Anmeldelse av Mannen som ikke kunne le, norsk film fra 1968

Komedie Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 11 år

Mannen som ikke kunne le

[Skrevet av: August Aresvik, Dato: 22.09.2008]
Det avdekkes at latterhemningen er en nasjonal folkesykdom og man tester ulike latterkurer. Leif Sonell ler rart under en kinoforestilling. Sonell søker hjelp hos psykologen. Sammen drar de ut med campingvogn til svenskegrensen for å oppsøke Sonells barndom....

Hvorfor dikte manuskript på en skrivemaskin, når man kan dikte direkte på råfilm?

Slik var opplegget til denne humoristiske filmen som lanseres som 'den første norske spillefilm uten dypere mening'. En mann, som ikke kan le, opptrer i en rekke underfundige og revyaktige sketsjer, og alt foregår på en meget slak line.

Norges mest elskede komiker gjennom tidene, Rolv Wesenlund, er mannen som ikke kan le i hverken den ene eller andre situasjonen, uansett hvor absurd den måtte være. Utover ubetalelige morsomme påfunn, flyter filmen over med stjerner i storform, blant annet Harald Heide Steen Jr., Wenche Myhrem Sølvi Wang, Arve Opsahl og svenske Birgitta Andersson.

- Fredrikssons fabrikk - The movie - Billig norsk underholdning
- På stigende kurs - En komedie med synkende kurs
- Skraphandlerne - Grei moro med Juster og Co

24.09.2008 sier frozzi: Jeg så bare litt av denne, tror jeg. Den virket litt kjedelig.

EMI-Produksjon A/S