Anmeldelse av Non Non Biyori - Sesong 1 (のんのんびより), japansk tv-serie fra 2013

Anime, Animasjon, Komedie Spilletid: 24 minutter

Non Non Biyori – Sesong 1 og 2 - Det er umulig å ikke trekke på smilebåndet

[Skrevet av: Ole Marius Repstad, Dato: 26.10.2015]

På landsbygda, i Asahigaoka, følger vi en liten gjeng som går i forskjellige klasser, men som okkuperer det samme klasserommet på en liten skole, i deres hverdag.

En gang i blant kommer det en serie som burde være umulig å mislike dersom man ikke er lagd av stein. Jeg tenker på serier som Usagi Drop og Barakamon, serier med en stemning som uuttalt sier avslapping og 20 minutter med humor og sjarm. Non Non Biyori faller innenfor denne kategorien.

Når man tenker på avslappende serier, så tenker man ofte på hverdagslivsjangeren (slice of life), der det egentlig ikke skjer noe som helst, man ser jo bare hva diverse karakterer foretar seg i hverdagen. Det er også tilfellet for Non Non Biyori. Her finnes det nesten ingen historie eller kompleksitet. Det er bare snakk om barns opplevelser på landsbygda. Hverdagslivsjangeren er vanskelig å mestre, og det å gjøre noe som nesten ikke har en historie interessant, er noe som bare et fåtall serier greier.

Disse barna befinner seg i Asahigaoka. Asahigaoka er et lite sted med bare en liten skole. Alle barna sitter i det samme klasserommet, uansett hvilket klassetrinn de er i. Vi følger den energiske førsteklassingen Renge Miyauchi, Koshigaya-søsknene Komari, Natsumi og Suguru og den nye eleven Hotaru Ichijou i deres hverdag. I tillegg er Renges søster, Kazuho, læreren deres.

Det trengs ikke flere karakterer for å lage god komedie. Hver av karakterene har sine karaktertrekk, som ofte kommer i konflikt med hverandre, og disse utnyttes godt for å skape latterlige situasjoner og overdrivelser. Overdrivelsene tas heldigvis ikke så langt at man kalle det for smakløst eller irriterende. Når de spiller på karaktertrekkene som utgangspunkt for konfliktene, er det flere vitser som går igjen. Man har for eksempel Renges unge og elskverdige naivitet som gjør at hun tror på alt det som sies, noe som gjør at man får se når situasjonene kommer ut av kontroll. Vel, så ut av kontroll man kan få det i slike små situasjoner, i det minste. Av andre eksempler kan jeg ramse opp Komaris høyde som ofte blir tatt opp i hverdagssituasjoner. Komikken her stammer som regel fra erting fra hennes søster, Natsumi, eller at femteklassingen Hotaru er høyere enn niendeklassingen Komari.

I tillegg til at noe av komikken stammer fra karaktertrekk, har Non Non Biyori også annen komedie å by. Det er noe innslag av slapstick, men mest av alt er det smartere vitser som spiller på hverdagssituasjoner, søskenforhold og barn som prøver å oppføre seg voksent. Dog er det ikke skrevet slik at barna oppfører seg som voksne til vanlig, noe som en del serier har en tendens til å gjøre. Barna oppfører seg som barn, men de prøver å spille mer voksne enn det de er. Dette er tegn på god skriving fra noen som husker hvordan det er å være barn. Man kan også si at det varieres godt med komikken, og at den ikke blir for ensporet eller lener seg overdrevent mye på det samme.

Jeg sa at Non Non Biyori nesten ikke hadde noen historie, og det er sant, men selv om Non Non Biyori ikke har en overhengende historie, er det likevel små historier som fortelles innenfor et hverdagslig perspektiv. Et besøk fører til noe annet, flere tradisjoner i løpet av året skal feires og så er det en utforsking av landsbygda gjennom hele serien. Utforskingen av landsbygda er helt klart det beste ved serien fordi når man ser nye ting fra et barns perspektiv, virker alt så nytt og fremmed, og det er noe Non Non Biyori greier å få frem.

Det som det derimot ikke kan sies å være mye av, er karakterutvikling. I omtaler sliter jeg ofte med hva jeg skal legge vekt på innenfor gitte sjangre. For meg koker hverdagslivsjangeren ned til to ting: Komedie eller drama. Greier den å more meg på et eller annet vis, greier jeg å overse at det vanligvis ikke er noen særlig utbredt form for karakterutvikling i sjangeren. Og det greier jo Non Non Biyori helt strålende.

Komikken er dog ikke grunnen til at jeg kommer til å huske serien. Den utrolige sjarmen og avslappende atmosfæren Non Non Biyori tilbyr, er grunnene til at jeg kommer til å huske denne serien. Det som skaper denne stemningen er den fargesprakende visuelle stilen som sier sukkerspinn, godsaker og bare gode ting, med dette greier Non Non Biyori å skape en oppløftende stemning som selv ikke de største grinebiterne burde kunne stå imot. I tillegg blandes enkel fløytespilling inn i den avslappende pakken og sørger for den såkalte legende effekten.

Animasjonsmessig er det helt greit, og det byttes til tider mellom stil for å fremkalle komisk effekt, noe som funker mer eller mindre bra. Til tross for at jeg ikke er noen stor tilhenger av å endre stil for å understreke vitser i seriøse serier (les: Yona of the Dawn), vil jeg si at det helt klart hører mer hjemme i hverdagslivsjangeren enn det gjør i seriøse serier med mørkere tematikk. Og til slutt vil jeg si at stemmeskuespillerne spiller godt på hverandre og leverer prestasjonene som et lag, og leveringen i seg er knakende god og stemmene passer karakterene helt, til tross for at karakterene blir spilt av voksne stemmeskuespillere.

Non Non Biyori er en sjarmerende og avslappende serie som leverer komedie som man enten smiler eller ler av. Den bommer riktignok noen ganger, men det er sjeldent at det skjer.

Omtalespalte: Anime

Filmfront gir deg et unikt innblikk i anime gjennom anime-spalten. I denne spalten trekker vi frem noe av det merkelige og fantastiske som finnes av japansk animasjon eller anime om du vil, enten det er serier eller filmer. Med andre ord skraper filmfront overflaten av alt det anime har å by på.

Les flere spalteomtaler: Anime

Anmeldelser i media av S01