Anmeldelse av Rokka: Braves of the Six Flowers - Sesong 1 (Rokka no Yuusha), japansk tv-serie fra 2015

Animasjon, Action, Eventyr, Fantasi, Mysterie Spilletid: 24 minutter

Rokka: Braves of the Six Flowers – Sesong 1 – Går i sirkler

[Skrevet av: Ole Marius Repstad, Dato: 05.02.2016]

Når Demonguden våkner, må seks skjebnebestemte helter bekjempe trusselen. Men hva skjer om det så dukker opp sju helter?

Det dukker hvert år opp noen serier som går under radaren min, men som etter hvert gjør meg nysgjerrig nok til at jeg, på grunnlag av deres popularitet, velger å se dem. I noen tilfeller ender det opp som en positiv overraskelse å se noe man ikke hadde tenkt til. Rokka: Braves of the Six Flowers er ikke et slikt tilfelle.

Men det startet bra for Rokka: Braves of the Six Flowers. I de fire første episodene holdt serien på interessen min. Det gjorde den for så vidt etter også, men ikke på den samme måten. De fire første episodene tar for seg den reisen de utvalgte heltene må foreta seg for å komme til Demonguden som trenger å bekjempes, ferden er farefull og det er nok av monstre på Demongudens side som ønsker å stoppe dem.

Den gode begynnelsen hadde nerve, enkle, men fungerende introduksjoner av karakterene og solide kamper. Det var her vi møtte den selverklærte ”verdens sterkeste mann”, Adlet Mayer, som ender opp i fengsel etter å ha hoppet inn i en turnering uten grunnlag. I fengselet møter han prinsessen Nashetania. Begge blir utpekt som helter som må bekjempe Demongunden, de blir utpekt ved at de mottar et symbol på kroppen. Det er mye som forblir uforklart ved hele utvelgelsesprosessen, annet enn at de må være sterke, samt andre ting rundt Demonguden, og det er greit nok med tanke på hvordan den første sesongen ender.

Men så kom de resterende åtte episodene. Etter den fine introduksjonen møter heltene opp i et tempel. Problemet er bare at det er sju av dem, ikke seks, slik det er ment å være. Resten av sesongen går med til å gruble over hvem som er inntrengeren. Problemet mitt er at dette brukes altfor lang tid på. Situasjonen går i sirkler og tråkker opp i de samme sporene. Samtidig så handler karakterene rart og inkonsistent med sine egne karakterer. De heltene som later til å handle logisk, handler ikke lenger logisk. Det er blant annet et sted der en av heltene blir anklagd for å være den sjuende helten, de andre heltene flyr litt vel raskt i strupen på helten sammenlignet med da de tidligere spekulerte i hvem som kunne være forfalskningen.

Mysteriet dveles ved og sluker nesten hele sesongen, men det er nok action til at det heldigvis ikke skjer. Actionscenene er underholdende og holder i det minste litt på spenningen, men det har ikke så mye å si når et handlingsmoment som dette dras altfor langt ut.

Vel, så var det disse heltene da. Til tross for at introduksjonene er gode nok, er ikke resten av skrivingen når det kommer til karakterene, god nok. Flere av karakterene avsløres raskt som typer. Du har blant annet en kattefyr, en helt lojal undersått som ikke viker fra sin mesters side og en helt følelsesløs jente blant heltene. I løpet av sesongen utvikles de i liten grad, og det er overraskende nok den følelsesløse jenta Fremy Speeddraw det brukes mest tid på. Det er noe som legger en demper på opplevelsen. Hovedpersonen Adlet Mayer er noe bedre, litt mer nyansert og til tider litt på grensen til antihelt med tanke på at han bruker triks som sin kampstil. Det brukes mye tid på han og hvordan han går overens med de andre. Som hovedperson er han helt grei, men man blir raskt irritert når man skjønner at han kommer til å si at han er verdens sterkeste minst en gang i hver episode.

Et hovedproblem er skrivingen. En ting er at karakterene er typer og ikke så altfor nyanserte i den første sesongen, en annen er dialogen som er ment å drive handlingen fremover, å utvikle karakterene og å gjøre en ende på mysteriet. Dialogen holder ikke mål. Alt gjentas en haug av ganger og ingenting som sies er verdt å huske fordi Rokka: Braves of the Six Flowers tar deg steg for steg gjennom hele mysteriet, og minner deg hele tiden på hva mysteriet handler om.

På produksjonssiden er det heldigvis mye bedre. Den visuelle stilen varierer godt mellom det lyse og det mørke, og det kontrasteres også godt for å spille på temaet godt vs. ondt. Ved animasjonen er det ikke mye som trekker ned, det er mye bevegelse og det meste er løst bra, men det hender noen ganger at detaljer forsvinner. Detaljene er som regel små og man må virkelig se godt etter for å se det. Musikken er det ikke noe å sette fingeren på. Rokka: Braves of the Six Flowers er ment å være en fantasi-serie, og musikken treffer godt på det storslagne ved serien og bygger godt oppunder de rolige øyeblikkene.

Rokka: Braves of the Six Flowers er en helt grei serie med en handling som trekkes for langt. Det er spesielt skrivingen som gjør at Rokka: Braves of the Six Flowers føles underlegen andre serier i samme sjanger, og det kunne vært så mye bedre hvis det hadde vært bedre skriving.

Tilgjengelighet: Streaming (Crunchyroll.com)

Omtalespalte: Anime

Filmfront gir deg et unikt innblikk i anime gjennom anime-spalten. I denne spalten trekker vi frem noe av det merkelige og fantastiske som finnes av japansk animasjon eller anime om du vil, enten det er serier eller filmer. Med andre ord skraper filmfront overflaten av alt det anime har å by på.

Les flere spalteomtaler: Anime

Anmeldelser i media av S01