er har mye sjarme og karakter. Fysikken er noe tegnefilmdrevet, men det er bare med på å skape noe av den lette atmosfæren. Men til tross for at dette er Miyazakis første film, er dette langt fra noen lettvekter.

Actioneventyr
Dette er en actionfylt tegnefilm på samme måte som er smidd over samme lest som de beste actionfilmene fra 1980-tallet. Og siden dette er tegnet action, kan man skape effekter og gjennomføring som andre liveactionfilmer fra samme periode bare kunne drømme om. En del av actionscenene er ikke helt ulik dem man finner i klassikeren Ørneredet med Clint Eastwood. Man lar seg rive med fra første stund. Det er også gode tvister underveis i filmen og det er bra driv. Ting er med andre ord ikke helt slik man ser dem for seg i begynnelsen.

Oppsummering
Filmen føles som en omvendt TinTin-film. Her får man se alt fra skurkens side, og når man ser at han kjemper for en god sak underveis også, blir han mer og mer helt i alles øyne. Slutten er også svært fungerende og danner med resten av filmen en meget underholdende affære. Filmen er også noe for drøy for de minste barna og derfor klinger dette mer for tenåringers og i de voksnes kretser. Om du liker noe av det andre Miyazaki har laget, så vil nok garantert også denne falle i smak, da dette har elementer som ligner på mange av de andre filmene til Miyazaki.

[ Foto/Copyright: Studio Ghibli]

- Vinden stiger - Et verdig punktum fra animasjonsmesteren.
- Ponyo - Magisk haveventyr for hele familien
- Det levende slottet - Solid japansk eventyrlig animasjon
- Chihiro Og Heksene - Mesterverket er igjen på kino, med meget god norsk dubbing
- Prinsesse Mononoke - Episk japansk animasjonseventyr
- Porco rosso - Svært underholdende kvalitetsanimasjon om helteflygere
- Kikis Budservice - Tvers igjennom koselig!
- Min nabo Totoro - Super fantasifull barnefilm med passe mystikk
- Laputa - Himmelslottet - Filmen om himmelslottet fenger