Anmeldelse av I'm a Degenerate, australsk kortfilm fra 2014

Kortfilm, Komedie, Drama, Kriminal Spilletid: 17 minutter

Det er ikke lett å være junkie..

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.11.2015]

Kortfilmen handler om den rus avhengige Kris. En dag plukker han opp søsteren fra skolen samme dag som den nyfrelste psykopaten Ronnie kommer ut av fengsel. Ronnie er ute etter hevn på Kris for å ha satt et jomfruskudd på nevøen hans. Det blir med andre ord en stri dag for Kris...

Ikke ofte at jeg anmelder kortfilmer, men noen ganger må jeg jo ta slike utfordringer. Følte at jeg måtte si noen ord om "I'm a Degenerate" som jeg så på Kanal H. En kortfilm laget med stort filmhjerte av en, for meg, ny norsk filmskaper (Aleksander Tranberg). Alltid spennende å se signaturen til unge sultne filmskapere som brenner for filmfaget.

Det er svært vanskelig å lage god kortfilm med sparsomme midler, særlig når man snakker lyd med dialog også. Dette er åpenbart laget på et svært lite budsjett. Derfor er lyd og bilde litt der etter, men det gjør igrunnen ikke så mye, fordi det er viljen til å lage stødig film som teller. "I'm a Degenerate” har mye av denne viljen innimellom. Alt begynner veldig lovende med en start som får deg lyst til å se mer. I midten av filmen går kortfilmen mer tom for krutt, før den bygger seg opp igjen mot noen rare, men fine øyeblikk mot slutten. Musikken tar ikke veldig mye plass i kortfilmen, men er med på å sette en både lettere og komisk atmosfære til tider.

Regissør Aleksander Tranberg har åpenbart et talent for film og det kommer frem igjennom denne flotte kortfilmen. Han er dog noe uferdig ennå, men denne filmen har bra klipp og er stødig fotografert med passe stilige kameravinkler. Alt er filmet med et håndholdt kamera og det er mye vilje i enkelte sekvenser. Særlig likte jeg åpningsscenen der vår badass poserer foran kamera og tar seg et trekk av sigaretten. Videre er også joggesekvensen herlig kokt sammen med både junkien og hans mor som forsøker å få mosjonert ungdommen. Med andre ord blir det en del artige kontraster i filmen, både med moren og den søte lille søsteren til den tøffe hovedpersonen.

Skuespillet er passe stødig og fungerende for en slik kortfilm. Vi får litt av noen narkotyper. Tom McCathie er herlig som den kriminelle psykopaten Ronnie. Han både ser, høres og oppfører seg som en ekte filmpsycho. Men den som bærer filmen er Benjamin Hoetjes. Han ser virkelig ut som en filmstjerne med et utseende som føles litt som en kryssing mellom Jude Law og Johnny Depp.

Kortfilmen fungerer som et slags actiondrama med litt komisk vri. Alt har en veldig lett tone og filmen er kreativt skutt. Det er mye fortellervilje i filmen. Om Tranberg hadde jobbet litt mer med manuset kunne dette blitt en innertier. Men jeg koste meg bra med denne kortfilmen. Ser en del kortfilmer og denne klarer seg bra iforhold til havet av korte godbiter som finnes der ute. Jeg kommer i alle fall til å følge med Tranberg og håper at han involverer seg i videre og større filmprosjekter. Om du trenger et lite avbrudd i hverdagen er "I'm a Degenerate" noe du bør sjekke ut. Du kan se filmen på 'Kanal H' enten på facebook eller via Haugesundskanelens nettside.

Omtalespalte: Kortfilm

En kortfilm varer vanligvis under 30 minutter og formatet er en mye brukt variant for nye filmskapere for personlig utvikling.

En kortfilm kan betegnes som alt i fra en reklamefilm, dokumentar, opplysningsfilm eller som novellefilm. Mang en kjent filmskaper har derfor startet sin karriere og kunsteriske utvikling med å lage kortfilmer.

Kortfilmen har mange egne filmfestivaler, her i Norge blant andre Kortfilmfestivalen i Grimstad.

Les flere spalteomtaler: Kortfilm

Les mer om kortfilmen