Anmeldelse av Everything is perfect and there are no problems, norsk samleutgivelse fra 2014

Kortfilm

Kort og godt i form av herlige moderne fabler

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.09.2014]

Dette er en serie på 7 kortfilmer (5-8 min lange) basert på samme univers og de samme karakterene. Hver film er avsluttende og relaterer seg på ulike vis til hvert sitt tema og utspilles i et kontormiljø. Filmene er av det litt surrealistiske slaget som moderne fabler. Hver kortfilm er en separat og avsluttende historie hvor bare karakterene heter det samme. Alt henger sammen på samme måte som sanger i et musikkalbum.

Kortfilmene skal etterhvert danne 26 temafilmer som begynner på hver sin bokstav i det engelske alfabetet. her får vi noen av bokstavene, men ikke i rekkefølge. De siste to årene har kortfilmene blitt satt opp på over 25 forskjellige filmfestivaler og vunnet 3 priser. Det skal også nevnes at NBC Italia vurderer å distribuere serien. Det skal også legges til at filmene er norskproduserte med et norsk skuespillerteam, men med engelsk tale. De norske skuespillerne klarer seg meget godt med engelsken bortsett fra noen små feilskjær som nesten er som reine bagateller å regne. Det hele er regissert av Matt Willis-Jones.

Spinner rundt absurde ideer
Det å lage kortfilmer som danner et større verk er ikke noe nytt. Lignende konsepter har blitt presentert flere ganger i kortfilmserier som eksempelvis norske ‘Folk flest bor i Kina’ fra 2002 med kortfilmer som tok for seg politiske partiers mottoer. Men måten ting blir gjort på i ‘Everything is Perfect and There are no Problems’ er svært smart og originalt gjennomført. Jeg elsker hvordan kortfilmene spinner rundt de absurde små ideene som taes opp på en svært kreativ måte. Det er nesten ikke grenser for hva som kan hende her og det er også ikke lett å forutse hva som kommer til å skje annet enn det som er helt opp i dagen. Det hjelper også på med den gjennomsyrende sorte satirehumoren.

Markedsføring setter igang ballet…
Kortfilmserien sparkes i gang med en kortfilm om markedsføring (Marketing). Konen til Phil har ringt og vil selge toalettet. Dette synes Phil er litt rart. Han begynner å tenke på hvordan det vil bli uten et toalett. Hun forteller at det vil gjøre at alle deres drømmer går i oppfyllelse. Kollegaen Carl synes det er en kjempeide og hiver seg på og vil kjøpe toalettet til Phil for å selge det videre.

Elsker det absurde universet
Denne første kortfilmen setter standarden for hva man kan forvente av absurditeter i denne kortfilmserien. Hvis du har sett en del kortfilmer, så vet du at de ofte kan være litt rare og morsomme med vanvittige konsepter. Det man får servert her er mye tankevekkende saker som man må bruke alle de små grå for å analysere. Ingenting er jo artigere når man er opplagt til det å bli utfordret med en film.

Ikke alltid lett å få en ny kollega på jobben...
Kortfilm nummer to tar for seg Konformitet (Eng: Conformity, det å innordne seg de normer som gjelder i en gruppe eller et samfunn mer generelt). Det stemmes om hvem som skal bli den nye medarbeideren og alle unntatt Carl stemmer på Brian. Carl merker raskt at det er noe snålt med Brian, da han ikke faktisk kan se ham. De andre derimot elsker Brian og det gjør Carl litt satt ut. Måten denne kortfilmen er konstruert på, kan den mest om alt virke som en vri på kontorversjon av H.C. Anderdersens ‘Keiserens nye klær’.

Vurdering av kortfilmene
Den første kortfilmen falt ikke så mye i smak. Det var ikke det at den ikke var absurd nok, men personlig synes jeg den hadde for enkelt plot. Filmen om markedsføring får dog frem poenget og det ligger mye mellom linjene. Den andre er litt bedre og får meg litt på gli. Film nummer tre om Likestilling (Equality) får meg med på notene med en gang. Man smiler og ler godt av kollegaen til Carl som klager over at han får en fot groende ut av baken og får da fri i den hektiske uken. Og mer sort humor blir det når Carl også får snåle problemer. Dette var kort og godt den beste filmen til nå i serien. Her viser manusskribent og regissør Matt Willis-Jones fra sin aller beste side. Dette er genialt, mer leken kortfilm enn dette får man nesten ikke.

Kortfilm nummer fire handler om frihet (Freedom). Den begynner med at Carl dømmer Phil fordi han kjører Audi. Denne filmen også svært god. Den er kanskje litt mer alvorlig enn de andre filmene, men får frem poenget på en ypperlig måte. Med denne fjerde episoden begynner kortfilmserien virkelig å sette seg og vifte med kvalitetskortet.

Den femte filmen om demokrati (Democracy) er også solid og sterk med giftige poenger som gjør at Carls kollega Sally får gjennomgå. Denne episoden sitter også med andre ord som en kule.

Den sjette filmen handler om mental helse (Sanity). Her får virkelig Carl gjennomgå etter at han forsøker å imponere på jobben ved å ha sett Jeff Golblum. Misforståelsene i denne filmen er virkelig topp. Det er nesten som kortfilmene bare blir sterkere og bedre kortfilm for kortfilm. Her lo jeg godt og dette var min største favoritt i serien.

Kortfilm nummer syv avslutter denne omgangen av kortfilmserien. Den handler om tro (Belief). Denne filmen handler om troen på en pingvin. Jeg skal ikke avsløre annet enn at dette er svært lekent gjennomført med et solid kortfilmmanus. Det blir også en del snacks i denne kortfilmen som virkelig trigger min status som filmnerd.

Skuespiller Harald Sørlies Carl står i sentrum for alle kortfilmene
Stakkarslige Carl får virkelig gjennomgå i denne kortfilmserien. Han spilles av Harald Sørlie, som har en bra timing og pondus til å fylle de forskjellige versjonene av den strevende Carl. Her får han vist litt av sitt register som skuespiller. Sørlie spiller den mest bærende og viktige rollen i denne kortfilmserien som kontorarbeideren Carl. Harald Sørlie viser sin hovedrolle verdig. Han får nok å stri med i rollen som Carl og har det riktige sympatiske vesenet som gjør at man knyttes til hans rollefigur.

Som sagt så synes jeg serien setter seg kortfilm for kortfilm. Effektene og det tekniske er også virkelig på plass slik at kortfilmene virker veldig proff. Det hele får en fin flyt etterhvert og er også på grensen til det reint geniale til tider. Hadde alle episoder vært like gode kunne dette fint ha vært oppe og luktet på toppkarakter, men jeg må moderere meg noe og kaster en svak femmer for det jeg synes lykkes overraskende godt. Satiren står i sentrum i denne kortfilmserien og det er den som gjør dette både artig og underholdende på samme tid. Det er også noen seriøse undertoner i bunn som binder dette sammen og gir det en rød tråd, kortfilm for kortfilm. Nå gleder jeg meg bare til å få fortsettelsen på ‘galskapen’.

De fem første kortfilmene kan du se på nettsiden under:
www.viewster.com

HUMA NERROR Teaser (1 min) from HUMA NERROR PRODUCTIONS on Vimeo.

Les mer om samleutgivelsen