Anmeldelse av Kikis Budservice (Majo no takkyûbin), japansk film fra 1989

Animasjon, Familie, Fantasi, Komedie, Eventyr Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: Alle år

Tvers igjennom koselig!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.03.2014]

Når hekser fyller tretten år, må de forlate hjemmet for å bli selvstendige på et nytt sted. Kiki er heks og er akkurat er i den rette alderen for å forlate hjemmet sitt. En kveld bestemmer hun seg for at hun skal ut å fly selv. Hun tar avskjed med familien og flyr av sted. Kiki finner en stor by og slår seg ned der. Nå må hun finne seg et sted å bo og et arbeid slik at hun kan forsørge seg selv. Eventyret venter for vesle Kiki som tar sine første sted inn i de voksnes rekker...

Heksen som vil bli selvstendig
Filmen starter med at den store jenten Kiki ligger i det vindfulle gresset og ser opp mot skyene som farer forbi. Hun hører på radio og da særlig på værmeldingen som melder at det blir stjerneklart. Det betyr at hun får lov å reise ut i verden for å kunne bli en heks. Det kommer dog som en stor overraskelse på familien at hun reiser allerede nå. Hun må klare seg alene og får kosten til mor slik at hun kan fly avgårde.

Basert på en barnebok
‘Kikis budservice’ er basert på Eiko Kadonons barnebok. For min del visste jeg ikke hva denne filmen skulle handle om, så jeg ble helt tatt på sengen slik jeg nesten blir i hver eneste av Hayao Miyazakis fortryllende filmer. Igjen klarer den gamle mesteren å diske opp med en svært medrivende og søt historie. Dette er noe som appellerer til både barn og voksne. Her får man humor en solid fortalt historie med mye sjarme og varme. Mye av historien er enkel men klassisk, og med noen utradisjonelle vrier.

Heks med tenåringskvaler
Man vet ikke helt hva som venter rundt neste sving. Jeg lot meg i alle fall virkelig forføre av dette hekseeventyret. Man blir litt som myndig igjen, når man reiste rundt for første gang på egenhånd. Her får vi se Kiki som akkurat er blitt tenåring og reiser avgårde fordi det er det hekser på hennes alder skal gjøre for å utvikle seg. Man kjenner seg igjen i Kikis tenåringskvaler med å tjene sine egne penger og oppleve mange ting for første gang. Man får også innslag av vennskap og de store følelsene og kjærligheten.

Veldig søt og hyggelig film
Ting glir dog veldig lett for Kiki i begynnelsen og alle er så snille og greie. Men så støter også Kiki på utfordringer som noen fugler som tror hun er eggtyv og noen forvekslede katter. Til tross for at dette er fortellingen om en heks, er det ikke så mye eventyr her som jeg hadde forventet. Her finner vi en heks som flyr og en katt som snakker, men bortsett fra det er dette en helt vanlig historie. Alt tar plass i en vanlig by på midten av 1900-tallet et sted. Det blir ingen typiske barnefilminnslag som dansende søte dyr eller typisk enkel humor der folk trakker på bananskall og lignende.

Vakkert tegnet
Her er det kvalitet i alle bauer og kanter. Det tekniske aspektet med denne filmen er med det virkelig perfekt. Man får dog ikke bedre animasjon enn dette. Tegningene er som vanlig svært detaljerte, nydelige og fargerike. Man gnikker seg nesten i øynene enkelte ganger fordi alt er så vakkert tegnet. Det gjør at inntrykket blir trukket bra opp til tross for at dette ikke er blant det aller ypperste Hayao Miyazaki har laget. Selv også filmmusikken er vidunderlig og passer som hånd i hanske sammen med resten av filmen.

Oppsummering
Som oppsummering føler jeg at ‘Kikis budservice’ klarer seg helt utmerket. Man får jordnære karakterer og en varm og fin storby. Her er det ingen ondskap og andre gryende farer som er noe å snakke om. Selv om filmen er solid fortalt, kunne man kanskje ønsket å få mer magi og annet som satte fantasien mer i sving. Det er jo et element som man finner i de fleste av Hayao Miyazakis tegnefilmer. Dette er en mer ‘ned på jorden-film’ enn de foregående av Miyazakis filmer. Men til gjengjeld er denne filmen svært så koselig og det veier opp og skaper en flott filmopplevelse.

[ Foto/Copyright: Oro Film ]

- Vinden stiger - Et verdig punktum fra animasjonsmesteren.
- Ponyo - Magisk haveventyr for hele familien
- Det levende slottet - Solid japansk eventyrlig animasjon
- Chihiro Og Heksene - Mesterverket er igjen på kino, med meget god norsk dubbing
- Prinsesse Mononoke - Episk japansk animasjonseventyr
- Porco rosso - Svært underholdende kvalitetsanimasjon om helteflygere
- Min nabo Totoro - Super fantasifull barnefilm med passe mystikk
- Laputa - Himmelslottet - Filmen om himmelslottet fenger
- Nausicaä - Prinsessen fra Vindens Dal - Engasjerende miljøeventyr for voksne
- Lupin III - Slottet i Cagliostro - Flott animert actioneventyr!

Japan

Japansk