Anmeldelse av Run, norsk kortfilm fra 2016

Kortfilm, Action Spilletid: 12 minutter

Run - Trailer 30.05.2016

Haugesunds første actionfilm er underholdende!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.12.2015]

Filmen begynner sterkt og brutalt med at en desperat mann stikker en kniv i magen på en ung dame. Vi ser at han tar det tungt og angrer, men hva har egentlig skjedd?

Jeg var så heldig å få se den norske kortfilmen ‘Run’ før den første offisielle visningen. 'Run' er Haugesunds første actionfilm, og regissørens, Cato M. Ekrene, internasjonale gjennombrudd som regissør og hovedprodusent. Fra før har Cato laget dokumentaren ‘Kampen mot vekten’, som var en film skapt på svært sparsomme midler. ‘Run’ er også laget på et stramt budsjett. Budsjettet er på skarve 500 000 kroner. Filmen er laget på dugnad og ingen har fått lønn underveis.

Kortfilmen, ‘Run’, tar tak i deg fra første stund. Jeg liker veldig godt manuset for filmen som virker som et ypperlig utgangspunkt for en kortfilm. Måten historien er presentert på er ganske underholdende. Vi begynner med slutten og så får vi presentert bakgrunnshistorien. Likte også den fiffige djevelske sirkelen med en 1000 lappen som skifter hender. Filmen viser at mennesker kan gjøre feil i desperate situasjoner. Det er menneskelig å feile, men noen feil har større følger enn andre. Vi får se en handlekraftig kriminell mann. Han handler på instinkt og gjør store feil som han åpenbart angrer på. Det er ikke lett å være menneske, enten man er på den ene eller andre siden av loven.

Musikken er pertentlig og setter en ekstra piff på stemningen med skikkelige strykere og piskende trommer i løpesekvensen. Men der musikken stopper og stillheten og replikkene tar over føles filmen litt mer naken. Men det er slik det blir når man har lavere budsjett, da blir nødvendigvis ikke lydmiksen like bra. Men dette er bare småplukk. Lyden er aldri noe som plager deg mens du ser. Alle snakker også svært tydelig og bildet taler også godt for seg selv.

Skuespillet er imidlertid stødig servert. Kim Sønderholm passet perfekt i hovedrollen. Han spiller rollen skremmende bra i rollen som narkoman. Jørgen Langhelle gjør også mye for filmen. Han spiller sin rolle med stor pondus.

Når man ser bort fra litt teknisk plukk med lyden, er dette en meget godt gjennomført kortfilm. Jeg tenker at Cato M. Ekrene gjør en super jobb som regissør for ‘Run’. Han har virkelig klart å få frem et bra uttrykk i filmen og fotoet ser bra ut til en hver tid. Kameravinkler føles bra varierte. Jeg likte også veldig godt vrien på filmen med at vi får se en dramatisk situasjon og så får vi se hva som har skjedd i forkant etterpå. Det er heller ingenting å si på entusiasmen til produksjonen. De satser høyt og vinner.

Filmens tittel lover løping og det får vi i stor actionstil med politi og full pakke. Og det er nettopp denne løpesekvensen gjennom Haugesunds gater samt stemningen i dramaet som er det beste med filmen. Dette er både drivende action og sterkt drama i en og samme pakke. Filmen er ikke så lang, men tar seg likevel god tid og det er også bra driv i filmen. Historien og plottet er med andre ord utnyttet til det fulle.

Bedømmingen var litt vanskelig. Deler av filmen er veldig fengende, men så er det noe småpirk der filmen får seg noen små skrubbsår. Men alt i alt føler jeg at dette er en meget underholdende film på flere plan. Det at ikke lydmiks og lyd er 100% på topp hele veien, er ikke noe jeg trekker så mye for når filmen er laget uten lønninger til de som er med. Jeg premierer med andre ord entusiasmen med det å lage film, og der skårer denne filmen høyt. Kortfilmen, ‘Run’, sikter høyt og leverer overraskende stødig. Filmen ligger et sted mellom en sterk firer på terningen og en svak femmer i hvordan kortfilmen tok tak i meg. Jeg velger å la tvilen komme produksjonen til gode og ruller en svært forsiktig femmer på terningen.

Hvordan se filmen?
Om du tenker å oppleve filmen kan du gjøre det på premieren på Den Norske Filmfestivalen i Haugesund, 2016.

- Run Faster - Underholdende og actionpreget novellefilm

- Kampen mot vekten - Interessant dokumentar med en modig kvinne i spissen

Omtalespalte: Kortfilm

En kortfilm varer vanligvis under 30 minutter og formatet er en mye brukt variant for nye filmskapere for personlig utvikling.

En kortfilm kan betegnes som alt i fra en reklamefilm, dokumentar, opplysningsfilm eller som novellefilm. Mang en kjent filmskaper har derfor startet sin karriere og kunsteriske utvikling med å lage kortfilmer.

Kortfilmen har mange egne filmfestivaler, her i Norge blant andre Kortfilmfestivalen i Grimstad.

Les flere spalteomtaler: Kortfilm

Les mer om kortfilmen