Anmeldelse av Mammon - Sesong 2, norsk tv-serie fra 2014

Thriller Spilletid: 59 minutter

Mammon - Sesong 2: Dyster maktkamp

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.02.2016]

Vi møter igjen journalisten Peter Verås. Hans kollega, Torgrim Hammeren, blir myrdet, og Peter forsøker å finne ut hvem som har begått mordet og ikke minst hvorfor. Morderen filmer drapet og tagger hans bil. Hammerens samboer, Ellen, får hjelp av Peter gjennom noen vanskelige uker med etterforskning. Samtidig følger vi statsminister, Michael Woll, som vil lansere en kunnskapsreform. Men Woll kommer inn i en mediestorm da hans vonde uttalelser om finansministeren og nestleder Erik Ulrichsen lekker ut til pressen. Dermed føler en intern maktkamp seg i full offentlighet. Finansministeren liker ikke å tape ansikt og planlegger hevn.

Jeg var av dem som ble underholdt godt av første omgang Mammon. Første omgang hadde et veldig fengende konsept, men samtidig hadde det masse å gå på. Første omgang fikk mye tyn for kunstige replikker og urealistisk setting. Håper mye av det er fikset nå i fortsettelsen. Da kan alt raskt løftes flere hakk. Derfor gledet jeg meg til fortsettelsen.

Sesongen åpner med et sitat fra Håvamål: ‘Fe døyr, frendar døyr, ein sjølv skal også døy. Eg veit noko som aldri døyr; dom over den som er daud’. Alt begynner med at en skjeggete mann tar en telefon og beveger seg ut fra et forretningsbygg og ned i garasjen. Han setter seg i bilen og kjører ut. Men på vei ut ligger en presenning i veien som han må ut å flytte på. Når han kommer inn i bilen igjen angriper en mann i svart ham fra baksetet og skyter ham i hodet så blodspruten står ut frontruten.

I Okkupert så vi Henrik Mestad som karismatisk statsminister og i Mammon gjør ikke Trond Espen Seim det noe dårligere. Statsministeren kommer i dårlig lys når noen intervjuer blir lekket på nett som var ment til å sendes på TV etter at statsministeren har gått av. I intervjuet sier Statsministeren nedsettende kritikk av sin finansminister. Dette blir en toppsak i alle aviser og populariteten til statsministeren blir satt på prøve.

Igjen får vi se at medias makt spiller en solid rolle i dette andre Mammon-kapittelet. Den første sesongen fikk mye tyn for at den ikke var troverdig nok på flere hold. Det gikk på journalister som oppførte seg latterlig teit samt at replikkene var kunstige. I denne andre sesongen er mye av det inntrykket snudd. Journalistene kommer fra VG og det blir filmet fra en autentisk redaksjon, i tillegg får man troverdige politikere og samt en dialog som faller mer naturlig. Alt fra detaljer i skuespill hos politikerfigurer og hvordan de ter seg foran kamera er mye mer finpusset og naturlig.

Likevel synes jeg at serien virker litt småtam i begynnelsen. Personlig likte jeg spenningsmessig bedre starten på første sesong. Men denne andre sesongen bygger seg mesterlig opp. Det blir litt og litt mer intenst episode for episode. Det er ikke så mye ‘Abraham’-voldsomheter med dype referanser til bibelen i denne oppfølgeren. Alt føles veldig annerledes. Jeg synes dette til tider kan minne litt om en norsk versjon av House of Cards. Der den første sesongen var mer intens i starten, synes jeg oppfølgersesongen står løpet bedre ut i det lange løp. Når man har sett alt føles dette som en sesongopplevelse som sitter bedre enn det første omgang gjorde med mye mer rot i et tåkete landskap.

Jeg føler serien ‘Mammon’ har forandret helt karakter fra første sesong til andre. Det store drivet og den mystiske stemningen er litt borte, men til gjengjeld får vi noe litt mer nytt og dystert maktkapittel. Finansministeren er fantastisk portrettert av Ingar Helge Gimle. Han er kostelig som en badboy-politiker som ingen liker. Han klamrer seg fast til makten mens han forsøker å svekke statsministerens renome og få sin kjærkomne hevn. Nils Ole Oftebro er også gnistrende dyktig i sin rolle Peters gamle redaktør. Han er så herlig menneskelig i sin rolletolkning. Trond Espen Seim er også karismatisk nok til å spille statsminister. Han viser at han kan bære en slik rolle. I mine øyne klarte han seg litt bedre enn selv Henrik Mestad i Okkupert. Man bør også nevne den gamle ringreven, Bjarte Hjelmeland, som spiller solid i tospann med Ingar Helge Gimle Jon Øigardens rolle føles dog noe mindre nå i andre sesong.

Jeg liker serien bedre og bedre jo mer den skrider fremover. Alt føles mye mer nedpå jorden i denne andre sesongen. Tonen er lettere og mer alvorstung enn i første omgang. Det virker som om Mammon i sin andre sesong har lært mye av kritikken av første runde og laget en mer helhetlig sesong. En sesong som har mer å fare med på flere hold. Skuespillet er bedre, dialogen er mer naturlig og plottet er mye mindre søkt. Det var dog underholdende det vi fikk i første sesong, men sesong 2 er enda tøffere og mer gjennomarbeidet over hele linjen.

Slutten er svært spennende og litt overraskende. Maktens menn i regjeringen er noen kyniske folk. Det er vanskelig å velge hvem man skal heie på. Når siste episode er gått er det kommet enda flere overraskelser på bordet som jeg ikke skal røpe. Jeg trenger ikke si annet enn at dette blir en mørk affære. Det avsløres litt og litt av hvordan alt henger sammen og alt grumset som innad blant maktens menn. Alt i alt følte jeg at denne andre sesongen ble løftet litt. Selv om første omgang også hadde sin sjarme den også, så følte jeg at alt hang bedre sammen i denne sesongen. Nå gjenstår det bare å se om Mammon ruller videre i enda en sesong.

04.02.2014 sier Tore Andre Øyås: Syns også Mammon hadde mye bra ved seg, og ikke minst friskt satsa, bare det!  Sitter vel kanskje igjen og er litt småskuffa... Syns det mangler helt sentrale gåsehud-scener, selv om drapet på en sentral kvinnelig karakter var "god" fordi det kom veldig overraskende. Klarer liksom ikke å bli helt sugd inn i dette, muligens fordi det skjer FOR mye, man blir fremmedgjort isteden for sugd inn i karakterer og handling.
Men bevares... må jo si jeg gleder meg til sesong to fordet, se hva grep de gjør der!

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01