Anmeldelse av Skid Row: Under the Skin - The Making of 'Thickskin', amerikansk musikkutgivelse fra 2003

Musikk Spilletid: 60 minutter

Overfladisk og livløs musikkdokumentar.

[Skrevet av: Petromax, Dato: 03.11.2014]

Nok et klassisk metal-band skal gjenoppfinne seg selv. Et innblikk bak kulissene under innspillingen av albumet "Thickskin" (2003)

Mye har tydeligvis endret seg siden sist vi hørte noe fra Skid Row. Deres forrige plate (før utgivelsen av "Thickskin") var "Subhuman Race", helt tilbake i 1995.

På '90-tallet, da Grunge tok balletak på, og kneblet store deler av puddelrock-miljøet, samt en rekke andre metal-sjangrer, ble det plutselig veldig viktig for en rekke band, som ønsket å holde det gående, å gjenoppfinne seg selv. Metallica gjorde det. Anthrax gjorde det. Mötley Crüe gjorde det i 1994. Exodus prøvde...
Hos enkelte viste transformasjonen seg å være svært vellykket, i alle fall økonomisk, mens andre valgte, etter kort tid, å gå tilbake til sin opprinnelige sjanger. Og noen valgte rett og slett bare å legge inn årene.

Dette er det Skid Row prøver her, å gjenoppfinne seg selv, og skape et nytt kapittel i bandets historie. Bare litt synd at de er ti år for seint ute.

Sid Row var et av de siste bandene fra puddelrock/hair metal (kall det hva du vil) skolen, som virkelig slo gjennom og gjorde det stort. Ok, så er det kanskje litt urettferdig at Skid Row sjangermessig alltid har blitt slengt oppi hair-metal gryta. For Skid Row hadde alltid en fot godt plassert i Punk-rocken, og hadde en langt større 'fuck you' attitude enn hair-metal sjangeren var kjent for.

Siden Skid Row var en såpass sen blomstrer (deres første album kom i 1989), er det kanskje ikke så rart at når de nå (altså i 2003 da denne DVDen kom) virker litt sene i avtrekkeren, siden mange av deres like, allerede gjorde dette på tidlig-mid '90-tall.

Men Skid Row har prøvd å endre sounden sin før også. For i 1995 leide de inn Bob Rock som produsent på plata "Subhuman Race", og resultatet var ikke så mye å rope hurra for. Skid Row hadde nå mistet sitt særpreg, og hørtes ut som alt annet Bob Rock var involvert i. Ikke nødvendigvis dårlig, men kjedelig standardisert. Plata fikk jevnt over god mottakelse av kritikerne, men mange av fansen følte at bandet hadde mistet det som gjorde at de skilte seg ut fra massen.

Mye har endret seg siden den gang, og denne DVDen skal dokumentere innspillingen av "Thickskin"; Skid Rows' første nye studioutgivelse på åtte år. Frontfiguren Sebastian Bach er ute, og har blitt erstattet av Johnny Solinger. Big difference! Solinger er på ingen måte en dårlig vokalist, og han gjør en bra innsats... Men det er noe som ikke stemmer helt. Solinger høres litt malplassert ut, og hadde passet langt bedre inn i et 'grunge'-band enn i Skid Row. Han mangler også særpreg og er ikke i besittelse av den fandenivoldske karismaen til Sebastian Bach. Ny trommeslager har de også fått.

Autoriserte musikkdokumentarer kan være en vakker ting. Man blir bedre kjent med menneskene bak musikken, og får et innblik i både utskeielser og skapelsesprosessen. Og Skid Row burde ha litt av hvert å fortelle, siden det nå er lenge siden sist, og at bandet har gjennomgått såpass mange radikale endringer. Men nei, dessverre... Slik er det nok ikke med denne DVDen. Det vi får, er et raskt og upersonlig møte med et band som slapper av, riffer på noen halverdige låter i sudio, noen kjape klipp fra et live show ...og matlaging.
Borte er tiden med utagerende livsførsel og opprør, her er det konformitet og orden som styrer. Alle må muligens bli voksne en gang, men betyr det at man må bli kjedelig? Denne DVDen gir oss i alle fall et inntrykk av at Skid Row, nå er en gjeng med trauste og kjedelige typer. Dette er ganske enkelt ikke det samme bandet som ga oss en langefinger og "Piece of Me".

Musikalt sett, virker "Thickskin" plata lovende, når vi får servert de første fete riffene. Men entusiasmen daler raskt, når vi får presentert den ene rolige 'crooner'-låta etter den andre. Lyden på live-opptakene er brukbar, men uprossesert og rufsete.

Som 'behind the scenes' making of-dokumentar, er denne tynn og svært overfladisk. Jeg tviler stert på at denne DVDen vil vinne Skid Row noen nye fans, og jeg tror heller ikke at denne makter å glede så veldig mange av den gamle fansen. En utgivelse kun for de mest hardbarka Skid Row komplettistene.

DVD Bonusmateriale:
1. "Coocking with Johnny":
Skid Rows' nye vokalist Johhny Solinger tar oss med på en ganske så uinteressant runde med matlaging på kjøkkenet.
2. "Snake Solo"  :
Dave Sabo spiller en solo fra låta "Beat yourself Blind"
3. "Timmy Tapper: Armless Drummer" :
Litt tromming og tøysing fra Skid Rows' nye trommis.
4. "Scotti Solo":
Scotti Hill spiller en gitarsolo live, fra låta "Monkey Business"
5. Rachel Bolan Motorsports:
Et kort klipp av Rachel Bolan som dyrker sin motorsport-hobby.
6. Photo Gallery.

Omtalespalte: Musikk og konsertfilmer

Her finner du omtaler av konserter, musikk-DVD/Blu-Rays og musikkdokumentarer.

Les flere spalteomtaler: Musikk og konsertfilmer

Les mer om musikkutgivelsen