Anmeldelse av Gressklippermannen (The Lawnmower Man), engelsk (britisk) film fra 1992

Action, Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 18 år

'Må se'-film om du liker leken sci-fi

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.07.2014]

Åpningen starter med en tekstappell om at Virtual Reality (VR) vil bli det store rundt år 2000-skiftet. Teknologien lar deg entre ubegrensede verdener i samme gaten som fantasien selv. Skaperne av VR ser for seg millioner av positive bruksområder, mens andre igjen frykter VR som en ny form for kontroll av hjernen

Krigsaper blir intelligente
Filmen begynner hos firmaet ‘Virtual Space Industries’. En forsker har klart å gjort en forsøkspe smartere med en utrolig rate. Egentlig var forsøket ment på å skape apesoldater til krig, men nå har forskeren et annet ønske til tross for at forskningspengene kommer for å militæret. Apene blir smartere ved å kjøres gjennom et Virtual Reality oppdrag. Militæret bryr seg ikke om intelligensøkningen, de vil bare ha apene ut på slagmarken.

Mange strenger å spille på
Gressklippermannen hørtes ut som en rein grøsser, men dette blir aldri særlig skummelt, selv om man merker at man forsøker på å skremme oss litt. Hvem skulle tro at under denne filmens enkle ytre, skjuler det seg en sci-fi-skatt. Jeg elsker denne filmens tematikk og konsept. Gjennomføringevnen er imidlertid et helt annet og mer sørgelig kappittel, men filmen er interessant og svært forut for sin tid på flere punkt. Dette er jo en film som mer hadde kommet til sin rett med dagens effekter. Kanskje det er på tide med en ‘remake’? Mange fans av filmen hadde nok gledet seg til det. Drømmefilmen hadde nok vært regissert av Christopher Nolan.

Ligner på masse god sci-fi men er svært original for sin tid
Dette begynner litt likt som ‘Rise of the planet of the apes’ fra 2011. Det vil si med at apene blir smartere, men så stopper det der for deres del og så er det et menneske som står i sentrum videre. Måten Virtual Reality gjør apene og menneskene smartere er at de får analysert ting gjennom VR-hjelmen og får løsninger på alle problemer. Det viser seg også at gjennom denne prosessen sammen med et stoff de får indeksert så stimulerer dette til intelligensøkning på et eventyrlig nivå. Dette ligner også litt på Matrix etter hvert også i en sped form.

VR alla 1992 er ikke så imponerende
Allerede fra første stund får vi datagenerert grafikk slik det så ut i 1992 når man skulle briljere på datafronten. Det er dog noe bedre grafikk enn i de beste dataspillene for sin tid, men det hjelper lite når man nesten får vondt i øynene av å se på datagrafikken. Jeg husker jo også at VR hadde sitt store inntog i verden på begynnelsen av 1990-tallet og utover, men det slo ikke an. I dag har vi igjen begynt å tenke i VR-baner og fremtiden kommer til å få VR-lignende løsninger på veldig mange hold. Teknologien er blitt så moden per 2014 at man kan bruke VR via diverse briller.

Bond og Loststjerne i samme film
Filmen har også noen kjente fjes å by på som Pierce Brosnan (Selveste James Bond). Hovedrollen blir spilt av den 'nestenkjente' Jeff Fahey som nok er mest kjent fra akkurat denne filmen og for å ha spilt Frank Lapidus i 33 episoder av suksesserien Lost.

En ape kommer på avveie
Vi får se forskeren (Pierce Brosnan) ha et mareritt om en en ape som klarer å dirke låsen til buret sitt og setter på kamphjelpen sin. Han skyter ned soldatene som bevokter forskningssenteret og får tak i nøkkelkort slik at han kan gå ut i verden å drepe mer. Forskeren slår så på TV og ser krig på alle kanaler. Det viser seg at forskerens største mareritt er blitt en realitet. En ape er rømt og har drept på veien. Apen ender opp i hagen rundt hytten til Gressklippermannen som kaller ham for Cyboman.

Gressklippermannen og forskeren begynner å samarbeide
Gressklippermannen heter Jobe Smith og er litt mentalt tilbakestående. Til nå har han holdt sin enkle hjernekapasitet okkupert med å bare klippe gresset på store kvantum plener i hele nabolaget. Han blir også undertrykt av religion fra en pastor som straffer Jobe hver gang han gjør noe han ikke skulle. Når forsøksapen blir skutt, blir forskeren først veldig fortvilet, men ikke så lenge. Forskeren bruker nemlig Jobe som sin nye forsøkskandidat, og da tar forskningen virkelig av. Jobe blir litt etter litt smartere og gjør store fremskritt. Han begynner å ta kontroll over livet sitt.

Litt voldsomt på mange plan
Skuespillet og filmen er som sagt ikke super, men filmen er likevel så kul at jeg ikke klarer helt å legge denne gamle nostalgigodbiten på hyllen da den er mer aktuell nå enn noensinne. Filmen er også veldig karikert og krampaktig i alt den forsøker seg på. Skuespillet og scenene er veldig overspilte på grensen til det skikkelig tåpelige og teatralske. Men dette er som sagt en gøy ‘dårlig-film’.

Jobe kommer ut av kontroll
Men med rask visdom går det selvsagt ikke helt slik som forskeren tenker. Forskeren klarer ikke å kontrollere Jobe etter hvert og etterhvert blir også Jobe så smart at han blir en trussel for alt og alle. Selv staten kan ikke føle seg for trygg mot en person som kjenner alle systemer som sin egen bukselomme. Med dette får han selv Kevin Mitnick (En av verdens mest kjente hackere) til å se ut som en barnerumpe.

Fascinerende historie
Det er også en fin utvikling i filmen. Det skjer mye med mer med Jobe enn man forventer. Stoffet han har fått i seg gjør ting med hjernen hans som andre bare kan drømme om. Dette er jo det som trekker utrolig opp med denne filmen. Mot midten av filmen tar det helt av. For noen blir nok ting litt for dumt, men personlig liker jeg veldig godt slike konsepter som tar litt av og skaper noe man ikke helt har opplevd før. Gressklippermannen er med andre ord noe du må se om du elsker sci-fi.

Oppsummering
Deler av filmen er genial og konseptet er mildt sagt originalt og manuset er noe som hadde fortjent en mye bedre film enn dette, men likevel er Gressklippermannen en film som gir deg noe helt utenom det vanlige. Filmen begynner litt småsvakt, men blir mer og mer underholdende utover i filmen. Og mot slutten viser dette seg som litt av en leken B-filmaktig thriller som tar ting helt til en ny dimensjon. Filmen er også veldig lang, men blir aldri kjedelig fordi det er fin variasjon og utvikling i det som skjer. I underholdningsverdi er denne filmen lett en fire til fem, men som film, mangler den en god del for å virkelig skulle la alle trykke Gresssklippermannen til sitt bryst. Filmen blir rett og slett litt sær og filmen er full i dataeffekter som ikke ligner grisen. Alt dette og noe mer gjør at jeg gir filmen en treer på terningen for selve vurderingen av filmen.

- Highlander 5 - The Source - Bare en parodi på seg selv

• Austin Chronicle
  • Philadelphia Inquirer
  • Moviemadness.blogg.no

Storbritannia, USA

New Line Cinema, Lane Pringle Productions, Fuji Eight Company Ltd., Allied Vision Ltd.