Anmeldelse av The Magnificent Ambersons, amerikansk film fra 1942

Drama Spilletid: 88 minutter

Klassisk familiesaga om et samfunn i endring

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.10.2015]

Vi skal til Midtvesten i Amerika på slutten av 1800-tallet. Filmen forteller historien om Isabel Amberson Minafer og hennes sønn George. De kommer fra en familie fra den øvre middelklassen som opplever tilbakegang i årene før det nye århundret. Under den industrielle og teknologiske revolusjonen skjer det destruktive forandringer innad i familien. Etter døden av Isabels ektemann, Wilbur, begynner Isabel å fange interessen for Eugene Morgan som hun kjente fra årene før sitt ekteskap med Wilbur. George liker ikke denne romansen og forsøker å gjøre alt i sin makt for å ødelegge morens romanse, men på veien faller han for Eugenes datter Lucy. Igjen opplever Amersonfamilien ulykke og det hele blir langt i fra slik George hadde sett for seg...

Åpningen er svært fiffig skapt og er en snedig begynnelse på filmen. Vi får der fortalt hvordan livet i denne fredelige byen er. Storheten til familien Amberson begynte i 1873. Deres kvaliteter varte imens de så deres landsby og vokse og bli en by. Alle kjente alle i byen. Den eneste kollektive transportmiddelet var gatebussen trukket av hester. Men så endrer alt seg i løpet av noen tiår og omveltningene er mange og store. Vi får oppleve dampdrevne biler og annen ny teknologi.

Filmen er basert på forfatter Bootth Tarkingtons roman med samme navn som filmen. Dette er den andre filmen til Orson Welles og det som skulle bli videreføringen av hans virke som filmskaper etter den ikoniske debutfilmen, Citizen Kane. Debufilmen var svært særegen, og denne andre filmen til Orson Welles er ikke like genial og original. Dette er en helt annen film enn Citizen Kane, men er ikke dårlig av den grunn. Welles treffer på mye i bokfilmatiseringen av rikmannsfamilien, men for de som ikke elsker sjangeren, kan dette raskt bli litt traust og kjedelig.

Det eneste dumme med denne filmen er at den aldri ble helt slik som Orson Welles ville. Filmen gikk langt over budsjett og prøvevisningene ble ikke som forventet derfor klippet man om filmen og gjorde den kortere. Og i protest ødela Welles sin egen versjon for at filmen ikke skulle endres noe mer. Da kan man bare undre over hva den hadde blitt om mesteren hadde fått bestemme alt selv. Noe av det Welles var forbannet over var at slutten var gjort lysere enn den han hadde laget. Den omklippede versjonen som foreligger av filmen er med andre ord en meget varmere og hyggeligere film enn den Orson valgte.

Welles prøver seg stadig på nye filmer og sjangere. Denne gangen har han forsøkt seg på et kostymedrama om en rikmannsfamilie. ‘The Magnificent Ambersons’ er en film der skuespillerne gir sitt ytterste. Dette er en av de få Orson Welles-filmene der ikke Orson Welles er med som profilert skuespiller, riktignok er han fortellerstemmen i filmen, men vi ser imidlertid ikke noe til ham. Ideen for filmen er også ganske grei med at vi følger den rike eliten som danner aristokratiet. Ambersonfamilien gjør stort sett hva de vil og den unge sønnen Georgie vokser opp med sølvskje i munnen og er litt av en arrogant drittsekk som alltid skal påpeke at han kommer fra en god familie.

Filmen er veldig bra laget. Alt er passe kunstnerisk formidlet. Vi får historien fortalt med en rekke snedige kameravinkler og en rekke andre kule kameraeffekter. Blant annet får vi se en effekt med kameraet. Man merker med andre ord at man opplever en solid filmskaper av god gammel årgang. Filmen har høy klasse med en del scener som gir masser av stemning og kvalitet til filmen. Vi får noen stemningsskapende scener ute i snøen, litt småhumor når George som må dytte bilen i snøen og samt at man deler øyeblikkene med både kjærlighet og død til familien Amberson.

Med å endre fokuset på det dystre, mister filmen noe av sin kraft, det er sikkert dette Orson Welles ikke likte. Filmens største svakhet er at den kan virke noe traust og for positiv til tross for at man skjønner at det ligger mye mørkere elementer bak som ikke vises. For min del ligger filmen å vipper mellom fire og fem på terningen, men det er noe i meg som gjør at jeg ikke klarer helt å omfavne alt jeg får presentert. Følte at filmen forsvinner litt i mengden til tider og ikke alltid klarte å holde helt på min oppmerksomhet. Men om man er Orson Welles-fan, elsker kostymedramaer eller fortellinger om eldre tider, er dette filmen du må få med deg.

- Prosessen - En absurd opplevelse
- Touch of Evil - Welles mestrer film-noir til fingerspissene