Anmeldelse av ERASED - Sesong 1 (Boku dake ga Inai Machi), japansk tv-serie fra 2016

Animasjon, Anime Spilletid: 23 minutter

ERASED - Sesong 1 - Årets første slager er spennende og hjerteskjærende

[Skrevet av: Ole Marius Repstad, Dato: 08.04.2016]

Den 29 år gamle mangaforfatteren Satoru Fujinuma har en evne kalt Revival som gjør at han sendes et kort stykke tilbake i tid for å redde liv. Når moren hans myrdes og han selv blir beskyldt for drapet, aktiveres evnen og sender han 18 år tilbake i tid for å rette opp i både fortiden og fremtiden.

På tampen av fjoråret viste studioet A1-Pictures at de ikke bare holder seg i fantasi- og shounen-sjangeren, men også har noe å fare med innenfor serier med et litt mer modent innhold. Den gang var det mysterieserien Everything Becomes F: The Perfect Insider det var snakk om, men nå følger de opp med en ny spennings- og mysterierettet serie.

ERASED handler om Satoru Fujinuma som sliter som mangaforfatter og som jobber som pizzabud til han en dag, ved hjelp av evnen Revival, blir sendt tilbake i tid til barnskolen etter at moren hans blir drept. I hans fortid på barneskolen må han forhindre at en seriemorder får fritt spillerom til å drepe barn. Utgangspunktet til ERASED er ganske søkt med tanke på evnen ettersom det aldri forklares hvordan den brukes, og det virker ikke som Satoru selv vet hvordan den kontrolleres, så bruken av denne evnen er ganske tilfeldig og klønete, men det er uansett ikke poenget med denne serien, så jeg tar det for å være et virkemiddel for å få i gang handlingen.

På barneskolen er han en ung mann i et barns kropp og vet hva som kommer til å skje hvis han ikke stopper morderen. Men problemet er at det er ingen som vet hvem morderen er. Spenningen er gjennom mesteparten av serien til å ta og føle på, mest på grunn av cliffhangerslutter som tvinger en til å se videre. Dette blir bygget opp gjennom en frykt for det ukjente og farlige, vi ser dette tross alt gjennom et barns øyne. Satoru må endre tingene i fortiden for å påvirke fremtiden (den såkalte sommerfugleffekten brukes godt her) gjennom å ta kontakt med dem han vet kommer til å bli myrdet.

Satoru blir venn med Kayo Hinazuki, som har en av de tristeste bakgrunnshistoriene i serien. Bakgrunnshistorien hennes er nøkternt og troverdig skildret. Selv om det er mye spennings- og mysterieelementer her, så er ERASED også i overkant trist og dramatisk, men den blir aldri melodramatisk eller pinlig. Den har begge bein godt plantet på jorda, og spesielt forholdene mellom Satoru og de rundt seg funker forbløffende bra. Manuset er skarpt og holder høy klasse stort sett hele veien.

Satoru, og rollegalleriet for øvrig, er realistiske og kan klassifiseres som individer med rike følelsesliv. Den som egentlig er nærmest å være en type, er egentlig protagonisten Satoru som virker altfor god og snill, men heldigvis viser han seg etter hvert å være mer kompleks og full av tvil med tanke på det han driver på med. Kommer han til å greie det eller vil han til slutt svikte? Tvilen hans overføres til seeren og lar seeren sitte og gjette gjennom store deler av sesongen.

Mot slutten treffer dessverre ERASED en vegg etter at handlingen hittil har vært utrolig engasjerende. Mysterieelementet svikter. Å finne ut hvem som stod bak var enkelt nok for seeren fordi det ikke er så mange karakterer som kunne ha stått bak, og som regel er det en karakter som hopper rundt i slike fortellinger som pleier å være morderen. Måten skurken avsløres på, står i sterk kontrast til resten av serien og går langt vekk fra det nøkterne spenningsdramaet vi tidligere hadde vært vitne til. Og slutten i seg selv er heller ikke noe å hoppe i taket for, det er en helt grei slutt, men greier ikke å leve opp til den fabelaktige oppbyggingen som treffer alle følelsesregistre.

ERASED er i likhet med mange andre animeserier basert på manga, og det har derfor blitt mye bråk rundt den andre halvdelen av denne adaptasjonen som følge av at den er illojal mot sitt opphav og kutter ut diverse biter og ødelegger tempoet. Som en som ikke har lest mangaen, er ikke dette et problem for meg, men det skal sies at jeg opplevde slutten som litt forhastet. ERASED er for øvrig ment å være en fullstendig adaptasjon av opphavsmaterialet, så det er passe usannsynlig at det kommer en oppfølger til serien.

Den visuelle stilen og designet er ganske ordinært, men brukes på en variert og eksperimentell måte som gir serien mer liv. Litt overtydelig er serien i sin symbolikk, men det er greit nok. Dessuten har ERASED latterlig god musikk, fra den fengende introlåten av Asian Kung-Fu Generation til den instrumentale musikken som brukes under handlingen for å understreke den triste og mystiske atmosfæren, for øvrig komponert av legenden Yuki Kajiura, til avslutningslåten som oppfordrer til misbilligelse ettersom den markerer at man må vente en hel uke til neste episode, men ellers er den ganske god. Stemmeskuespillet er også solid av alle involverte.

ERASED er et spenningsdrama som med sine cliffhangerslutter gjør at man ønsker umiddelbart å se en ny episode. Karakterene er troverdige og dialogen skarp. Slutten lever uheldigvis ikke opp til oppbyggingen, spesielt mysterieelementet faller sammen. Dette er også en av de seriene man helst bør se og dømme selv, men A1-Pictures har helt klart å overgå seg selv etter fjorårets Everything Becomes F: The Perfect Insider.

Tilgjengelighet: Streaming (Daisuki.net)

Omtalespalte: Anime

Filmfront gir deg et unikt innblikk i anime gjennom anime-spalten. I denne spalten trekker vi frem noe av det merkelige og fantastiske som finnes av japansk animasjon eller anime om du vil, enten det er serier eller filmer. Med andre ord skraper filmfront overflaten av alt det anime har å by på.

Les flere spalteomtaler: Anime

Anmeldelser i media av S01