Anmeldelse av Porco rosso (Kurenai no buta), japansk film fra 1992

Komedie, Romantikk, Animasjon, Eventyr, Fantasi Spilletid: 94 minutter

Porco rosso - Trailer 02.07.2008

Svært underholdende kvalitetsanimasjon om helteflygere

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.03.2014]

Vi befinner oss på 1920-tallet. Heltene flyr i luften over middelhavet i en tid da sjøfly hersket over det våte element. Vi møter en tapper gris som slåss mot flygende sjørøvere. Han slåss for sin kjære, for sin ære og for penger. Navnet på helten er Porco Rosso, ‘den flygende grisen’. Og her får vi se historien om hans siste kjente bedrifter...

Porco Rosso lever som en ensom ulv
Filmen begynner på et bortgjemt sted der solen skinner og det røde flyet til Porco Rosso hviler i vannet. Helten selv ligger å sover i en strandstol i skyggen av en paraply. Da ringer telefonen og han får et tips om at Mamma Aiutos er på ferde. Det går rykter om at de er ute etter en båt fra Venezia med kontanter og lønninger. Det er også en skoleklasse med småjenter ombord. Og med lovnad om en go betaling setter Porco Rosso seg i flyet og tar av i all hast.

Forbannet med grisefjes
Porco Rosso er en mann som har gått gjennom mye siden han hadde menneskefjes. Han ble nemlig utsatt for en forhekselse som gjorde at han fikk et grisefjes. Han får en rival i en amerikaner som er en trofejeger som først bare er ute etter lette penger og berømmelse. Rosso er litt av en heltemodig flyger. Han er både karismatisk og ekstremt macho på samme tid. Han kjemper for seg selv og bryr seg ikke om hva andre synes om han. Av og til kan han til og med være ganske barnslig og enkel av seg, men en passe sympatisk vinnerskalle med stor selvtillit er han definitivt.

Beregnet på et mer voksent publikum
Filmen er fritt basert på Miyazakis manga-tegneserie Hikōtei Jidai. Dette er den første filmen fra regissør, Hayao Miyazaki (Prinsesse Mononoke og Chihiro Og Heksene), som var ment for et mer voksent publikum. Filmen inneholder en blanding mellom eventyr og realisme. Man blir nærmest kastet inn i eventyret og det skuffer ikke. Man får fortalt en grei historie her i en svært original innpakning. Det er bra med driv og spenning i filmen og vi får mye flytid i denne filmen. Man merker Miyazakis store fascinasjon for fly, da mye av filmen er en tributt til store flygere alla den røde baron eller andre åpenbare sammenligninger. Det blir også tid for litt kjærlighet mellom all flyactionen.

Heltemodig helt og ung kvinneskikkelse med bein i nesen
Man blir lett oppslukt i denne filmen og dets morsomme figurer og tidige komikk. Det er godt med tvister underveis og det er ikke gitt hva som åpenbarer seg rundt neste sving. Dette fremtoner seg nesten som en ekte klassiker. Jeg ble i alle fall fascinert av den heltemodige Porco Rosso. Det skader heller ikke at vi får se noen reale sterke kvinneskikkelser. Og her får vi blant annet se et kvinnekollektiv som bygger fly og jobber dobbelt så hardt som alle menn ville gjort og ellers driftige kvinner som er helt vital for handlingen i filmen.

Litt enkel humor
Man får også litt artig humor, som er fint porsjonert ut underveis. For noen blir kanskje humoren og handlingen litt for dum, men jeg har alltid likt det denne filmen har by på. Jeg lar meg lett forføre av Disney og dette er etter min vurdering opp mot det beste man finner deres bakgård. Moralen i filmen er ganske grei. Her er ingen bare god eller ond, man får litt mer av det man ser etter som et helt menneske. Personlig lot jeg også meg underholde av den vittige dialogen i filmen, som er noe konstruert, men som fungerer ypperlig i denne settingen.

Som vanlig topp kvalitet
Kvaliteten er absolutt topp av det man kan forvente av Anime. Animasjonen er også helt suveren. det er ikke mye som skiller denne filmen fra de aller beste av Miyazakis filmer. Det er mye som virkelig gjør seg som tegnefilm underveis. Man får mange pene scener som da havet glitrer til oss via solglansen. Denne gangen får man mer vanlig utseende på menneskene vi møter, enn det typiske mangautseende på karakterer som man har pleid å møte i Miyazakis filmer.

Oppsummering
For å oppsummere så er ikke dette blant Hayao Miyazakis mest poetiske filmer, men den er svært underholdende fordi om. Vi får mye voksne referanser til eksempelvis filmer som Casablanca og ellers litt inspirasjon fra Film Noirstilen. Karakterene fremstår svært levende og det føler jeg er Miayzakis store styrke i denne filmen. Det mangler bare småting for at denne filmen stikker av med det gjeveste terningkastet.

[ Foto/Copyright: ORO Film ]

- Vinden stiger - Et verdig punktum fra animasjonsmesteren.
- Ponyo - Magisk haveventyr for hele familien
- Det levende slottet - Solid japansk eventyrlig animasjon
- Chihiro Og Heksene - Mesterverket er igjen på kino, med meget god norsk dubbing
- Prinsesse Mononoke - Episk japansk animasjonseventyr
- Kikis Budservice - Tvers igjennom koselig!
- Min nabo Totoro - Super fantasifull barnefilm med passe mystikk
- Laputa - Himmelslottet - Filmen om himmelslottet fenger
- Nausicaä - Prinsessen fra Vindens Dal - Engasjerende miljøeventyr for voksne
- Lupin III - Slottet i Cagliostro - Flott animert actioneventyr!

Japan

Engelsk, Tysk, Fransk, Japansk, Portugisisk