Anmeldelse av Prinsesse Mononoke (Princess Mononoke), japansk film fra 1997

Action, Eventyr, Animasjon, Drama, Fantasi Spilletid: 134 minutter

Animeklassiker av de sjeldne

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.03.2014]

I eldre tider lå landet dekket av skoger som skjulte gudenes ånder. Da levde villdyr og mennesker i harmoni. Men så ble de store skogene ble hugd ned. De skogene som var igjen ble voktet av store rovdyr som hadde sin lojalitet til de store skogåndene. Det var tidene til Gudene og demonene. Vi møter krigeren Ashitaka som nedkjemper en ormbefengt demon, men han blir såret i kampen og smittet av demonens forbannelse. Det gjør at han tvinges til å forlate byen han forsvarte og begi seg inn i de forbudte skogene i håp om å finne kur mot forbannelsen. Reisen tar han til byen ‘Irontown’. Lady Eboshi er herskeren der og hun har en stor kamp med å utslette skogens ånder og guder. Spesielt skogsguden Shishigami må nedkjempes. En dag treffer han også ulveprinsessen Mononoke. Sammen skal de forsøke å redde menneskeheten fra sin egen utslettelse med å ødelegge skogene helt...

Gigantsuksess i Japan
Filmen er regissert og forfattet av Hayao Miyazaki. Han har blant annet laget fortryllende filmer som ‘Chihiro Og Heksene’ og ‘Min nabo Totoro’. ‘Prinsesse Mononoke’ ble en gigantsuksess i Japan da den gikk på kino, og er en av de mest sette filmene i landet noensinne. Filmen er håndtegnet og står derfor i stor kontrast til de mange dataanimerte filmene som kom på 2000-tallet.

Spenning og eventyr fra første stund
Dette begynner med stor spenning og eventyr fra første stund. Allerede tre minutter inn i filmen ser vi en stor demon angripe en menneskeby. Konseptet er stilig med konflikter med naturen, Guder og demoner. Dette er jo en hverdag som japanerne er mer kjent med enn oss da de har så mange Guder for alle ting rundt dem. Japanerne har respekt for Gudene rundt dem. På mange måter er dette en ny fortidsversjon av ‘Prinsessen fra vindenes dal’, i alle fall får man mye av den samme tematikken og storslåttheten. Miyazaki gir oss pelsdyr som snakker og temaer som menneskelig egoisme, stolthet og grådighet. Vi treffer masse tøffe skapninger. Alt fra små skumle lykkeskapninger til store nattgjengeren.

Samuraitiden
Alt foregår i samuraitiden. Våpenene man bruker er ikke ulik de man får servert i Akira Kurosawas ‘De syv samuraiene’. Denne filmen er omtrent like magisk som det man fikk i Kurosawas samuraikrigeraction. Også i ‘Prinsess Mononoke’ får vi mye storslått krigeraction som må være inspirert av Kurosawas utrolige filmskapertalenter i ‘De syv samuraiene’. Våpenene er også de samme som i ‘De syv samuraiene’.

Storslått på alle mulige måter
Alt er mye større og flottere her enn man er vant til med Miyazakis animefilmer. Her får man mange menneskekarakterer i bildet enn tidligere i Hayao Miyazakis animasjonsfilmer. Dette er en episk eventyrfortelling av de helt sjeldne med stor detaljrikdom i bildet. Denne filmen virker veldig påkostet og man ser at denne filmen er noe av det ypperste Miyazaki har skapt. Her får man mange enormt vakre øyeblikk som gjør at øynene til en stakkars animasjonselsker glimrer som diamanter. Et slikt øyeblikk er når vår mannlige helt blir reddet av skogsguden. Det er så nydelig natur rundt ham at man nærmest gisper.

Oppsummering
Det er en meget underholdende historie vi følger med en spennende verden. Volden er også noe som ikke er egnet helt på barn. Her får vi se armer bli kuttet av og hoder som flyr i tillegg til litt blod og gørr. Her får vi faktisk se at folk dør, og det er sjelden kost i tegnefilm. For min det er det også flott at denne filmen faktisk passer bra også for et mer voksent publikum, da de fleste andre animasjonsfilmer sikter seg mer inn mot barnesegmentet. Man ønsker at denne filmen bare skal vare og vare og aldri ta slutt. Det er ikke lett å si hva som venter oss rundt neste sving. Her får man ikke et standard eventyr med godt og ondt mot hverandre. Filmen sulteforer oss med øyeblikk og den har alltid mer vise oss. Slutten er som en animasjonssymfoni. En ting er sikkert og det er at Miyazaki har en livlig fantasi som lever opp til den man finner i de villeste og beste drømmer. Man får to vidunderlige timer med Hayao Miyazaki vidunderlige ‘Prinsesse Mononoke’.

- Vinden stiger - Et verdig punktum fra animasjonsmesteren.
- Ponyo - Magisk haveventyr for hele familien
- Det levende slottet - Solid japansk eventyrlig animasjon
- Chihiro Og Heksene - Mesterverket er igjen på kino, med meget god norsk dubbing
- Porco rosso - Svært underholdende kvalitetsanimasjon om helteflygere
- Kikis Budservice - Tvers igjennom koselig!
- Min nabo Totoro - Super fantasifull barnefilm med passe mystikk
- Laputa - Himmelslottet - Filmen om himmelslottet fenger
- Nausicaä - Prinsessen fra Vindens Dal - Engasjerende miljøeventyr for voksne
- Lupin III - Slottet i Cagliostro - Flott animert actioneventyr!

26.03.2014 sier Pål Frostad: Takk for tilbakemelding på anmeldelsen, jeg skal tenke mer gjennom ting når jeg anmelder senere. Meningen med samuraitiden var å si at det var samme tid som i De syv samuraiene, da de bruker de samme våpnene, men dette kom kanskje ikke godt nok frem i det jeg skrev. Når det gjelder musikken så har jeg ikke fått med meg at det var samme mann som lagde musikken til alle filmene, men nå vet jeg det ;). Da jeg påpekte at folk dør her, så snakket jeg generelt om animasjonsfilm.
26.03.2014 sier Ole Marius Repstad: Det er kanskje litt misvisende å kalle tidsperioden for "samuraitiden" når samuraiene kan spores tusen år tilbake i tid?

Men hvordan har du ikke greid å nevne Joe Hisaishi ved navn i anmeldelsene hittil? Mannens musikk matcher jo alltid filmene til Miyazaki 100%.

Ang. det at man ikke ofte ser karakterer dør i animerte filmer, eller anime generelt, trenger du ikke å lete lenge for å finne brutale saker.

Er for øvrig veldig enig i anmeldelsen, en av Miyazakis beste.
27.05.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Dette er en av mine definitive yndlingsfilmer, og jeg syns faktisk at den er Miyazakis aller beste. Minner meg om at jeg har veldig lyst til å se den igjen! Er en sånn film jeg trur jeg aldri kommer til å gå lei.

• Barnevakten.no
  • Film.com

Japan

Japansk

Studio Ghibli, Tokuma Shoten, Nippon Television Network, DENTSU Music And Entertainment Inc.