Anmeldelse av Dead Bait, norsk kortfilm fra 2016

Kortfilm, Amatørfilm, Komedie Spilletid: 13 minutter Aldersgrense: 18 år

Fiskeren og blondinen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.04.2016]

Etter at jeg har sett flere av Lars-Erik Lies filmer, liker jeg at han er ambisiøs og stabler på beina imponerende produksjoner som har mye bra ved seg for bare knapper og glansbilder. Lars-Erik gir seg ikke, selv om han ikke tjener seg rik på filmproduksjon. Han har et veldig lidenskapelig forhold til film og har stadig nye prosjekter på gang. Hans nyeste prosjekt er kortfilmen Dead Bait og er laget på et par hundre euro.

Det jeg liker med Lars-Eriks filmer er at jeg aldri vet hva jeg har i vente på forhånd. Første film jeg så var Hypnagogia fra 2014 som jeg likte godt. Nylig så jeg også spillefilmen ‘The Thrill of a kill’ som gav meg en todelt opplevelse med både humor og ubehag. Jeg liker å vite minst mulig om filmer når jeg ser dem og Dead Bait har jeg bare sett et promobilde av med en naken kvinnebak på en benk ved vannet.

Kortfilmen åpner med at en ung blond kvinne kommer joggende bortover en grusvei. Filmen begynner svært rolig og tar seg god tid. Vi er med som flue på veggen og blir vitne til litt av hvert underveis. Den unge kvinnen får problemer underveis på joggeturen. Det kan for meg se ut som hun har fått en eller annen sykdom. Hun ser ut til å bli varm og får problemer med synet. Det gjør i alle fall at hun trekker ned mot vannet og kler av seg alle klærne og legger på svøm utover. Kanskje hun tenker på å kjøle seg ned?

På land står en fisker og prøver lykken. Han tror han drømmer når han ser en naken kvinne i vannet og blir tent. Plutselig får kvinnen problemer. Fiskeren forsøker å redde henne. Han får henne på land og starter livredding, men så mister han hodet og drar ned buksen...

Lars-Erik Lie er regissør for denne filmen og det gjør han bra. Klippingen og fotoet er kanskje det beste med denne filmen. Vi får ikke det beste skuespillet, men det er ikke der det skorter for denne filmen. Heldigvis får vi den vanlige, syke og sorte humoren til Lars-Erik Lie, som også er en del av denne filmen på samme måten som i ‘The Thrill of a Kill’. Den unge damen er både flott og velldreid og er nok mye av trekkplasteret for denne filmen. Det hadde rett og slett ikke fungert uten henne.

Fotoarbeidet er faktisk veldig stødig og særlig i kombinasjon med flotte lokasjoner i naturskjønne omgivelser. Musikken er også herlig stemningsskapende og setter en ekstra spiss på filmen. Manuset derimot er svært simpelt og ikke stort å rope hurra for, men samtidig virker det som om filmskaperen har lekt seg veldig mye med filmen på settet. Det gjør at filmen blir ganske underholdende hele veien. Noen scener drar litt ut, men filmen klarer å holde på min nysjerrighet helt til rulleteksten. I min bok var dette litt ned fra det jeg fikk i Hypnagogia, men samtidig tok denne filmen meg veldig på senga. Tvisten i ‘Dead Bait’ er det som gjør denne filmen alene verdt å se. Jeg skal ikke avsløre annet enn at det blir blodig og at rettferdigheten seirer på uhyggelig vis. Og helt på slutten får vi også et siste humoristisk glis i det rulleteksten setter inn.

Dead Bait er kort og godt en liten reise inn til bygden med en stor overraskelse underveis. Når jeg er ferdig å se filmen er jeg fremdeles ikke helt sikker på hva som egentlig har skjedd med den unge kvinnen, annet enn at dette er noe helt utenom det vanlige, eller ting som ofte skjer på film om du vil. Jeg vil ikke avsløre tvisten i filmen, men jeg kan gi deg et tips og det ligger i den velvalgte tittelen på kortfilmen. Så kommer den vanskeligste jobben, og det er å rulle terning. Dette er som sagt et lite stykke ned fra Hypnagogia som jeg gav en firer og ‘The Thrill of a Kill’ er også bedre enn denne, likevel er det noe som gjør at denne filmen føles som grei underholdning. Liker det at filmen både er annerledes enn de foregående filmene jeg har sett, men på samme vis også inneholder gjenkjennelige referanser og elementer fra Lies syke filmunivers. Jeg ruller en svak treer på terningen for denne spesielle filmen. Om du fikk lyst til å se herligheten så finner du den på Youtube eller du kan kjøpe den på Blu-Ray eller DVD (http://www.violenceproductions.com/deadbait.html).

- The Thrill of a kill - En syk massemorder i Trysils skoger

Les mer om kortfilmen