Anmeldelse av Gangsta - Sesong 1, japansk tv-serie fra 2015

Anime, Animasjon, Action, Drama Spilletid: 23 minutter

Gangsta - Sesong 1 - En lovende start utvikler seg til et rot

[Skrevet av: Ole Marius Repstad, Dato: 02.10.2015]

I den skitne byen Ergastulum følger vi ”rengjørerne” (Handymen) Nicolas og Worick. De håndterer jobber ingen andre vil ta. Når en ny gruppe prøver å trenge seg inn på territoriet deres, ender de opp med å ta inn et vitne istedenfor å kvitte seg med henne. Samtidig utvikler det seg et maktspill i byen.

Det er litt trist å skrive om Gangsta i disse dager. Grunnen til det er at animasjonsstudioet Manglobe, som står bak serien, og også mange andre mer eller mindre gode serier, har begjært seg konkurs etter å ha drevet på i 13 år. Enda tristere er det at deres siste serie før konkursen skulle bli en middelmådighet som Gangsta.

Gangsta tråkker opp i de gamle sporene til Cowboy Bebop, Trigun, Gungrave, Black Lagoon og Baccano. Det er en serie om kriminelle og som inneholder mye action. I motsetningen til de seriene jeg nettopp nevnte, har ikke Gangsta særlig mye annet enn stil å fare med.

I starten av serien fokuseres det på Nicolas og Worick, to karer som tar de skitne jobbene. Nicolas er muskelkraften og kjent som en såkalt Tag/twilight, dette er en fellesbetegnelse for avkom av stoffmisbrukere av stoffet Celebrer. Tags blir urettferdig behandlet og må følge flere prinsipper som er til fordel for vanlige mennesker. Nicolas vokser opp som en livvakt i husholdet til lagets andre halvdel, Worick. Worick er en smart rikmannssønn med et mildt sagt anstrengt forhold til sin far, men han greier til slutt å bryte seg fri fra husholdet.

Hadde bare de skarve 12 episodene bare dreid seg om disse karene og deres arbeid, kunne dette ha blitt en god serie. Dessverre blandes altfor mange karakterer inn i bildet, og jeg vet ikke lenger helt hvor serien står. I tillegg til disse karene har man politiet, de fire familiene, Paulklee-lauget og andre karakterer. Plutselig tar serien helt av med tanke på action, men det kommer ut av intet. Gangsta tar seg ikke god nok tid til å fortelle om alle de store spillerne som konkurrerer om makten. De tar en generell og overfladisk overgang, selvsagt, men på grunn av at vi følger Nicolas og Worick mesteparten av tiden, blir resten av rollegalleriet mer eller mindre kastet på oss når man går over til et større perspektiv.

På grunn av at Gangsta bare har 12 episoder som tar for seg i overkant mye, er det vanskelig å kunne si noe helt konkret om historien og karakterene, spesielt med tanke på hvordan sesongen ender; med alt oppe i luften. Og jeg tviler at vi får se en ny sesong med det første. Av det vi får se i Gangsta, vil jeg nok kalle det for et rot som lager mye ut fra ingenting. Det er lite oppbygging og momentene kommer litt brått på seeren. Karakterene får heller ikke tid til å utvikles i den grad som er nødvendig.

Men det starter faktisk lovende med mye god animasjon, en barsk visuell stil og mye energi. Karakteriseringene og bakgrunnshistoriene til Nicolas og Worick er også greie i denne typen serie, men etter hvert som serien drar seg til, blir animasjonskvaliteten verre. Detaljer forsvinner og det ser uklart ut. Noen vil nok gå lengre på dette punktet enn andre, men man vil nok ikke legge merke til det dersom man ikke ser etter det. Og som sagt spriker så historien i alle retninger.

Men hva med actionscenene, da? Jo da, de er flotte å se på starten. Actionscenene kommer forresten gjennom nevekamper og kamper med diverse våpen. Tags-karakterene bringer mye energi inn i kampene, og det burde gi grobunn for energiske kamper. Det er også tilfellet i starten. I andre halvdel, der det burde ha vært skikkelig animasjon for å fremheve det som burde ha vært de beste øyeblikkene, er det noe som skurrer. De er ikke spesielt imponerende, og jeg opplevde dem som kortere og mer underveldende enn de jeg fikk servert i starten.

Når jeg sier at Gangsta tråkker opp i gamle spor til mer kjente serier, mener jeg at Gangsta forsøker seg på mye av det samme som blant Baccano og Black Lagoon gjorde. Når jeg tenker på Baccano i denne sammenhengen, tenker jeg på alle de karakterene som får plass i en cirka like kort serie som Gangsta. Forskjellen er bare Baccano er utført til fingerspissene når det gjelder regi, manus og tempo. Der får alle nok tid på skjermen til å bli en del av den overhengende historien. Når jeg tenker på Black Lagoon i denne sammenhengen, tenker jeg på actionscenene og at man i Black Lagoon også har et lag som driver med skitne jobber. Gangsta når ikke høyden til Black Lagoon fordi Gangsta prøver å være større enn den er, mens Black Lagoon hele tiden holdt fokus på en ting av gangen.

Gangsta er en serie som trenger en ny sesong eller en ny adaptasjon. Denne adaptasjonen er mangelfull og underveldende med tanke på historien, karakterene og actionscenene i andre halvdel. Den første halvdelen er ganske god, og jeg satt egentlig med terningkast 4 før jeg begynte å skrive. Men det er greia når man skriver, ting endrer seg når man bare gidder å tenke over det man har sett.

Omtalespalte: Anime

Filmfront gir deg et unikt innblikk i anime gjennom anime-spalten. I denne spalten trekker vi frem noe av det merkelige og fantastiske som finnes av japansk animasjon eller anime om du vil, enten det er serier eller filmer. Med andre ord skraper filmfront overflaten av alt det anime har å by på.

Les flere spalteomtaler: Anime

Anmeldelser i media av S01