Anmeldelse av The Lady from Shanghai, amerikansk film fra 1947

Kriminal, Drama, Film-Noir, Mysterie Spilletid: 87 minutter

Typisk film-noir

[Skrevet av: Ole Marius Repstad, Dato: 16.10.2015]

Den irske Michael O’Hara er en sterk og dyktig sjømann som faller for en gift kvinne. Den gifte kvinnen, Elsa, ber Michael om å bli en av staben på yachten hennes, noe han til slutt takker ja til. I skyggene lurer hennes ektemann, advokaten Arthur Bannister, og hans partner, George Grisby. Michael har uten å vite det ramlet inn i et mordkomplott.

Orson Welles er kjent som en av de store regissørene gjennom tidene. Med Citizen Kane satte han standarden for alle filmer som skulle følge, men selv de beste regissører har sine feiltrinn. Til tross for at han oppgis som ukreditert som regissør, vil The Lady from Shanghai være slikt feiltrinn. Da den først ble utgitt i 1947/48 fikk den en blandet mottagelse, men med tiden har den blitt bedre tatt imot. Jeg mener at den senere mottakelsen er uforståelig.

Handlingen er overdrevent forvirrende. Det tar ca. 20 minutter før filmen kommer skikkelig i gang, og det skjer ved at Arthurs partner, George Grisby, ber Michael om å myrde han for 5000 dollar. Det som følger er et langt større komplott som spinner seg rundt Michael, uten at den i særlig grad greier å engasjere meg. Komplottet er unødvendig innviklet og svakt utført, men likevel kan man gjette seg fram til slutten dersom man har sett andre filmer i sjangeren. Grunnen til at komplottet blir for innviklet er at det brukes for mange misledende triks i en altfor kort film. Hadde filmen vart i 30 minutter til, hadde det vært plass til å ikke være like vag. Det brukes altså for mye tid på å lure seeren og for lite på å engasjere seeren. Filmen skulle faktisk ha vært så lang som 155 minutter, men den ble klippet ned til 87 minutter, og det er nok noe av forklaringen på hvorfor handlingen fremstår slik.

The Lady from Shanghai starter som en typisk film-noir-film. Du har hovedpersonen, Michael, som har en trøblete fortid med mord på rullebladet, den gifte kvinnen som Michael faller for, Elsa, og du har ektemannen Arthur. Hva mer trenger du i en film-noir-film? Nesten ingenting. Og det kan jo funke, det, hadde det ikke bare vært for at jeg karakterene er akkurat slik jeg ramset dem opp, de er typer. Filmen kunne like gjerne ha blitt kalt ”En innføring i film-noir”.

Karakterene er bare skall og har ingen sjel. Michael er skrevet på en måte som gjør at han selv ikke vet hva han vil. Han holder på en mening helt til han av en eller annen uforklarlig grunn ikke gjør det lenger. I første rekke tenker jeg på når han egentlig ikke vil jobbe for Elsa, men ender opp der likevel. Ting bare skjer uten oppbygging, og når karakterene ikke har motiver for det de gjør, er det heller ikke noe poeng i å skrive dem slik. Elsa, Arthur og George er ikke like dårlig skrevet som Michael, dette kommer av at de faktisk har motiver. Uheldigvis er motivene bakt inn i det innviklede komplottet og kommer ikke tydelig fram. Arthur er bare en sleip advokat som er der for å virke truende, mens den enda sleipere George Grisby er bare der for å sette i gang en kjedereaksjon. De er der for å tjene handlingen, men ikke delta i særlig stor grad selv.

Skuespillerprestasjonene varierer i stor grad i The Lady from Shanghai. Orson Welles kan være stødig som skuespiller også, men her er han helt på bærtur i rollen som Michael. Hovedgrunnen til det er den fæle irske aksenten han prøver å tviholde på gjennom filmen, men ser ut til å glemme halvveis. I tillegg mumler han noe avsindig, og uten teksting er det vanskelig å skjønne hva han sier. Rita Hayworth, i rollen som Elsa, ser mest ut som at hun helst ikke vil være der og bare går gjennom fasene. Rollen krever følelser, men prestasjonen hennes gir meg ingenting. Everett Sloane som Arthur Bannister blir redningen, han har en truende tilstedeværelse og virker alltid som den smarteste fyren i rommet. Han redder dermed deler av filmen for meg.

For meg virker The Lady from Shanghai som et av Welles’ minst gjennomførte verk når det gjelder handling og manus. Jeg bryr meg verken om handlingen eller karakterene. Eller, det blir feil å si bastant at jeg ikke liker handlingen. Det er deler av noe som kunne vært skikkelig bra her. Den andre akten retter nesten opp i den trege starten, og deler av den tredje akten likeså. Men når det så ender som det må, føler jeg at jeg får lite igjen for tålmodigheten min, og det trodde jeg ikke at jeg kom til å si om en film som bare varer i ca. halvannen time.

På det tekniske plan kan jeg heldigvis gi noe skryt. Det er fortsatt snakk om en typisk film-noir-film, men skyggebruken er godt utført, og det samme er mesteparten av hvordan det som er filmet på nattestid. Mot slutten er det også god bruk av enkle effekter og kulisser som gir filmen litt variasjon, noe filmen trengte etter den trege starten.

The Lady from Shanghai hadde potensial, men det kastes på sjøen av en handling som kunne vært bra, uheldigvis ser vi bare små øyeblikk av dette, og de kommer ikke før fra og med halvveis i filmen. Karakterene er tomme og gir meg ingenting, de fleste av skuespillerprestasjonene likeså. Everett Sloane er den eneste som leverer mer enn godkjent. Likevel skal det sies at filmen på det tekniske plan ser bra ut.

- Prosessen - En absurd opplevelse
- Touch of Evil - Welles mestrer film-noir til fingerspissene