Anmeldelse av Little Witch Academia (Ritoru Witchi Akademia), japansk kortfilm fra 2013

Animasjon Spilletid: 26 minutter

Hvis Harry Potter hadde blitt anime…

[Skrevet av: Ole Marius Repstad, Dato: 11.01.2016]

Som barn blir den ikke-magiske jenta Atsuko Kagari inspirert av Shiny Chariot, ei heks med uortodokse trylleformler. I håp om å bli like fabelaktig som Shiny Chariot, ønsker hun å uteksamineres ved Witch Academia, en magiskole. Her blir hun overrasket over hvor dårlig likt Shiny Chariot er i den magiske verden og må selv hevde seg på skolen.Introduksjonstekst

Little Witch Academia er et anime mirai-prosjekt (Young Animator Project) som kom ut i 2013. Poenget med dette opplegget er å gi nye talenter muligheten til å skape noe originalt som skal vare i cirka 25-30 minutter. Animasjonsstudioet Trigger bistod i prosjektet.

Little Witch Academia er en lynkjapp kortfilm som varer i 26 minutter, men det føles ut som at den bare varer i fem, ettersom at alt går så raskt fra det ene momentet til det andre. I begynnelsen går det nok litt for fort. Her blir man presentert for Atsuko som ser på en opptreden av Shiny Chariot, mens man få minutter senere har hoppet frem i tid og er på magiskolen Witch Academia. På magiskolen blir vi tatt gjennom hverdagen hennes i korte trekk, og det gjøres smidig, kjapt og med en god dose humor.

Men hun er ikke alene på skolen, og vennene Sucy Manbavaren og Lotte Yansson står ved hennes side når andre halvdel utfolder seg. For mesteparten av filmen går ut på at Atsuko endelig skal få vise seg frem under en skattejakt i en labyrint, og det er her det tar av idet Atsukos rival, Diana Cavendish, slipper løs en drage.

Handlingen er rett frem og direkte, og også svært underholdende. Det er umulig å ikke bli underholdt av Little Witch Academia som hele tiden innfører noe nytt, men som aldri stopper for å gi seeren en innføring i alt som foregår. Hvis jeg skal trekke frem en sannsynlig inspirasjonskilde, vil det nok være naturlig å peke på Harry Potter, bare at i Harry Potter stopper man opp for å si hva som faktisk foregår. Little Witch Academia driver bare videre med ren underholdning, hadde man trappet litt ned på tempoet, kunne det ha blitt enda bedre.

Med det høye tempoet som Little Witch Academia holder, skulle man tro at det ble liten tid til karakterene, men det gjør det faktisk ikke. Den første halvdelen viser dem greit frem. Atsuko er knapt middelmådig når det gjelder magi, men det kommer nok av at hun ikke prøver så hardt som hun burde for å nå opp til idolet sitt. Men likevel er hun en man kan heie på, noe som mest kommer av hun ses ned på av andre. Hvis vi skal ta det litt lengre, kan man si at Little Witch Academia handler om Atsukos selvhevdelse og et ønske om å vise at hun er like god som de andre. I andre halvdel kommer denne tanken godt til syne under klimakset, og det gjøres det til gagns.

Noe som plager meg ved Little Witch Academia er at filmen aldri besvarer hvordan Atsuko kom seg inn på skolen, og det blir heller aldri forklart noe som helst om den magiske verdenen. Noe må man ofre i en kortfilm, men dette burde kunne man ha fått med en i dialog, kanskje kunne det ha vært en nedlatende kommentar fra Diana Cavendish, men det skjedde aldri. Når jeg er inne på dialog, så er faktisk Little Witch Academia morsommere enn det jeg hadde trodd. Mye av humoren kommer av at Atsuko ikke passer helt inn i den magiske verdenen og sliter med ting som de andre elevene tar som en selvfølge. Det kunne ha blitt trådd feil ved at man dumper hovedpersonen i søla, men det gjør det ikke. Istedenfor fyrer det opp under karakterutviklingen og drivkraften til Atsuko, noe som gjør henne til en mer interessant karakter.

På produksjonssiden er det over all forventning av hva man kunne forvente av et prosjekt som dette. Animasjonen flyter godt, og det er vanskelig å tro når det er så mye bevegelse som det er i Little Witch Academia, i tillegg komplimenterer den fargesprakende stilen den humoristiske og lyse tonen filmen holder. På lydsiden er det heller ikke noe å klage på. Musikken går godt over ens med handlingen, mens stemmeskuespillerprestasjonene treffer godt på karakterene. Megumi Han (best kjent som Gon i Hunter x Hunter) har riktignok hovedrollen, men det er Michiyo Murase, i rollen som Sucy, som stjeler hver scene.

Little Witch Academia er en kortfilm som holder et i overkant høyt tempo, forklarer lite om verdenen og låner kanskje litt mye fra andre steder, men Little Witch Academia kan også tilby en drivende god heltinne og interessante biroller, samt en engasjerende handling som er meget underholdende og over på altfor kort tid.

Omtalespalte: Anime

Filmfront gir deg et unikt innblikk i anime gjennom anime-spalten. I denne spalten trekker vi frem noe av det merkelige og fantastiske som finnes av japansk animasjon eller anime om du vil, enten det er serier eller filmer. Med andre ord skraper filmfront overflaten av alt det anime har å by på.

Les flere spalteomtaler: Anime

Les mer om kortfilmen