Anmeldelse av Laputa - Himmelslottet (Tenkû no shiro Rapyuta), japansk film fra 1986

Animasjon, Action, Eventyr, Familie, Sci-Fi Spilletid: 124 minutter

Filmen om himmelslottet fenger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.03.2014]

Foreldreløse Pazu får hele sitt liv snudd på hodet da en vakker jente faller ned fra himmelen og rett inn hans armer. Når hun våkner til live igjen presenterer hun seg som Sheeta, men de to får ikke mye ro for både militæret og pirater jakter på Sheeta og krystallen hun har rundt halsen. De havner da i et eventyrlig kappløp om å finne den myteomspunnede slottet i skyene...

Et rike i skyene
Konseptet for filmen er svært kult med et tapt avansert sivilisasjon alla Atlantis. Laputa er en øy som svever oppe i skyene. Her får man avanserte roboter og en mektig energikilde. Laputa var en gang et rike som hersket over jorden. Men hva skjedde siden folket som regjerte der? Hvorfor forlot de Laputa? Hvor er Laputa blitt av? Og hva skjuler det? Det er mange spørsmål, og man skal få svaret på alt underveis i filmen. Navnet Laputa kommer derimot fra Jonathan Swifts roman ‘Gullivers Reiser’, der det var en flygende øy som ble kontrollert av byens innbyggere. Det blir også litt referanser til Bibelen også her.

Begynner med dramatikk
Filmen begynner oppe i skyene med mye action og dramatikk. Her får man litt av det samme lekenheten som man fikk i Miyazakis debutfilm. I tillegg får man mer av den fortryllende eventyrfealingen som man fikk i ‘Prinsessen fra Vindens Dal’. Jeg liker godt hvordan filmen begynner med hint om det som skal komme før man lar oss bli skikkelig kjent med karakterene. Igjen møter vi en sterk jenteskikkelse i filmen som det ofte er i Hayao Miyazakis filmer. Det er kult å se hvordan han setter likestilling mellom kjønnene.

Eventyrlig glød
Historien er perfekt skrudd sammen og man vet ikke helt hvor den kommer til å ta veien i begynnelsen. Det blir noen tvister underveis som virkelig gjør at dette svært underholdende. Man blir mildt sagt sugd inn i eventyret her og filmen slipper ikke tak i deg før rulleteksten setter inn. Denne filmen får virkelig frem barnet i deg. Eventyret er markant og har samme eventyrlige glød som de beste Indiana Jones-filmene. Som i Indiana Jones blir vi også her med på en spennende oppdagelsesreise for å finne gjemte steder.

Imponerende levert fra Japans Disney
Etter å ha vært inne i en animasjonfilmssperiode har jeg fått øynene opp for denne filmen som virkelig står i særklasse. Det gjør at jeg nok ender en karakter høyere enn jeg gjorde ved forrige gjennomsyn av Laputa. Den visuelle stilen er i alle fall helt fullkommen. Man blir mildt sagt imponert av det Hayao Miyazaki disker opp med. Dette vil jeg påstå at er mye mer solid enn det Disney stilte opp med i samme periode. Tegningene er vidunderlige og animasjonen like så.

Oppsummering
Det er noe litt særegent og magisk med Hayao Miyazakis tegnefilmer. For hver gang man ser dem, blir man grepet av den praktfulle tegnefilmen. Her får man anime på sitt ypperste og også noe som er såpass kvalitetssikret at det bare er å omfavne med det samme. Det er ved flere gjennomsyn man oppdager den solide kvaliteten som ligger Miyazakis praktfulle filmer. Han har enda til gode å lage en dårlig film, og det gjør han i mine øyne til en av verdens beste filmskapere gjennom tidene. Laputa er en voldsomt proff film for sin ti som har alt som skal til for å underholde og litt lit. Her har man ikke spart på noe og resultatet er blendende vakkert.

Foto/Copyright: Studio Ghibli ]

- Vinden stiger - Et verdig punktum fra animasjonsmesteren.
- Ponyo - Magisk haveventyr for hele familien
- Det levende slottet - Solid japansk eventyrlig animasjon
- Chihiro Og Heksene - Mesterverket er igjen på kino, med meget god norsk dubbing
- Prinsesse Mononoke - Episk japansk animasjonseventyr
- Porco rosso - Svært underholdende kvalitetsanimasjon om helteflygere
- Kikis Budservice - Tvers igjennom koselig!
- Min nabo Totoro - Super fantasifull barnefilm med passe mystikk
- Nausicaä - Prinsessen fra Vindens Dal - Engasjerende miljøeventyr for voksne
- Lupin III - Slottet i Cagliostro - Flott animert actioneventyr!

24.08.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jaaaa, Laputa er fiiin! :D (til tross for at tittelen betyr "hora" på spansk, haha!)
24.08.2010 sier Tore Andre Øyås: Denne skal jeg se! I tillegg til alle de andre Miyazaki-filmene, de er jo helt fantastiske alle sammen. Foreløpig har jeg bare sett Porco Rosso, Chihiro og Heksene og Ponyo, men alle skal sees! Håper de kommer ut på blu-ray og i samleboks etterhvert....

Japan

Japansk