Anmeldelse av En prest og en plage, norsk dokumentar fra 2014

Dokumentar Spilletid: 75 minutter Aldersgrense: Alle år

En prest og en plage - Trailer 24.02.2014

Fascinerende, men litt enkelt, om stabukken Børre Knudsen

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 27.03.2014]

Presten Børre Knudsen er Norges mest kjente abortmotstander og en av de største opprørere i nyere norsk historie. Han slåss for det han trodde på, uten tanke på konsekvensene. Følgende ble han også en av landets mest forhatte menn.

Hva som videre blir konsekvensene av å ytre seg på tvers av og stikk i strid med etablerte sannheter er gjenstand for fokus i Fridtjof Kjærengs dokumentar om Knudsen. Dette stabeistet av en tidligere prest bor i dag i hytta si i Balsfjord sammen med kona Ragnhild. Børre er tidvis sterkt plaget av Parkinsons sykdom, så dagene er svært varierte for ekteparet. Som en hjelp i hverdagen bruker Børre mye tid på å synge, da slapper han mer av og skjelvingene demper seg.

Foto/Copyright: f(x) productions

Gjennom ekteparets dagligliv tas vi tilbake til fortiden og deres kamp for de kristne verdiene. Dette forsterkes blant annet av intervjuene og refleksjonene deres, samt klipp fra tidligere nyhetssendinger og tv-innslag med sterk historisk verdi og fascinerende innhold. Alt i fra Knudsens abortmotstand til når han ble kastet ut og avsatt som prest vies oppmerksomhet med klipp og arkivopptak.

Foto/Copyright: Fridtjof Kjæreng

Den iherdige kampen Børre har kjempet hele sitt voksne liv har tydeligvis tæret på først og fremst hans kone Ragnhild, men også hans barn får vi vite. Selv er dette noe han angrer litt på at ble slik, men det er liten tvil om at Børre Knudsen er så til de grader gjennomsyret av sin tro og videre de handlinger han har gjort at livsstilen har tatt hardt på dem alle. Det er alltid fascinerende og overvære sterke, særegne og klare personligheter som Knudsen, det gjør seg selvsagt veldig godt som dokumentarportrett.

Foto/Copyright: f(x) productions

Rent filmatisk brukes et tradisjonelt observasjonell dokumentarformat. Formen er enkel, opplysende, klar og tydelig, og man blir slik ikke utfordret særlig rundt det som formidles. Selvsagt blir man sittende å selv fundere, ta standpunkt, og så videre, men utover dette inviteres det ikke allverdens i konfrontasjoner, verken mellom Børre i dagens situasjon eller i spørsmål han eventuelt har fått av filmskaperen. Det hadde vært svært interessant å fått sett og hørt mer om hva han syns om dagens Norge, samfunnet og flere av nåtidens betente tema, som f.eks kirken og dens posisjon, ekteskap mellom likekjønnede, med mer.

Helhetlig blir derfor ”En prest og en plage” stående som en helt grei film og portrett av en sterk personlighet og menneske, men hvor spennet i både dokumentaren filmatisk, samt innholdet blir noe forenklet presentert og formidlet, og følgende litt smalt, som for de spesielt interesserte.

Les mer om dokumentaren

• Nordlys