Anmeldelse av The Stranger, amerikansk film fra 1946

Drama, Film-Noir, Mysterie, Thriller Spilletid: 95 minutter

Solid på sitt beste, men blir kanskje for ordinær

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.10.2015]

Vi befinner oss i 1946. Alt åpner på kontoret til den Allierte krigsforbrytelseskommisjonen. En eldre herre ber vokterne holde celledøren åpen så en fange kan flykte. Herren mener det er deres eneste håp. Fangen rømmer og blir skygget. Han drar rett til nazisten Franz Kindler (Orson Welles), men klarer å riste av seg 'skyggen' Herr Wilson før møtet med Kindler. Men Kindler har forkledd seg med nytt navn og gifter seg høyt på strå. Ingen misstenker at Proffessor Charles Rankin er en krigsforbryter av verste slag. Han har slettet så og si alle spor som kan føle til ham. Men nå er Herr Wilson i samme småby som Rankin og han går grundig til verks for å forsøke å avsløre krigsforbryteren en gang for alle...

Dette var en film jeg ikke hadde hørt noe om på forhånd men kun plukket opp på nettsjappen fordi den var regissert av Orson Welles. Dette er den tredje filmen jeg ser som er regissert av Orson Welles. På filmrullkvaliteten å dømme er dette en svært slitt film, men det betyr ikke at den er dårlig av den grunn.

Filmen begynner som et meget interessant psykologisk spill. Rankin forsøker sitt beste for å holde masken men overfor Herr Wilson er det ikke lett å alltid si de rette tingene. Etterhvert får Wilson mistanke til Rankin, men det er ikke lett å skaffe beviser mot en mann som ingen kjenner skikkelig og har slettet alle spor som kan lede mot ham. Det er ikke enkelt når man vet hvem som er fienden, men ikke klarer å få noe på denne sleipe ålen.

Dette er en helt annen film enn de andre Welles-filmene jeg har sett. Denne er mye mer rett frem som et ordinært drama i begynnelsen. Man har riktignok film-noir-sjangeren som sniker seg inn fra siden og mysteriumet rundt Franz Kindler egentlig er og hva han har gjort i tillegg til spenningen som stiger i det etterforsker Herr Wilson forsøker å nærme seg sitt bytte. Det er dog noe litt eldre Hitchcock over filmen foruten at Hitchcock nok ikke ville avslørt så tidlig hvem som er krigsforbryteren, og spart på kruttet.

Orson Welles spiller krigsforbryteren på passende vis. Han er velartikulert og sjarmerende når han må. Scenen med middagsbordet viser dette da Kindler skal forklare Nazistenes filosofi uten å avsløre seg. Men selv om skuespillet er stødig i denne filmen er ikke Welles sin rolleprestasjon like sterk som de jeg har sett i de andre rollene hans. I de andre av Welles filmer er det alltid noen markante personligheter. Her er alt strippet mye mer ned. Dette er nok forsøk på å skape det mer naturlige. Vi får se at kjærlighet kan gjøre blind og at man ikke kan styre hvem man blir forelsket i.

I begynnelsen virker filmen lovende, men litt uti begynner jeg å tvile på den igjen. Alt virker som om filmen beveger seg i kjent territorium hele veien, men midtveis tar filmen en ny vending jeg ikke hadde sett komme. Derfra og inn får filmen mer krutt i presentasjonen. Mot slutten sitter man nærmest som klistret og følger alt som skjer med stor spenning. Det er flere gode scener i filmen som da Kindler dreper en mann i skogen og dekker ham til imens hans studenter løper rundt i skogen, men sluttscenen i klokketårnet tar kaken. Den er filmens store antiklimaks og sitter som en kule. Resten av filmen er også bra skrudd sammen, men innimellom er det litt smårusk i maskineriet som gjør at filmen ikke alltid er like vass.

Etter litt 'research' fant jeg ut at dette skulle være filmen som beviste at Orson Welles kunne lage en standard thriller og bevise at han kunne jobbe under filmstudioets sjefer og deres system. Jeg synes han får det veldig bra til, men det er ikke så mye fiksfakseri med denne filmen som de andre jeg nylig har sett fra Orson Welles sin hånd. Han klarer likevell å snike inn litt snaks underveis som gjør filmen verdt å se og litt til. Vi får noen langscener eksempelvis i skogen og disse føler jeg er litt av Welles sitt varemerke. Men dette er ikke akkurat den av Welles filmer som utfordrer deg mest. Det var svært vanskelig å trille terning for filmen. Det ble enten en sterk firer eller en svak femmer. Jeg tror jeg må ned på fireren for en film som ikke alltid leverer det jeg ønsker.

- Prosessen - En absurd opplevelse
- Touch of Evil - Welles mestrer film-noir til fingerspissene