Anmeldelse av Hobbiten: Femhærerslaget (The Hobbit: The Battle of the Five Armies), amerikansk film fra 2014

Eventyr Spilletid: 135 minutter Aldersgrense: 11 år

Hobbiten: Femhærerslaget - Trailer 06.11.2014

Kommer nesten opp mot Ringenes Herre-kvalitet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.12.2014]

Thorin Eikenskjold igjen har fått kongekronen i familien igjen. Men gleden blir kortvarig. Alvene og folket fra byen like ved, kommer for å kreve sin del av skatten. Thorin vil først ikke dele, og Bilbo blir en viktig megler. Orcene presser på fra alle kanter, og dvergene blir presset til å legge bort den gamle stridsøksen og våkne for å forsvare Midgards skjebne i det episke femhærersslaget...

Man kan klandre slutten på den andre Hobbiten-filmen, men den gjør at denne siste filmen får en pangstart av en annen dimensjon. Det hele starter med at dragen Smaug bokstavelig talt griller fiskerlandsbyen. Men det er et syltynt håp i en fangehull og etterhvert står han frem som en sann helt. Og flere helter skal det bli. Som tittelen antyder så går det mot et slag med fem hærer og det er en svært storslagen affære. Man føler at filmen kan minne litt om ‘Ringens Herre - To Tårn’ til tider, uten at den kopierer den på noen som helst måte.

Det er få eller ingen dødpunkter i filmen. For min del har jeg ikke kost meg like mye med en kinofilm siden jeg så Ringenes Herre på kino. Her viser Peter Jackson seg som en storregissør og danner et mesterlig punktum med denne tredje Hobbiten-filmen. Jeg elsket de forgående filmene også, men denne er i en annen liga da underholdningen er skrudd til et par hakk hele veien. Slik blir det mesterlig film av. For min del kom dette nesten helt opp mot den kvaliteten man fikk i de ‘udødelige’ Ringenes Herre-filmene. Det er ingenting som gleder mitt hjerte mer enn det å se. Man håpet jo hele veien at man skulle føle noe slikt med Hobbiten-filmene, men så skulle det komme helt til siste film før man fikk skikkelig betalt!

Det er mye følelser i sving i denne tredje filmen. Først av alt følger vi kampen. Det gode står mot det onde. Orcene, trollene og goblinsene mot resten. Det blir en kamp som krever sin mann, eller flere tusen for å tale sant. Motstand virker først nytteløs fordi den mørke hæren har brakt fram så mange krigere og flere og flere kommer på banen. Men det er alltid et håp og den som kjemper og dør, gjør det for en god sak. Jeg skal ikke avsløre hvem som dør, men det blir noen tårevåte avskjeder iløpet av filmen. Det er også en kjærlighetshistorie som startet tidligere mellom dvergen Kíli og skogsalven Tauriel som blir satt på prøve. Ellers er det venner som må se en annen venn dø.

Om du er en sann Ringenes Herre-fans, så vil du nok elske denne filmen som ikke gjør skam på franchisen. For min del er dette Hobbiten-filmenes ubestridte ener. Det er mange referanser til det som senere vil komme, og ja, slutten er slik som du ønsker. Jeg tenker på at når sluttscenen går, så begynner man på Ringenes Herre. Og som i Ringenes Herre er det en stor kamp. Om orcene tar over dvergefortet, vil de bli ustoppelig og endre totalt verdensbalansen. I de foregående Hobbiten-filmene har det bare vært en symbolsk kamp om den store skatten, her kommer de store linjene igjen til sin rett og vi får se at dette slaget er svært viktig.

Jeg ble svært overveldet etter å ha sett denne tredje Hobbiten-filmen. Vel er det en del klisjeer i sving, men jeg føler at man kan komme unna med slikt når man gjør det på en så storstilt og underholdende måte som dette. At Thorin Eikenskjold blir stormannsgal som sin far, er en del av historien og måten det er gjort på i filmen vil for noen virke litt rart, men når man ser så mange andre effekter ut av magiske saker med mer, så kan man forsvare at det er brukt tid på dette i filmen. Det blir jo også viktig for å vite hvorfor ikke Thorin er med å slåss til og begynne med.

Effektene er også bedre enn noensinne, også enn Ringenes Herre. Jeg så også filmen i 4K og 3D med 48 bilder i sekundet. Dette var en grei opplevelse i så måte, selv om jeg ikke synes dette var en utpreget god 3D-film. Man har også forbedret opplevelsen fra de andre filmene der ting ble litt mer avslørende i 4K. Man ser noensinne at ting ser litt animert og fake ut, men i det store og det hele tenkte jeg ikke nevneverdig på den saken. Jeg levde meg godt inn i filmen som fløy avgårde, imens jeg nesten ble slått i bakken av 2010-tallets beste eventyrfilm så langt.

Jeg føler at bokens materiale blir brukt til det fulle med denne Hobbitten-trilogien. Man er sjeleglad for at Peter Jackson gjorde den genistreken å dele eventyret opp i tre deler istedet for to. Her treffer han i alle fall blink i sin tredje forsøk på å gjenskape magien fra Ringenes Herre. Humoren er også på plass og krydrer inntrykket i filmen. Man får en rikhet på skapninger som møter deg i alt fra Sauron, en drage, troll i svært mange former og andre mørke skapninger. Denne filmen har nærmest alt man leter etter i en god eventyrfilm og litt til. Jeg sier ikke at den er bedre enn Ringenes Herre, men nesten like god, og det er jammen meg ikke verst i min bok.

- Hobbiten 2: Smaugs ødemark - Smellvakker plankekjøring, igjen.
- Hobbiten: En uventet reise - Visuelt overlegen underholdningsbombe
- Alle mine kjære - Nært en katastrofe for PJ
- King Kong - Årets popcornfilm 2005
- Ringenes Herre - Atter en konge - Solid avslutning på eventyret over alle filmeventyr
- Ringenes Herre - To Tårn - Særdeles underholdene eventyrfilm
- Ringenes Herre - Ringens Brorskap - Eventyrfilmen over alle eventyrfilmer!
- The Frighteners - Eventyrlig spøkelsesthriller
- Forgotten Silver - Gjennomarbeida mockumentary
- Braindead - Sykere enn sykest!
- Meet the Feebles - Absurd blanding som aldri når helt ut til deg
- Bad Taste - Ambisiøs lavbudsjettsfilm som imponerer