Anmeldelse av Varg Veum - Falne engler, norsk film fra 2008

Drama, Kriminal Spilletid: 90 minutter

Varg Veum-film på sitt ypperste!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.09.2008]

En ung dame blir funnet hengt i en hvit kjole. Etterforskerne tror dette er selvmord helt til en annen dame blir hengt i samme stil. Hvorfor blir de myrdet på denne måten? Og hvem er morderen? Jakten er igang....

Regissør Morten Tyldum, som fra før har gjort feelgood-filmen Buddy, leverer fremragende i sin andre spillefilm. Dette er meget annerledes film enn sin første på mange punkt. Her presenteres en god historie med bra dynamikk.

Filmen klarer å holde en veldig god nerve igjennom hele filmen. Jeg liker at mysteriet ser håpløst ut fra start og at man sakte men sikkert blir matet med informasjon, og mysteriet pusles bit for bit.

Trond Espen Seim og Bjørn Floberg er et veldig bra team som har kommet bedre og bedre inn i rollene sine fra film til film. Seim passer perfekt i rollen som den litt frynsete Varg og Floberg er den stødige og rutinesterke Hamre. I andre roller finner vi en god del kjente skuespillere som vi har sett i andre sammenhenger fra før.

Dette er den helt klart beste Varg Veum-filmen så langt. Dette fremstår som bra autentisk i en meget dyster historie. For en bergenser blir det ekstra underholdende å kunne kjenne igjen stedene i Bergen der saken foregår. Det blir spennende å se om hvordan utviklingen blir i kommende Varg Veum-filmer.

- Varg Veum - Kalde Hjerter - Solid Veum-avslutning
- Varg Veum - De døde har det godt - Ny Veum på det jevne
- Varg Veum - Svarte får - Skuffer ytterligere
- Varg Veum - Dødens drabanter - Et lite steg opp igjen
- Varg Veum - I mørket er alle ulver grå - Friskere Veum!
- Varg Veum - Skriften på veggen - Stødig gjensyn med Varg Veum
- Varg Veum - Tornerose - Brukbar oppfølger
- Varg Veum - Din, til døden - Varmere Veum som nok en gang leverer
- Varg Veum - Kvinnen i kjøleskapet - Mer bergensk Veum og nok en grei film
- Varg Veum - Begravde hunder - Svak og lite spennende omgang Veum
- Varg Veum - Bitre blomster - Okei begynnelse for det store norske krimeventyret

- Passengers - Fin innpakning, mer vimsete og hul inni
- The Imitation Game - Knallsterk historie, Hollywood-style
- Hodejegerne - Vellykket tett thriller!
- Buddy - Mye sjarm i Buddy

• Sandefjords Blad