Anmeldelse av One Punch Man - Sesong 1 (ワンパンマン), japansk tv-serie fra 2015

Action, Komedie, Sci-Fi, Parodi Spilletid: 24 minutter

One Punch Man – Sesong 1 – Skal man se en animeserie fra 2015, så er det denne

[Skrevet av: Ole Marius Repstad, Dato: 20.12.2015]

Saitama kan slå hvem som helst med ett slag. Han ser hele tiden etter sterke motstandere, men må hele tiden innse at motstanderne ender opp med å skuffe ham. Kan han finne en verdig motstander?

Det skjer bare en gang i året at det dukker opp en serie som One Punch Man, en serie som tar alle med storm og blir et fenomen som bryter seg løs fra anime-samfunnet. Når det først skjer, er det greit å vite om serien er verdt all oppmerksomheten.

Først og fremst er det greit å vite at One Punch Man er en parodi på superheltsjangeren. Hovedpersonen er den sterkeste og kan slå hvem som helst med ett slag. Det harseleres med sjangeren og viser hvor tåpelig den egentlig er når alt kommer til alt.

Men går man ikke lei en serie der hovedpersonen kan ende en kamp med ett slag? Dette var det åpenbare spørsmålet jeg stilte meg før serien startet. Til min store overraskelse var ikke dette tilfellet. Det er flere grunner til det, og jeg kan greit nevne faktorer som karakterene, variasjonen, handlingen, humoren og animasjonen med en gang.

One Punch Man har ingen overhengende historie, men isteden korte, sammenhengende fortellinger på to-tre episoder eller fortellinger innenfor enkeltepisoder. Utgangspunktet er at Saitama har brukt tre år på å bli en helt som kan bruke ett slag til å vinne enhver kamp og i prosessen blitt skallet. Han søker mektige fiender, og i hans søken blir han venn med cyborgen Genos og medlem av Helteforeningen. Man kan muligens si at Helteforeningen gir serien en bitteliten overhengende historie ettersom mye går ut på at Saitama skal klatre på rangeringstavlen.

Historien er ikke spesielt dyp, og for en serie som ikke er ment å tas seriøst, passer dette bra. One Punch Man tar heller ikke seg selv seriøst og vet at alt er sykt latterlig og ubegripelig. Mye av dette skyldes hovedpersonen selv, Saitama aka One Punch Man, han har absolutt ingen gjenkjennelige karaktertrekk. På utsiden er han nærmest som et skall, helt motsatt av de fleste superhelter. I tillegg er det at han er skallet helt motsatt fra annen bruk av hår i anime, ofte blir det brukt for å vise en karakter som når et nytt nivå, eks. i Dragon Ball. Saitama er en parodi på alle superhelter, men fremstår allikevel som noe nytt.

Karakterene i One Punch Man er helt spinnville og tilbyr god underholdning når de møter opp til kamp. Selv om det først og fremst er et overordnet fokus på action karakterene imellom, er det også nok av god karakterutvikling og skriving som gjør dem troverdige, vel, i det minste så troverdige man får superhelter. Saitama vil bare møte sterkere motstandere, men må innse gang på gang at skuffelsen ikke er til å komme unna. Vi får se hvordan han takler dette, mens vennen Genos på sin side bare ønsker å bli like sterk som Saitama og vi får se hvordan han ønsker å oppnå dette.

Noe jeg ikke forventet fra One Punch Man var at det skulle være så morsomt som det var. Komikken kommer av hysteriske ansiktsuttrykk fra Saitama, ubegripelige situasjoner, dialogutvekslinger og ren tilfeldig humor. Det morsomste er kanskje når ansiktsutrykket til Saitama endrer seg. Vanligvis er han helt blank, men når skaperne ønsker å vise frem en spesiell følelse, kommer dette godt frem i ansiktsuttrykk. Et av mine favorittøyeblikk er når en fiende prøver å komme seg vekk, men ender opp med å bli tatt igjen av en leken Saitama. Noe annet som er morsomt ved serien, er hvordan det lekes med karakterdesign og hvor overdrevne alle monstrene ser ut.

Og så har man actionscenene. Det er lenge siden jeg har sett noe så tilfredsstillende, så lekent og så underholdende. Actionscenene er overdrevne, og ingenting er så tilfredsstillende som når Saitama bruker ett slag mot fiender som hoverer i flere minutter, som er nok en parodi på sjangeren.

Men One Punch Man har substans også, og er ikke bare en actionkomedie som er ment å underholde. I tillegg til et fokus på å bli sterkere (gjelder flere karakterer i serien), greier One Punch Man også å få med seg flere perspektiver, og peker blant annet på hvordan vanlige borgere reagerer når heltene redder byene på bekostning av at byene ødelegges. Heltene blir fremstilt som skurker, spesielt Saitama får gjennomgå. Dette lar en tenke på hvordan man behandler heltene sine og hva man tenker om ting som man egentlig ikke vet noe om.

Til tross for at Madhouse visstnok bare skal ha hatt et normalt budsjett for serien, ser likevel One Punch Man uendelig mye bedre ut enn mange andre serier. Dette er dedikasjon til mediet fra animatørene. Animasjonen er konsistent gjennom hele sesongen, men høydepunktene er selvsagt actionscenene som har en flyt som er vanskelig å fatte hvordan de har oppnådd, spesielt en viss scene i episode 5 er svært imponerende. Det skulle ikke være mulig med et vanlig budsjett, men de har altså greid det. Og i vanlig Madhouse-stil er det heller ikke noe å klage på ved den til tider barske, men realistiske visuelle stilen, musikken eller stemmeskuespillerprestasjonene som er levert av Madhouse-kjenninger som Mamoru Miyano og Rikiya Koyama. Makoto Furukawa som Saitama treffer godt på leveringen av tørre vitser og Saitamas avslappede og distré karakter.

One Punch Man er verdt hypen og vel så det. Jeg har egentlig ingen reelle klager på serien etter en sesong med så mye moro som bare Madhouse er i stand til å levere. Noen vil kanskje oppfatte karakterene som litt tomme dersom man ikke ser på serien som en parodi på alt som eksisterer innenfor superheltsjangeren. Tar man One Punch Man seriøst, vil man nok ikke like den.

Omtalespalte: Anime

Filmfront gir deg et unikt innblikk i anime gjennom anime-spalten. I denne spalten trekker vi frem noe av det merkelige og fantastiske som finnes av japansk animasjon eller anime om du vil, enten det er serier eller filmer. Med andre ord skraper filmfront overflaten av alt det anime har å by på.

Les flere spalteomtaler: Anime

Anmeldelser i media av S01