Anmeldelse av Møte på Valmueåsen (Kokuriko-zaka kara), japansk film fra 2011

Animasjon, Drama Spilletid: 91 minutter

Animasjonsfilm for de mer voksne

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.05.2016]

Året er 1963 og vi befinner oss havnebyen Yokohama i Japan. Der blir vi kjent med tenåringene Umi og Shun som er elever på samme videregående skole. De to er veldig forskjellige, men møtes på spektakulært vis, og så oppstår den søte musikken etter hvert. Men ting blir ikke helt som vi tror, som ofte skjer i krig og kjærlighet...

Litt mer om historien i filmen: Vi følger Umi som er en ansvarsfull og arbeidsom tenåringsjente. Hun kjenner konstant på savnet etter faren som er blitt borte på havet og moren som befinner seg i USA. I tillegg til skolen har Umi ansvar i pensjonatet som familien driver. Men så en dag møter hun Shun. Det gjør at hun trekkes inn i elevenes kamp om å redde et klubbhus som fungerer som samlingssted for studentene.

Jeg har lært meg å elske Studio Ghbli i voksen alder, for i min barndom var det Disney som skapte den store magien for meg. Studio Ghbli lager som regel bare interessante filmer som har en masser av kvalitet ved seg både i karakterutforming, tegninger og som historiefortellere.

Regien er ved Goro Miyazaki som gjør en stødig innsats i så måte. Han har stolte tradisjoner å bygge videre på fra sin far, Hayao Miyazaki, som grunnla Studio Ghbli sammen med Isao Takahata. Og heldigvis gjør ikke Goro skam på familien, selv om det er noe å gå på før han når helt magien til farens vidunderlige klassikerfilmer.

Denne gangen er det ikke noe overnaturlig tvist på historien i filmen. Denne gangen får vi en varm og sjarmfull kjærlighetshistorie med litt historie med på kjøpet. Handlingen finner sted i et stolt Japan, som forbereder seg på å arrangere Olympiske leker i 1964. Filmen har også sin tvist underveis som gjør den mer spesiell.

Med denne filmen har Studio Ghbli laget noe som er ment for et litt eldre publikum enn bare barn. Dette passer nok best for de som er av det mer voksne slaget. Både fordi filmen ikke er dubbet til norsk og fordi historien, fortellingen og settingen appellerer til folk av det mer modne slaget. Jeg merker også at filmen gir meg noe, selv etter at jeg er ferdig å se den.

Det er høy kvalitet på tegninger og detaljrikdom i dem. Filmen har ingen stort driv, men er et skikkelig stemningdrama med en jente i front som vanlig i Ghbli-produksjoner. Det svinger av musikken også av musikken med både herlig takter og veldig tidsriktig. De japanske stemmene er også ganske passende, selv om det krever at du leser teksten hele veien for å ikke miste detaljer i handlingen.

Konlusjon
Alt i alt følte jeg at denne filmen tilbød meg noe helt spesielt. Historien er ganske enkel og mer lignende den man vanligvis finner i dramafilmer, men likevel synes jeg dette var like flott som å se en stødig dramafilm, og det synes jeg krever mye av en animasjonsfilm å få til. Det kunstneriske er heller ikke noe å si på. Her stemmer det meste og denne filmen er omtrent så god den kunne ha blitt innenfor samme historie. For meg var dette en fin pause i hverdagen. Også friskt å få historier fra det fremdeles noe så eksotiske Japan, bare litt tilbake i tid.

Omtalespalte: Anime

Filmfront gir deg et unikt innblikk i anime gjennom anime-spalten. I denne spalten trekker vi frem noe av det merkelige og fantastiske som finnes av japansk animasjon eller anime om du vil, enten det er serier eller filmer. Med andre ord skraper filmfront overflaten av alt det anime har å by på.

Les flere spalteomtaler: Anime

• Gamereactor.no