Anmeldelse av Det er meg du vil ha, norsk film fra 2014

Spilletid: 53 minutter Aldersgrense: Alle år

Det er meg du vil ha - Trailer 21.05.2014

Nakent og kontroversielt om ulovlige følelser

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.12.2014]

Vi får fortalt en historie om lærerinnen Henriette og elven Daniel. Hun er 32 og han er 15 år. Hun møter ham i klasserommet og følelser oppstår for den staute gutten. De begynner å snakke oftere og oftere sammen og det ene leder til det andre. I følge loven har hun tredd over en grense og begår et overgrep. Men kan også forholdet deres kalles kjærlighet?

Filmen starter med at vi får se boligblokker i forskjellige fargefiltre. I en leilighet sitter en passe ung dame og hører på musikk. Hvem er denne mystiske damen som ser ut forsøker å flykte fra hverdagen med å høre på kristenmusikk. Hun synger også med på sangen. Denne musikkseansen i åpningsscenen gir oss et veldig interessant bilde av en dame som først ser litt betenkt ut, men som gires opp av musikken.

Etter noen raske minutter begynner damen og fortelle. Hun husker jo at Daniel var der. Det var det første året når han gikk i hans 8. klasse. Da var hun engelsklæreren hans. Hun hadde et positivt inntrykk av den litt tilbaketrukne eleven. Daniel begynte som en gutt, men så vokste han veldig raskt. Han ble bredskuldret, over 1,90 høy og lot håret gro. Det var noe ved det som hun synes var vakkert og fascinerende. Daniel ble en utfordrende elev og var mye mer opplyst enn de andre guttene. Han kunne mye, leste aviser og så dokumentarer på TV. Han kunne stille kritiske spørsmål og se henne rett inn i øynene. Hun ble da opptatt av at han skulle like henne som lærer og reint faglig. Det gjorde at hun gav ham ekstra oppmerksomhet og snakket mer med ham. Og alt dette skjedde samtidig som hun ble forlovet, og hun mistet gradvis følelsene for mannen hun skulle gifte seg med.

Filmen er lagt opp som en monolog til kameraet og varer i hele 50 minutter. Dette hørtes utrolig kjedelig ut, men det er er det ikke. Fra før har man sett flere filmer som befinner seg på et lite geografisk område som blant annet ‘12 Angry Men’ og ‘Phone Booth’. I ‘Buried’ gikk det hele enda litt lenger og i ‘Det er meg du vil ha’ flyttes grensen enda litt lengre. Det rare av alt er at filmen faktisk er veldig interessant og spennende å følge. Det hele er så minimalistisk og helt uten effekter eller fiksfakseri. Her får man bare en kvinne på ett kjøkken og en historie. Det hele er også festet til film i stort sett uten farger også i bare sort og hvit. Tross i dette veldig enkle grepet er filmen veldig fengslende.

Regissør Dag Johan Haugerud er en meget spesiell og interessant filmskaper. Man vet aldri helt hva som venter en når han velger å lage film. Fra før har jeg digget ‘Thomas Hylland Eriksen og historien om Origamijenta’ og elsket ‘Som du ser meg’. Det virker som Dag Johan leker med filmformatet på en herlig måte. Han er også veldig dyktig på å skrive interessante manus som skiller seg ut. Alle hans filmer er jo også så forskjellige og ‘Det er meg du vil ha’ skiller seg kanskje mest ut som filmen som var et eksperiment og som vokste på seg utover i prosessen. Dette er jo en veldig smal film, men den er veldig aktuell i en debatt om likestilling i overgrepdebatten og mer til. Sonja Evang skrev en tekst for Dramatikkfestivalen som hadde utgangspunkt i en sann historie. Denne historien ble utgangspunktet for det vi her blir med på.

Historien som fortelles er som sagt veldig kontroversiell og byr på mange etiske problemstillinger. Vi har hørt mange historier før om lignende, men vanligvis er det menn vi hører at forgriper seg på kvinner og slikt blir det ofte fengsel ut av. Her får man en kvinne i samme situasjon og hun forsøker å fortelle historien helt ærlig og dekker seg bak at det var følelsene som tok overhånd og at de begge ville dette. Hva om kjærligheten aldri slutter og forholdet varer livet ut? Er det da greit? Vi får lassevis med overlappende informasjon og man går nesten seg litt vill i tankene sine og når noen blottlegger seg på en så totalt ærlig måte, så blir det hele også mye mer problematisk og ikke så sort hvit som man skulle tro på forhånd. Læreren setter hele sin karrière på spill og hun risikerer fengsel.

Andrea Bræin Hovig gjør en gnistrende innsats som skuespiller i denne spesielle filmen. Hun gir så mye av seg selv og spilte for meg denne læreren hundre prosent naturlig. Hun har noen blikk og illustrerer med fjeset hva som henspeiles i det hun forteller om uten at det blir teatralsk av den grunn. Monologen flyter fint og vi får presentert noe som man føler lett kunne kommet fra denne lærerens munn. Uten en så utrolig hengivende skuespiller som Bræin Hovig så hadde dette lett falt helt igjennom. Hun gjør virkelig en makeløs innsats.

Alt er såre enkelt lagt opp. Det er nesten bare monolog til kamera. Mellom dagene med opptak er det dog på en måte et lite friminutt der man får samlet tankene igjen i mens vi får se litt beskrivende utescener. Det ligger mye i luften og man danner bildene i det denne læreren forteller i hodet. Det er nesten som da jeg lyttet på radiohørespill når jeg var mindre. Vi blir med på en slags reise gjennom filmen. Det blir en følelsereise av de sjeldne. Man lurer jo litt på om alt hun sier er sant. Vi får jo bare en side av saken og da kan ting bli litt pyntet på. Nyansene i stoffet er nok det som gjør at mange vil oppleve dette som helt forskjellig alt ettersom hvordan man velger å se tingene.

- Som du ser meg - The Ladies Night!