Anmeldelse av Billy Idol - VH1 Storytellers, engelsk (britisk) musikkutgivelse fra 2002

Musikk Spilletid: 104 minutter

Upåklagelig konsert men litt tam historiefortelling.

[Skrevet av: Petromax, Dato: 04.11.2014]

Intimkonsert med Billy Idol, som synger og forteller.

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg aldri har vært noen stor Billy Idol-fan. For meg fremstår Billy Idol (egentlig William Michael Albert Broad) som en eneste stor anakronisme: Han er en punker, som fikk sin begynnelse i punkbandet "Generation X". Han har en 'fuck you' attitude... Og han spiller popmusikk!?! Punker med poplåter? Dette bildet har alltid skurret litt. Men hey, i våre dager er jo ikke punkpop et ukjent fenomen akkurat... Kvasipunk som "Green Day" og "Blink 182" (bare for å nevne et par av de mest kjente) har nå gjort det stuerent å blande punk-attitude med lettfattelige gladlåter. Så kanskje Billy Idol bare rett og slett var langt forut for sin tid?!

"VH-1 Storytellers" er en musikk TV-serie, produsert av selskapet og kanalen VH-1, hvor kjente artister holder en intimkonsert for et begrenset publikum, og forteller historier og anekdoter fra karrieren, og om musikken. Og de fleste av konsertene i serien kan man nå få kjøpt på DVD. Kult konsept. Og listen med artister som har deltatt på dette, begynner å bli lang (godt over 80).

Billy Idol var tidlig i karrieren innom flere punk-band som gitarist, før han i slutten av 1976 byttet til vokal, og var med på å starte bandet "Generation X". Generation X hadde en viss suksess, men etter tre album, gikk bandet i oppløsning i 1981. Billy Idol forflyttet seg til New York, hvor han møtte gitaristen Steve Stevens, som var mer inspirert av 'glam' enn av punk. Sammen utviklet de stilen, som ble en slags pop/rock hybrid, med et punk-image.
Tydeligvis ingen dårlig oppskrift, for Billy Idol har i dag, ganske mange hits på samvittigheten.

I 1986 gikk Billy Idol og Steve Stevens hver sin vei. Denne konserten markerer deres gjenforening, etter 16 år.

Denne konserten fungerer overraskende bra. Til tross for sin intimitet, og begrensede publikumstall, er det ingenting å utsette, hverken på lyd eller engasjement. Billy Idol er i toppform, og leverer med klokkeklar perfeksjonisme. Steve Stevens viser at han er en utmerket gitarist, uten å brife. En mann med selvbeherskelse, som kan mer enn han viser, men som setter musikken foran egoistisk selvutfoldelse.

Og kanskje det viktigste med hele konserten; ingenting virker anstrengt eller arbeidsomt. Ingen her har noe å bevise. Her er det ikke noe press, stemningen er avslappet, og menneskene på scenen er her for å ha det gøy.

En mulig grunn til dette, kan være at denne konserten ikke har som mål å promotere en ny plate. Låtmaterialet består bare av Billy Idols mest kjente låter, og det er akkurat det puplikumet i salen har kommet for å høre. Så det er neppe så mange som kan klage på hvilke låter man har valgt å fremføre. Enkelte vil kanskje vri seg litt med tanken på en fullstendig akustisk fremføring av "White Wedding" og "Rebel Yell", men disse blir levert med en såpass stor dose innlevelse at man heller burde rose deres dristighet. Man skal ha litt mot for å tukle med en velkjent formel.

Konserten starter forsiktig og akustisk, før Steve Stevens ca. midtveis, henter fram el-gitaren og både tempo og volum stiger.

Billy Idol virker som en ganske hyggelig og omgjengelig type, og jeg kan fortsatt ikke finne så veldig mye hos ham som representerer en punk-holdning. Alt her er ganske så stuerent, og det er ikke mye opprør å spore. Trygg underholdning for hele familien, for Billy Idol er omtrent like rebelsk som en Disney-film.

Men det inntrykket jeg sitter igjen med, etter å ha sett denne DVDen, er at selv om jeg aldri har hatt noe stort forhold til denne mannen, kan jeg ikke nekte for at låtene faktisk er ganske velkomponerte. Solide og gode låter hele veien.

Det jeg savner, er delen hvor publikum spør og artistene svarer, som er et innslag som går igjen på VH-1 Storytellers-serien. Det får du desverre ikke her. Historiene som Billy Idol forteller mellom låtene, er heller ikke så fryktelig interessante. Dette er mer koselig snikk snakk, og han byr ikke på noen virkelig saftige fortellinger fra sin karriere. Jeg savner rett og slett litt åpenhet, når man først skal ha en fortellerstund.

Fansen vil utvilsomt fryde seg stort, og de som ikke er fans... Ja de vil sikkert ikke synes dette er så fælt de heller.

DVD Bonusmateriale:
-Music Only Option:
(Spill konserten uten snakk mellom låtene.)
-Utvalgt Billy Idol Diskografi
-DTS 5.1 og Dolby Digital 5.1

Omtalespalte: Musikk og konsertfilmer

Her finner du omtaler av konserter, musikk-DVD/Blu-Rays og musikkdokumentarer.

Les flere spalteomtaler: Musikk og konsertfilmer

Les mer om musikkutgivelsen

England