Anmeldelse av Little Witch Academia: The Enchanted Parade, japansk kortfilm fra 2014

Animasjon Spilletid: 53 minutter

Går i oppfølgerfella

[Skrevet av: Ole Marius Repstad, Dato: 20.01.2016]

Atsuko, Lotte og Sucy fortsetter med bråket sitt på Witch Academia og straffes så med at de må arrangere den årlige paraden i en nærliggende landsby, ellers vil de bli utvist.

Little Witch Academia: The Enchanted Parade fortsetter der den første filmen slapp. I motsetning til den første filmen er denne dobbelt så lang og folkefinansiert via Kickstarter. Folk ville ha mer Little Witch Academia, og det får de også, men det blir for likt den første filmen.

Atsuko, Lotte og Sucy må sammen med tre andre bråkmakere stelle i stand en parade som skal representere heksejaktene i middelalderen, men dette synes ikke Atsuko noe om, og hun ønsker å gjøre paraden så glad som mulig.

Little Witch Academia: The Enchanted Parade fortsetter med flere av de samme tingene forgjengeren kunne by på, som rivalisering, vennskap og at klimakset er nærmest helt likt forgjengeren. I tillegg er filmen strukturert på samme måte. Filmen er altfor lik den første. Det var rom for en videreføring av universet, men det begrenses av en syltynn handling som senere bare blir et offer for den samme behandlingen som den første fikk.

Little Witch Academia: The Enchanted Parade prøver også å være hakket mer seriøs enn sin forgjenger, noe som kommer til uttrykk gjennom fokuset på vennskap og splittelse, men det er ikke noe som jeg kjøper. Karakterene er for gjennomsiktige til at kranglingen skal kunne funke. Apropos karakterer, så er de også helt like som i Little Witch Academia, de endres ikke i noen grad, uten den nevnte kranglingen, selvsagt. Atsuko ønsker fortsatt å bli som idolet sitt, Shiny Chariot, og etter dette er hun mer eller mindre på samme sted som hun var. Lotte og Sucy er fortsatt bare makkerne hennes. Spesielt Sucy er bare der for komikkens skyld, noe til gagns denne karakteren leverer, men jeg skulle gjerne ha sett at noe mer ble gjort med disse karakterene.

Men det går ikke an å kalle Little Witch Academia: The Enchanted Parade en dårlig film. Fordi det er det absolutt ikke. Det er bare det at den går i oppfølgerfella. Hvis man likte den først, må man jo like den andre hvis den gjør akkurat det samme? Nei, det er ikke nødvendigvis sant. Man kan komme seg unna med det dersom det er et godt fokus på karakterene og utviklingen deres eller om handlingen er spennende og godt gjennomført. Handlingen er riktignok spennende, men også tynn og forutsigbar. Hadde dette vært den første filmen, ville den ha vært et friskt pust, men slik er det ikke.

Dialogene er i det minste minst like morsomme og treffer fortsatt godt på karakterenes karaktertrekk. Og sjarmen er fortsatt til stede takket være at den samme fargerike, visuelle stilen benyttes, og det er derfor vanskelig å kalle det en dårlig film. Underholdning får man også i massevis, selv om det ikke akkurat er av den beste sorten, så er filmen over på et blunk.

Noe jeg mislikte ved den første filmen, og kritiserte i anmeldelsen av den, var at verdenen ikke ble omtalt i særlig stor grad. I Little Witch Academia: The Enchanted Parade snakkes det endelig litt mer om det, og vi får vite mer om hvordan magien funker og om vanlige menneskers forhold til magikere. Det er ikke så mye som man burde ha kunnet håpe på, men det er i det minste noe, det er et skritt i riktig retning.

Som vanlig er det ikke så mye å kritisere ved det tekniske i noe som er produsert av Trigger. Stemmeskuespillet leveres minst like godt som i Little Witch Academia og musikken holder seg i bakgrunnen og støtter godt oppunder handlingen uten å ta over hele filmen. Animasjonen flyter like godt som den forrige filmen, men det er et par steder der bakgrunnen er statisk og alle landsbyboerne har det samme uttrykket i minst ti sekunder av gangen mens hovedpersonene beveges på. Man bruker hovedpersonene til å trekke oppmerksomheten vekk fra bakgrunnen, noe som ofte gjøres når man skal kutte hjørner for å spare tid og penger. Det er effektivt og enkelt nok, men det bryter også noe av innlevelsen når det skjer. Heldigvis skjer det ikke ofte, men jeg ville likevel poengtere det.

Little Witch Academia: The Enchanted Parade går i oppfølgerfella og preges av å være for lik sin forgjenger. Handlingen er tynn og karakterene gjøres lite ut av, men dialogene, sjarmen, de tekniske aspektene og underholdningsverdien gjør det fortsatt til en helt grei oppfølger.

Omtalespalte: Anime

Filmfront gir deg et unikt innblikk i anime gjennom anime-spalten. I denne spalten trekker vi frem noe av det merkelige og fantastiske som finnes av japansk animasjon eller anime om du vil, enten det er serier eller filmer. Med andre ord skraper filmfront overflaten av alt det anime har å by på.

Les flere spalteomtaler: Anime

Les mer om kortfilmen