Anmeldelse av House of Cards - Sesong 4, amerikansk tv-serie fra 2013

Drama Aldersgrense: 15 år

House of Cards - Trailer - Sesong 2 12.01.2013

House of Cards - Sesong 4

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.03.2016]

Den kalde og skruppelløse presidenten, Frank Underwood, stiller til kamp igjen. Nå skal han forsøke å danne grunnlaget for å sikre 4 nye år i Det hvite hus. Men det er ikke enkelt når forholdet til førstedamen Claire Underwood har kjølnet så til de grader. Hun vil helst ikke ha noe med Frank å gjøre mer, men det tar seg veldig dårlig ut for fasaden til presidenten. Hverken Frank eller hans kone Claire vil tape ansikt i konflikten deres. Men om de skal komme noen vei, må de slutte fred, ellers er det over og ut for det maktsyke paret. Særlig når sterke presidentkandidater melder seg på i kjøret. Claire ønsker en mer sentral rolle i maktkampen og hun gjør hva som helst for å komme i posisjon. President Frank Underwood får med andre ord nok å stri med i maktens korridorer...

House of Cards har vært et eventyr for Netflix og er nå inne i sin fjerde sesong. Det er imponerende å se hvordan de klarer å holde oppe kvaliteten i sesong etter sesong, men hvordan er sesong fire? Er det like mye krutt i denne sesongen som de foregående. Jeg skal forsøke å gi dere et kjapt innblikk i sesong fire uten å spoile moroa for dere.

I det serien begynner har forholdet er virkelig hardnet mellom Claire og Frank Underwood. Det ser veldig mørkt ut, men Frank og Claire har vært ute en vinternatt før. De vet hvordan de skal forhandle. Begge vil ha bedre kort på hånden, men i orden til å nå det store målet om videre makt må begge ta og gi noe. I denne sesongen får vi se mer av Claire Underwood og hennes talenter. Hun viser at også hun er klar for større oppgaver og er lei av å leve i skyggen av ektemannen.

Det tar litt tid før jeg kommer skikkelig inn i denne nye sesongen. Alt begynner litt grått og trist. Vi har blitt med på litt av en reise i igjennom de tre første sesongene og denne reisen fortsetter også i fjerde sesong. Det hele har aldri vært mørkere. Det er fremdeles mange skjær i sjøen for Frank Underwood. Det er nettopp det som skaper hele dynamikken i serien. Han må manøvrere mellom dem uten å grunnstøte.

I denne sesongen får Claire mer fokus. Hun viser at hun kan prestere når hun slår på sjarmen og viser litt av den kalde elegansen som hun innehar. Det går ikke bare bra for Frank Underwood denne gangen heller. Han får føle på kroppen litt av det presset og faren med å være øverste leder for et mektig land som USA. Valgkampen blir ikke helt som Frank hadde sett for seg. Det står mye på spill og Frank har mange fiender. Frank Underwood har mange skjeletter i skapet og han får stadig flere i denne sesongen. Vi får se om han klarer å få orden på alle sine uvenner underveis.

Det føles litt rart å heie på antihelten Frank Underwood, men vi har blitt veldig godt kjent med han gjennom disse fire sesongene, og han er en virkelig kald fisk som suger seg fast til makten som en svamp suger til seg vann. Men en ting er at man liker å følge fiksjonskarakterer, men jeg er i alle fall sjeleglad han ikke er min omgangskrets. Men alle hans mørke, morderiske og kyniske sider gjør ham til litt av en rollefigur. Hans kone Claire er litt av samme typen, men går ikke fult så langt. Men i denne sesongen får vi ser mer av arbeidet med å sitte som president i det hvite hus. Da har man mye makt, men man må også passe seg ekstra mye så man ikke trår feil. Noen ganger blir utenrikssakene litt for typiske. Jeg tenker på hvordan serien beskriver statslederen i Russland eller terrororganisasjoner.

Det hele begynner litt uoversiktlig, men mot mot midten og utover får man virkelig godfølelsen. Da beveger serien seg inn på nye territoriumer. Det er med andre ord veldig verdt å får med deg hele sesongen før man dømmer den skikkelig. Hver sesong har hatt sitt unike område og også denne sesongen viser at den har sine underholdende politiske maktkamper. Serien har noen mørke rollefigurer som viser at det lønner seg å bruke spisse albuer og skitne smarte knep. Det å kunne lese motstanderne og ligge et steg foran hele veien er det som teller i lengden. Ikke vet jeg om politikk er like skitten som dette, men det er i alle fall vanvittig underholdende. Dialogen i serien er også like velsmurt som tidligere sesonger. Vi får fremdeles den kule effekten med å være med direkte i situasjoner og kommentarer i kamera fra Kevin Spaceys rollefigur på det som foregår.

Denne fjerde sesongen med 'House of Cards' bølger litt frem og tilbake. Etter en litt lunken start bygger den seg opp. Serien er veldig spennende når den spennende og så drar det mer ut i andre stunder. Jeg skulle ønsket å få litt mer snert i serien hele veien. Serien fremstår som stilfull og har flere nye friske fjes å vise til. Når dette er på sitt beste, tenker jeg at det ikke kunne vært bedre og episodene flyr unna, men de siste episodene synes jeg kunne vært bedre. Jeg forventet en bedre slutt enn dette. Alt ble heller ikke slik som jeg hadde forventet eller håpet på. Det hele slutter litt brått. Nå gjenstår det å se hva som skjer i sesong 5. Dessverre var dette ikke den dårligste sesongen til nå, men den har sine stunder og jeg angrer ikke at jeg brukte tid på sesongen. Derfor ruller jeg en svak femmer på terningen, fordi dette fremdeles har mye å komme med som toppserie.

- Gone Girl - I gode og onde dager...
- The Girl with the Dragon Tattoo - En remake å like!
- The Social Network - Fincher gjør det igjen!
- Den fantastiske historien om Benjamin Button - Solide Fincher balanserer filmen
- Zodiac - Annerledes seriemorderfilm

• Serienytt.no
  • Filmskribenten.dk
  • Filmforumet

«Logan: The Wolverine»

«Karsten og Petra ut på tur»

«Skjønnheten og udyret»

«En handelsreisende»

«I Am the Pretty Thing That Lives in the House»

«Børning 2 - On Ice»