Anmeldelse av Helmer og Sigurdson - Solospill - Sesong 3 (Solospill), norsk tv-serie fra 1977

Kriminal, Mysterie

Helmer & Sigurdson - Sesong 3 - I skipsredermiljøet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.06.2015]

Politimann Trond Steen blir suspendert og senere avskjediget som følge av at han dreper en kriminell ved et ransåsted. Han bor sammen med journalist Henriette Strande. Helmer og Sigurdson får en ny mordsak å hanskes med. De gir seg i kast med en etterforskning der skipsrederfamilien Larang og deres tidligere kollega kommer i søkelyset - Trond blir sett på åstedet for to mord, og jages av politiet over hele landet. Hvis han er uskyldig, klarer han å renvaske seg og finne den virkelige morderen?

Miniserien åpner med at en politibil kjører i stor hastighet gjennom Oslonatten. Politimannen blir presset til å ta et siste oppdrag for natten i bytte mot å komme to timer på jobb neste dag. På en bensinstasjon finner politimannen ut at betjeningen er bundet fast imens tyver rundstjeler stasjonen. Politimannen gir seg til kjenne og kommer i basketak med tyvene og ender opp med å drepe den ene ved et uhell. Nå sitter politimannen fint i det, som den andre tyven uttaler, fordi han har drept kjeltringkompisen.

Politikunstneren...

Vi blir godt kjent med den tidligere politimannen Trond Steen. Etter at han blir avskjediget som politimann forsøkte han seg som detektiv før han nå prøver seg som kunstmaler. Men Trond bare følt at livet hans ble vanskeligere og vanskeligere etter han ble presset ut av politiet. Hans kjæreste er journalist og skriver under pseudonymet Nuff. Hun skriver for tiden på en artikkelserie som hun får hjelp av advokat Benny Larang med. Etter et restaurantbesøk, utvikler deres forhold seg til noe mer enn bare profesjonelt. Disponent Aspelund skylder penger og ber Benny om utsettelse på betalingen, men blir avslått. Neste morgen finner de Aspelund skutt.

Advokaten Benny Larang sjenker Trond Steens kjæreste

Familien Larang er en rik karrierefamilie. Her får vi se hvordan disse ‘sossene’ lever livet bak rattet på jaguarene sine og i sitt farsjonable familiegods. Gamlefar Alexander Larang er skipsreder og driver Larang Shipping som sentreres rundt olje og offshorevirksomhet. Benny Larang er sønn av skipsrederen. Og for å gjøre det hele enda mer intrikat er også Nuff i familie med Larang. Nuff er nemlig halvsøster til skipsreder Alexander Larangs tidligere kone. Fra sitt første ekteskap har Alex sønnene Herman og Christian. Christian vil ekspandere aksjekapitalen i Larang Shipping. Det hele legger opp til litt av en suppe når flere mord skjer.

Rederfamilens innerste krets

Etter å ha nylig sett de to første miniseriene/sesongene av Helmer og Sigurdson, fortsetter jeg ved godt mot. Vi ser mye til Helmer i denne sesongen, imens unge her Sigurdson holder seg mest i bakgrunnen. Jeg hadde trodd at Helmer og Sigurdson skulle være mer i fokus når de etterforsket. Den man ser mest til i serien er Trond Steen. Han forsøker å oppklare drapene for å ha noe å slå i bordet med når han ved en senere anledning skal forsøke å renvaske seg.

Skipsrederen som alle vil overstyre

Lars Andreas Larsen spiller advokaten Benny Larang. Han virker som en artig skrue men det kan det ofte bli litt mye overspilling og jeg synes nok ikke at han er godt nok castet i denne sesongen. Overdramatisk er også Gisle Straume i sitt karakterskuespill av Alexander Larang, bare at ham liker jeg bedre i sin prestasjon. Larangfamilien er jo egentlig bare en gjeng med 'sosseklovner' som føles litt underlig når man sammenligner dem med mer gjennomsnitlige Nordmenn.

Helmer og Sigurdson virker litt lost i denne saken

Som vanlig begynner det hele med et mord. Men denne gangen ser vi hvem morderen er. Men det tar imidlertid noe lengre tid på å komme til det egentlige poenget, nemlig et mord man ikke vet hvem morderen er. Alt er mye mer rett frem enn den snedige første sesongen (Nitimemordet). Man øyner tidlig at det er noen som vil Larangfamilien noe vondt, men akkurat helt hvem det er, er ikke like lett å slå fast selv om serien forsøker å peke ut klare mistenkte. Vanligvis pleier slike hint å tyde på at det er en annen bedre opplysning, uten at jeg skal avsløre noe av løsningen på drapsgåten.

Det er veldig lite driv å spore i første episode av Solospill. Det begynner riktignok å dra seg mer til i andre episode. Miniserien Solospill er greit severdig om man ser bort fra det tidvise overdramatiske. Selve mysteriet er igrunnen heller ikke spennende nok. Med andre ord kommer ikke denne tredje omgangen opp til knærne imot den første. Den andre sesongen føltes også litt bedre enn Solospill, selv om det ikke er så mye.

- Helmer og Sigurdson - Nitimemordet - Helmer & Sigurdson - Sesong 1 - Strålende norsk og klassisk krimgåte
- Helmer og Sigurdson - Farlig yrke - Helmer & Sigurdson - Sesong 2 - Sekretærene som forsvant

Kritikker i media av S01